Pierwszy dzień próbnych egzaminów ósmoklasistów
Punktualnie o 9:00 rozpoczęły się dzisiaj próbne egzaminy ósmoklasistów w szkołach podstawowych. Pierwszym wyzwaniem, które postawiła Centralna Komisja Egzaminacyjna, był język polski. Udział szkół w próbnych testach jest dobrowolny, a wszystkie decydujące się na niego szkoły, muszą przeprowadzić go z zachowaniem reżimu sanitarnego.
Kolejnym z egzaminów będzie czwartkowa matematyka oraz język obcy w piątek. Jak informuje Ministerstwo Edukacji i Nauki – materiały do przeprowadzenia egzaminu z języka polskiego z systemu informatycznego pobrało 88 proc. szkół podstawowych. Wiele z nich skorzystało również z materiałów z serwisów okręgowych komisji egzaminacyjnych dla dyrektorów szkół.
W 2021 r. egzaminy zostaną przeprowadzone na podstawie zawężonego zakresu wymagań podstawy programowej. Ta jednorazowa zmiana spowodowana jest analizą ubiegłorocznych egzaminów i bieżącą sytuacją epidemiczną. Decyzja o zastosowaniu prostszej formuły i określonych wymagań egzaminacyjnych oraz organizacji szkoleń dla nauczycieli była znana już w grudniu zeszłego roku.
Egzaminy próbne dla uczniów klasy VIII potrwają do 19 marca. Arkusze próbne będą zamieszczane zgodnie z harmonogramem przedstawionym przez CKE każdego dnia o godzinie 9:00 na stronach internetowych MEiN, Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych. Egzaminy próbne mogą być przeprowadzane stacjonarnie w pełnym reżimie sanitarnym lub zdalnie.
Do właściwego egzaminu ósmoklasisty w tym roku ma przystąpić ponad 360 400 uczniów. Wszyscy rozwiążą zadania z języka polskiego, matematyki i wybranego języka obcego nowożytnego. Największa grupa ósmoklasistów – ponad 96,5% – wybrała egzamin z języka angielskiego. Niecałe 3% przystąpi do egzaminu z języka niemieckiego, a niespełna 0,5% – do egzaminu z pozostałych języków (francuskiego, hiszpańskiego, rosyjskiego albo włoskiego).
Centralna Komisja Egzaminacyjna, Ministerstwo Edukacji i Nauki oraz Główny Inspektorat Sanitarny przygotowały wytyczne dotyczące organizowania i przeprowadzania egzaminów zewnętrznych w związku z sytuacją pandemiczną. Opracowany dokument został podzielony na sześć sekcji, w których kolejno przedstawiono takie kwestie jak m.in. środki bezpieczeństwa i ochrony osobistej, sposób postępowania w przypadku podejrzenia zakażenia u nauczyciela lub u zdającego czy wytyczne dotyczące możliwych modyfikacji w sposobie przeprowadzania egzaminu. Dokument zawiera wiele wytycznych, z których część musi być wdrożona obligatoryjnie, a część ma formę rozwiązań możliwych do zastosowania. To z nich dyrektor szkoły, ośrodka lub placówki wybiera te, które można wprowadzić w danej jednostce. Wytyczne znajdują się na stronie CKE oraz MEiN.
Źródło: gov.pl