Horała: Wiele wskazuje na to, że wybierzemy wariant 9
Kolej Dużych Prędkości przechodzić będzie przez Kalisz najpewniej trasą wariantu 9. Tak zapowiedział Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego. Oznacza to ograniczenie wyburzeń do minimum, a także realizację wariantu forsowanego przez Miasto Kalisz.
Kto wymyślił Kolej Dużych Prędkości?
Warto zaznaczyć, że termin „Kolej Dużych Prędkości” funkcjonuje w przestrzeni publicznej od długiego czasu. Już w 1995 roku pojawiła się pierwsza koncepcja KDP, w 2001 roku Ministerstwo Transportu i Gospodarki Morskiej kontrolowane przez rząd SLD wydało raport zawierający koncepcję linii Warszawa-Łódź-Poznań, a w 2007 roku podczas swojego pierwszego expose premier Donald Tusk zapowiadał, że jeszcze w kadencji 2007-2011 rozpocznie się realizacja KDP. Z kolei rząd PiS wkomponował KDP w projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Powyższe pokazuje, że wszystkie rządy, od SLD, przez PO, a skończywszy na PiS, popierały ideę powstania Kolei Dużych Prędkości, w szczególności na odcinkach Warszawa – Poznań oraz Warszawa – Wrocław. Dodać należy, iż Kolej Dużych Prędkości została wpisana przez Komisję Europejską do tzw. sieci TEN-T (Transeuropejska Sieć Transportowa). Zgodnie z wymaganiami Unii Europejskiej odcinki priorytetowe, do których należą Warszawa – Poznań (ze stacją w Kaliszu) oraz Warszawa – Wrocław, winny zostać zrealizowane do 2030 roku przy finansowym wsparciu UE.
Kiedy szybka kolej w Kaliszu?
Przystanek Kolei Dużych Prędkości w Kaliszu wraz z infrastrukturą powstać ma do 2030 roku. Zrealizowane ma zostać wówczas bezpośrednie połączenie między Poznaniem, Kaliszem i Łodzią. Odcinek Łódź-CPK-Warszawa ma powstać do 2027 roku. Zgodnie z planami spółki CPK, infrastruktura przystosowana będzie dla pociągów poruszających się z prędkością do 350 km/h, lecz na początku przewidziano ruch z prędkością do 250 km/h. Przypomnijmy, że podróż Koleją Dużych Prędkości z Kalisza do Poznania trwać ma ok. 35 minut, do Warszawy niecałe 1,5 godziny, z kolei do CPK ok. 1 godziny.
– Bardzo wiele wskazuje na to, że wybierzemy wariant nr 9. Jesteśmy już na końcowym etapie – mówił 25 kwietnia 2023 roku w podcaście „Międzymiastowo” Marcin Horała, Pełnomocnik Rządu ds. CPK. Wariant 9. to połączenie kilku innych wariantów, w przypadku Kalisza modyfikacja wariantu 1. Ogromną rolę w zakresie korekty przebiegu KDP w Kaliszu spełnili użytkownicy forum Inwestycje Kaliskie oraz facebookowy profil Mój Kalisz, autorzy zarysu wariantu 9. dla Kalisza.
Wariant 9 popierali mieszkańcy protestujący w lutym 2023 roku przed dworcem kolejowym. – Trasa numer „3” i „4” przechodzi w najgorszym z możliwych miejsc, ponieważ do wyburzenia byłoby najwięcej – ponad 100 domów. Pojawiła się koncepcja trasy „9”, która omijałaby nasze domy i to ta byłaby najlepsza – mówiła podczas protestu jedna z mieszkanek Kalisza.
Spółka CPK przedstawiła także Horyzontalny Rozkład Jazdy na 2050 rok. Zakłada on kilkadziesiąt połączeń kolejowych między Kaliszem a największymi miastami Polski z prędkością co najmniej 250 km/h. Więcej na ten temat w analizie Macieja Antczaka.