Zmiana miejsca konsultacji ws. Kolei Dużych Prędkości
Prezydent Krystian Kinastowski poinformował, że konsultacje ws. czterech wariantów Kolei Dużych Prędkości odbędą się w hali OSRiR, a nie, jak pierwotnie zakładano, w auli Akademii Kaliskiej. Konsultacje społeczne rozpoczną się w środę 14 września 2022 roku o 18:00 w hali OSRiR.
Konsultacje odbywają się ze względu na prowadzone prace nad Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowym dla projektu budowy linii kolejowej nr 85 na trasie Sieradz – Kalisz – Pleszew – Poznań. Linia kolejowa będzie elementem większej całości, jaką jest sieć Kolei Dużych Prędkości, która ma prowadzić do Centralnego Portu Komunikacyjnego znajdującego się między Warszawą i Łodzią.
Spółka CPK przedstawiła mieszkańcom 4 warianty przebiegu kolei. Wariant 1 i 2 dla Miasta Kalisza są praktycznie tożsame – różnią się one w przebiegu w innych częściach odcinka między Sieradzem a Poznaniem. Warianty 1 i 2 zakładają, że pociągi KDP na pewno będą zatrzymywały się na kaliskiej stacji kolejowej. Warianty 3 i 4 przyjmują, iż główna linia kolejowa przebiegać będzie po południowej stronie Miasta, omijając jego centrum, a także przechodząc przez Sulisławice. W obu tych wariantach zakłada się, iż powstanie odnoga linii kolejowej prowadząca na stację w Kaliszu, lecz jej wybudowanie wiązałoby się z wyburzeniem istotnej części osiedla Sulisławice. Ponadto dwie linie torów w wariantach 3 i 4 przyczyniłyby się do faktu, iż tylko część pociągów KDP wjeżdżałoby na kaliską stację, wykorzystując wspomnianą wyżej odnogę, a reszta omijałaby Kalisz.
Konsultacje prowadzone są także internetowo. Na wybrany wariant można zagłosować TUTAJ. Informacje o planowanym przebiegu czterech wariantów linii kolejowej nr 85, wraz z dokładnymi interaktywnymi mapami, przedstawiono na stronie spółki Centralny Port Komunikacyjny.
Najlepszym wariantem dla Kalisza jest W1.
Modyfikacje mogą zmniejszyć ilość wyburzeń (wszystkie cztery) i zwiększyć prędkość przejazdu przez Kalisz (W1-C).
Wariant W1-C (v(max) 160 km/h) (autor: Robert AB): inwestycje.kalisz.pl/viewtopic.php?p=150912#p150912
Inne warianty (v(max) 100-120 km/h):
* wariant W1-A (autor: ww): inwestycje.kalisz.pl/viewtopic.php?t=66&start=2920#p150884
* wariant W1-B (autor: jp): inwestycje.kalisz.pl/viewtopic.php?p=150814#p150814
* wariant W1-D (autor: filip): inwestycje.kalisz.pl/viewtopic.php?t=66&start=2920#p150875
Dlatego jest takie ważne, aby przejście przez Kalisz miało możliwie łagodne łuki (=łuki o dużych promieniach).
Ważne jest też, aby w miejscach wrażliwych (gdzie są domy, inne cenne lokalizacje) były estakady, dzięki którym SZEROKOŚĆ zajętości terenu pod linię jest znacznie MNIEJSZA.
Szerokość pasa zajętości jest szczególnie duża w miejscu wysokich nasypów kolejowych lub wkopów. Dlatego zastosowanie estakad i płytkich tuneli może pomóc.
Przy takich modyfikacjach liczba domów do wyburzenia będzie nie większa niż 20-30, a w niektórych modyfikacjach żaden dom nie zostanie zburzony.
Więcej dyskusji na forum INWESTYCJE KALISKIE / SUPERSZYBKA KOLEJ Z KALISZA DO WROCŁAWIA, POZNANIA, ŁODZI – Y