Szybka kolej czy ekspresowe wykluczenie? Antczak: to będzie Państwa słono politycznie kosztować
Dziś w Kaliszu odbyła się konferencja prasowa dotycząca przebiegu planowanej linii kolei dużych prędkości przez miasto. Radny miejski Maciej Antczak wraz z przedstawicielami różnych środowisk lokalnych oraz wiceprezesem stowarzyszenia „Tak dla CPK” Patrykiem Wildem są przeciwni powstaniu bypassu, dzięki któremu najszybsze pociągi mogłyby omijać miasto.
Radny Antczak rozpoczął konferencję, podkreślając, że w sprawię zaangażowało się ponad podziałami wiele środowisk:
„Stworzyliśmy petycję razem ze społecznikami, z osobami, które działają zarówno po stronie lewej, jak i po stronie prawej. Jest nas wielu, jesteśmy tutaj reprezentowani bardzo szeroko. Zależy nam na tym, żeby Kalisz nie był pomijany w koncepcji kolei dużych prędkości.”
Głównym tematem była krytyka planów budowy bypassu. Patryk Wild, wiceprezes stowarzyszenia „Tak dla CPK” i autor pierwotnej koncepcji kolejowej CPK, stwierdził, że pominięcie Kalisza w planach kolei dużych prędkości jest absurdalne.
„Pomysł, żeby takie miasta jak Kalisz, 95-tysięczne miasto, była stolica województwa, historycznie najstarsze miasto w Polsce, ale przede wszystkim główny ośrodek 300-tysięcznej aglomeracji kalisko-ostrowskiej był pominięty przez kolej dużych prędkości, jest czymś absolutnie absurdalnym.„
Wild zwrócił uwagę na ekonomiczne aspekty proponowanego bypasu:
„Ten bypass przy zrealizowaniu w pełni wariantu inwestorskiego nie daje oszczędności pięciu minut. Daje może dwie i pół, może trzy minuty oszczędności. Ma kosztować dwa miliardy złotych, a być może dużo więcej, jeżeli będą tam w większym stopniu rozwiązania tunelowe.”
Tomasz Chajduk z portalu Inwestycje Kaliskie poinformował o uruchomieniu strony internetowej poświęconej tej sprawie:
„Uruchomiliśmy stronę internetową szybkakolejdlakalisza.pl, gdzie możecie Państwo zobaczyć, dlaczego wariant kompromisowy, zaakceptowany przez większość mieszkańców Kalisza jest dla naszego miasta najlepszy oraz możecie zobaczyć potencjalne warianty bypassu, które mają przebiegać w postaci tunelu pod naszym miastem.”
Głos zabrał również Hubert Pietrasiak, przewodniczący samorządu studenckiego Uniwersytetu Kaliskiego:
„Chcemy być lepsi, bardziej konkurencyjni i niezależni. Wyobraźmy sobie taką sytuację, że po studiach w Kaliszu tak bardzo spodobało nam się to miasto, że chcemy tutaj zostać, żyć, ale pracę mamy w kilku miejscach w Polsce. Kolej dużych prędkości i samo CPK może znacząco obniżyć te koszty pracy hybrydowej.”
Radny Antczak na koniec podsumował konferencję jednocześnie przestrzegając rządzących:
„Dla 3-5 minut zysku nie powinniśmy wydawać tylu miliardów złotych na bypass omijający Kalisz oraz całą aglomerację. To jest porada, to będzie Państwa słono politycznie kosztować, gdyby Państwo zdecydowali się zignorować tę emocję społeczną, która na co dzień jest przez nas obserwowana podczas zbiórki podpisów.”
Choć nieobecny na konferencji, Kamil Janiak z Nowej Lewicy przekazał swoje oświadczenie, w którym podkreślił znaczenie projektu dla regionu:
„Jako mieszkanki i mieszkańcy 400-tysięcznej Aglomeracji Kalisko-Ostrowskiej, stoimy dziś przed wyjątkową szansą na rozwój całego regionu. Dziś jednak musimy stoczyć walkę, czy Kalisz ma stać na uboczu przez kolejne lata, czy być w centrum wydarzeń. Proponowany nowy Horyzontalny Rozkład Jazdy, gdzie bezpośrednie i główne połączenia, np. do Warszawy, czy Berlina omijają „bajpasem” stację w Kaliszu to kolejne wykluczenie komunikacyjne naszego miasta i całego regionu. Należy to zmienić, dlatego zachęcam osoby mieszkające w Kaliszu i okolicach, niezależnie od poglądów politycznych, do podpisania się pod tą bardzo ważną petycją dla naszego miasta”
Organizatorzy konferencji zapowiedzieli kontynuację działań, w tym zbiórkę podpisów pod petycją do ministra infrastruktury oraz wsparcie dla obywatelskiego projektu ustawy zobowiązującej rząd do realizacji programu CPK w jego pierwotnej wersji. Akcja ma trwać co najmniej do końca sierpnia.