Spotkanie autorskie z Adrianem Wykrotą
Galeria Sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu zaprasza na spotkanie autorskie z Adrianem Wykrotą „Sztuka poza sztuką? Fotografia dokumentalna w Polsce”. Spotkanie będzie miało miejsce we wtorek 9 kwietnia o godzinie 18.00 w siedzibie Galerii Sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu. Wstęp wolny.
Adrian Wykrota to fotograf, dokumentalista, kurator oraz wykładowca zajmujący się edukacją wizualną, który w swoich działaniach skupia się na rejestracji i próbie analizy zjawisk z pogranicza dokumentu, sztuki wizualnej, socjologii i kultury popularnej. Najbardziej interesuje go fotografia jako język komunikacji. Pomysłodawca i współzałożyciel Fundacji Pix.house. Ukończył studia magisterskie i doktorskie na Instytucie Twórczej Fotografii Uniwersytetu Śląskiego w czeskiej Opawie oraz kulturoznawstwo/medioznawstwo i filologię angielską w Poznaniu. Stypendysta Ministerstwa Kultury, ZAIKS-u, Marszałka Województwa Wielkopolskiego i miasta Poznań. Uczestnik warsztatów agencji Magnum Photos w Birmingham i Belfaście. W 2014 roku wybrany przez tę agencję jednym z trzydziestu najlepszych na świecie fotografów przed trzydziestką. Zwycięzca i finalista konkursów m.in.: IPA, Grand Press Photo, BZWBK Press Photo, Lumix Festival, Leica Street Photo, Fotoreporter Roku. Swoje prace prezentował na wystawach w Polsce i na świecie. Jego książka NIE – NOT znalazła się w kolekcji książek artystycznych londyńskiej galerii Tate Modern (kurator zbioru Martin Parr). Natomiast książka „Sztuka poza sztuką? Fotografia dokumentalna w Polsce” stanowiąca rozwinięcie pracy doktorskiej Adriana Wykoty, w marcu 2024 roku otrzymała Nagrodą Prezydenta Miasta Poznania za Najlepszą Książkę Popularno-Naukową w konkursie organizowanym przez Wydawnictwo Naukowe UAM.
O książce Adriana Wykroty „Sztuka poza sztuką? Fotografia dokumentalna w Polsce”:
„Rok 2023 to czas gorącej debaty wokół zagadnienia związanego z ciągłym rozwojem sztucznej inteligencji i kreowania za jej pomocą rzeczywistości. To także powrót do dyskusji wokół prawdy obrazu, manipulacji i prób wypracowania metod, by z tymi manipulacjami sobie radzić. Można zatem wysnuć wniosek, że tak jak dziennikarstwo musi powrócić do swoich źródeł, opartych w głównej mierze na roli weryfikatora informacji, tak i fotografia (a tym bardziej fotografia dokumentalna) powinna bazować na wiarygodności, podpartej zaufaniem do twórcy.
Publikacja „Sztuka poza sztuką?” jest próbą kompleksowego zdefiniowania, opisania i analizy nurtu fotografii dokumentalnej w Polsce. Czy jednak owo definiowanie jest potrzebne? Czy jest to medium na tyle rozbudowane, interesujące, istotne i w gruncie rzeczy autonomiczne, by takich prób dokonywać? Wreszcie czy polski kontekst jest dobrym polem do przeprowadzania takiej analizy? Ta obszerna publikacja (o łącznej objętości 556 stron, zawierająca 139 fotografii) to wyjątkowe spojrzenie na dokument, ponieważ bazuje na personalnych przemyśleniach wielu artystek, artystów, kuratorek, kuratorów i osób z szerokiego kręgu polskiej fotografii.
Źródło: Galeria Tarasina