3567 oszust zgłoszono w 2022 roku
W Dzień Bezpiecznego Internetu Europejskie Centra Konsumenckie (ECC-Net) podsumowuje lata 2020-2022 w ilości zgłoszeń w zakresie oszustw. Dodatkowo informują jak nie stracić zdrowego rozsądku i nie stać się ofiarą cyberprzestępstwa.
Pandemia w 2020 roku spowodowała znaczny wzrost liczby nadużyć zgłaszanych do ECC-Net. Jak dotąd liczba ta nie spadła do poziomu sprzed Covid-19. Ten podwyższony poziom oszustw można wstępnie uznać za „nową normę”.
- W 2019 – 2926 zgłoszeń
- W 2020 – 3607 zgłoszeń
- W 2021- 3772 zgłoszenia
- W 2022 – 3567 zgłoszeń
Zdecydowana większość oszustw zgłaszanych do ECK ma miejsce w Internecie (6814 skarg w latach 2020-2022). Duża część z nich spotyka konsumentów (czasami na dobrze znanych) platformach i portalach sprzedażowych (971 zgłoszeń).
Najpopularniejsze sposoby oszustów
Jednym z głównych celów internetowych oszustów jest wyłudzenie, zdobycie poufnych danych, a w konsekwencji kradzież pieniędzy.
Jak wskazuje Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości jedną z częściej stosowanych przez cyberprzestępców metod jest również przejmowanie kont na portalach społecznościowych i poprzez podszywanie się pod właściciela konta, masowe rozsyłanie wiadomości z prośbą o przekazanie kodów do realizacji szybkich płatności bezgotówkowych.
Inne metody:
- Obietnica zarobienia szybkich pieniędzy – wyłudzenie danych (pesel, numer dowodu osobistego).
- Fałszywe sklepy internetowe.
- Oszustwa phishingowe – oszust wysyła Ci wiadomość e-mail, która wydaje się pochodzić z legalnego źródła (np. banku, portalu społecznościowego), prosi o zalogowanie i przejmuje Twoje dane.
- Atrakcyjna nagroda za grosze – oszust prosi Cię wpłacenie niewielkiej kwoty (mailem, sms-em) w zamian za wartościową nagrodę. Po wpłaceniu pieniędzy – przestaje się odzywać.
- Maile ze złośliwym oprogramowanym – link w mailu, który instaluje wirusa na Twoim komputerze.
- Uważaj na sprzedaż biletów online przez osoby prywatne oraz nowopoznane osoby na portalach randkowych, które próbują wyłudzić Twoje dane!
Chroń swoje pieniądze
- nie odpowiadaj na wiadomości e-mail z prośbą o podanie kodu PIN lub hasła,
- nie wysyłaj pieniędzy do kogoś, kogo nie znasz lub komu nie ufasz.
Chroń swój telefon
- bądź podejrzliwy wobec niespodziewanych połączeń i wiadomości tekstowych,
- nie odpisuj na niechciane wiadomości,
- nie korzystaj z nieznanej i niezabezpieczonej sieci Wi-Fi.
Chroń swój komputer
- aktualizuj swoje oprogramowanie ochronne,
- nie odpowiadaj w żaden sposób na niechciane e-maile,
- w razie wątpliwości – usuń wiadomość!
Chroń swoją tożsamość
- nigdy nie podawaj swoich danych osobowych osobom, których nie znasz lub którym nie ufasz,
- zniszcz stare rachunki, nagrania lub przeterminowane karty – nie wyrzucaj ich do kosza!
Źródło: Policja Kalisz