baner_FBAnt
Baner (1200 x 200 px) (1)
Baner (1200 x 200 px) (1)
wszystkie_wiadomosci

Pierwsza edycja Kalisz Ptaszyn Fest, czyli trzy koncerty jazzu w jeden dzień

Centrum Kultury i Sztuki w Kaliszu ma stałych odbiorców muzyki jazzowej, przede wszystkim ze względu na cieszący się ponad półwieczną sławą Międzynarodowy Festiwal Pianistów Jazzowych. Od prawie roku w korytarzach Centrum Kultury rodził się jednak pomysł stworzenia kolejnego projektu związanego z muzyką improwizowaną, i do tego będącego hołdem zmarłemu w 2024 roku Janowi Ptaszynowi Wróblewskiemu, urodzonej w Kaliszu wielkiej osobowości polskiego jazzu. I oto jest – KALISZ PTASZYN FEST.

To będą trzy koncerty w jeden dzień, a w inauguracyjnej odsłonie zaplanowano je na 29 marca 2025 roku na godzinę 18.00. Nieprzypadkowa jest data KALISZ PTASZYN FEST, ponieważ Jan Ptaszyn Wróblewski urodził się  27 marca 1936 roku.

Jak wspomina Jan Cegiełka: „… bardzo pragnął, by jeden z jego wiosennych, ‘urodzinowych koncertów’ móc zagrać w Kaliszu… Właśnie w grodzie nad Prosną miała swój początek Jego wielka przygoda, przygoda na całe życie, przygoda z muzyką, przygoda z jazzem.


We wspomnieniach wracał do swoich lat młodzieńczych w Kaliszu, był „asnykowcem” – absolwentem szacownego Liceum im. Adama Asnyka, był dumny z tytułu Honorowego Obywatela Miasta Kalisza, jakim po latach obdarzyło go rodzinne miasto.”

Do pierwszej edycji KPF Centrum Kultury i Sztuki zaprosiło trzy zespoły: REBIRTH – reprezentujący młode pokolenie dobrze zapowiadających się artystów, Szymanowski / Afanasjew / Skowroński / Wójtewicz Quartet, którego muzyka stanowi pomost pomiędzy tradycją i nowoczesnością oraz Specjal Quartet -zespół, który powstał by demonstrować publiczności muzykę Jana Ptaszyna Wróblewskiego, jako pewien rodzaju hołdu w nowej, melodyjnej, własnej i radosnej interpretacji charakterystycznej dla Henryka Miśkiewicza.

„Pragniemy, aby wybitny jazzman rodem z Kalisza był dobrym duchem tego przedsięwzięcia i będziemy wciąż wracać podczas tej imprezy do jego przebogatego dorobku muzycznego, ale jednocześnie zależy nam, aby była ona świętem jazzowych saksofonistów czy szerzej instrumentów dętych i aby podczas każdej edycji na scenie pojawił się co najmniej jeden młody zespół, bo Ptaszyn jako dziennikarz radiowy również promował talenty” – zapowiada Robert Kuciński, dyrektor CKiS w Kaliszu.

„O oprawę wizualną Kalisz Ptaszyn Fest poprosiliśmy Jacka Janiczaka– mówi Joanna Górska, koordynatorka imprezy. „To niezwykle utalentowany, pochodzący również z Kalisza twórca, który na swoim koncie posiada wiele interesujących prac graficznych”.

PROGRAM

REBIRTH „Tribute to Jan Ptaszyn Wróblewski”

Leon Jakubek – fortepian, instrumenty klawiszowe

Tymon Okolus – puzon

Andrzej Frydko – trąbka

Piotr Golec – kontrabas, gitara basowa

Wojciech Lubczyński – perkusja

Szymanowski / Afanasjew / Skowroński / Wójtewicz Quartet

Karol Szymanowski – wibrafon

Maciej Afanasjew – skrzypce

Mirosław Skowroński – perkusja

Tymoteusz Wójtewicz – kontrabas

Specjal Quartet „The Music Of Ptaszyn”

Henryk Miśkiewicz – saksofon

Wojciech Niedziela – fortepian

Michał Kapczuk – kontrabas

Marcin Jahr – perkusja

REBIRTH „Tribute to Jan Ptaszyn Wróblewski”

Leon Jakubek – 17-letni pianista, kaliszanin, uczeń V klasy Szkoły Muzycznej II stopnia
w Ostrowie Wielkopolskim w klasie fortepianu dr hab. Roberta Adamczaka. Laureat ogólnopolskich, międzynarodowych i światowych konkursów pianistycznych (m.in. w Serbii, Hiszpanii, Poznaniu, Krakowie). Uczestnik warsztatów pianistycznych i lekcji mistrzowskich ze znakomitymi profesorami, takimi jak: Leszek Możdżer, Kuba Stankiewicz, Joel Holmes, Pavel Gililov, Waldemar Andrzejewski, Maciej Pabich, Joanna Marcinkowska, Paweł Tomaszewski, Michał Tokaj, Bogdan Hołownia, Michał Urbaniak. Uczestnik kursów mistrzowskich Europejskiego Centrum Muzyki im. Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach, warsztatów pianistycznych w Akademiach Muzycznych w kraju oraz międzynarodowych warsztatów jazzowych w Chodzieży, Puławach, Tomaszowie Mazowieckim, „PoluZONE” oraz „Urbanator Days”. Ubiegłoroczny członek orkiestry „SoMusic Orchestra” pod batutą Maestro Adama Sztaby. W roku 2025 uczestnik projektu „Orchestra 4 Young” Filharmonii Pomorskiej
w Bydgoszczy pod dyrygenturą Adama Sztaby.

Wojciech Lubczyński – 17-letni perkusista jazzowy, swoją edukację muzyczną rozpoczął
w wieku 5 lat, od tamtego czasu związany jest nie tylko z muzyką jazzową, ale także
z gospelem i muzyką pop. Absolwent Szkoły Muzycznej I stopnia im. Tadeusza Wrońskiego
w Tomaszowie Mazowieckim. Kilkukrotny uczestnik międzynarodowych warsztatów muzycznych w Chodzieży i Puławach,  a także warsztatów w ramach wszystkich edycji festiwalu Love Polish Jazz Festival w Tomaszowie Mazowieckim. Podczas kursów uczył się pod okiem wielu światowej klasy muzyków, m.in. Pawła Dobrowolskiego, Krzysztofa Dziedzica, Marcina Jahra, Cezarego Konrada, Rafała Sarneckiego i Adama Wendta.

Andrzej Frydko – lat 19, trębacz, stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za szczególne osiągnięcia artystystyczne w roku szkolnym 2022/2023. Stypendysta Centrum Edukacji Artystycznej. Absolwent Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. w Chorzowie, student Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie trąbki dr hab. Tomasza Ślusarczyka. Laureat międzynarodowych i ogólnopolskich konkursów muzycznych m.in
w Brnie, Wrocławiu, Krakowie, Jastrzębiu Zdroju, Jaworznie. Uczestnik międzynarodowych kursów muzycznych w Chodzieży, Kaliszu, Przemyślu, Zielonej Górze, Poznaniu i Opolu. Dwukrotny uczestnik projektu „Orchestra4Young” w Filharmonii Pomorskiej.

Tymon Okolus – 17-letni puzonista z Bielska-Białej, uczący się w klasie maturalnej pod okiem prof. Zdzisława Stolarczyka. Muzyka jazzowa to dla niego odbieganie od codzienności
w szkole muzycznej wypełnionej muzyką klasyczną. Jest laureatem wielu konkursów rangi ogólnopolskiej oraz międzynarodowej. Ponadto jest zdobywcą Stypendium Ministra Kultury
i Dziedzictwa Narodowego za osiągnięcia artystyczne w latach 2022 oraz 2024 oraz stypendium programu ,,Młoda Polska” w roku 2023. Ma za sobą występy w takich miejscach jak Jassmine w Warszawie, Mrowna Jazz Festival czy Festiwal Pianistów Jazzowych
w Kaliszu.

Piotr Golec – 16 letni kontrabasista/basista z okolic Bielska-Białej, uczęszczający do Bielskiej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej. Uczestnik licznych warsztatów instrumentalnych, zarówno jazzowych, jak i klasycznych. Występował na Bielskiej Zadymce Jazzowej, gra
w różnych formacjach jazzowych takich jak: Highlander Project, 50/50 Band, Bartek Golec Sextet i wiele innych. Występował w takich miejscach jak Cavatina Hall, Metrum Jazz Club, ICE Kraków Congress Centre.

Szymanowski / Afanasjew / Skowroński / Wójtewicz Quartet

Szymanowski / Afanasjew / Skowroński / Wójtewicz Quartet jest wynikiem poszukiwań niestandardowego brzmienia jaki daje połączenie głosu skrzypiec oraz wibrafonu. Ten niecodzienny skład pozwala na poszerzenie wachlarza brzmień i niestandardowe podejście do dobrze znanych standardów muzyki jazzowej. Kwartet występował m.in. na festiwalach: VII Letnia Akademia Jazzu, Łódź 2014, III Love Polish Jazz Festival, Tomaszów Mazowiecki 2018, XX Podlasie Jazz Festiwal, Biała Podlaska 2021, XI Międzynarodowy Festiwal Ignacego Jana Paderewskiego, Warszawa 2024.

Karol Szymanowski – czołowy polski wibrafonista jazzowy. Studiował w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy oraz w Akademii Muzycznej w Katowicach, którą ukończył z wyróżnieniem. Jest laureatem wielu nagród na jazzowych konkursach w Polsce i Europie. Dzięki stworzonej przez siebie, sześciopałkowej technice gry na wibrafonie, może wykonywać gatunki muzyczne wcześniej dla wibrafonistów niedostępne. Dlatego koncertuje głównie w duetach i triach, gdzie najlepiej można wyeksponować nowatorskie aspekty tej techniki, ze szczególnym uwzględnieniem akompaniamentu. Jest autorem pomysłu rozszerzenia skali wibrafonu poprzez połączenie go z najniższą oktawą marimby, co dzięki współpracy z francuską firmą Bergerault, zaowocowało powstaniem instrumentu Bass Vibe. Wszystkie te doświadczenia opisał w książkach Sześciopałkowa technika gry na wibrafonie – metoda Karola Szymanowskiego (2007) i Struktury akordowe w grze wibrafonisty jazzowego –czterodźwięki (2011). Karol Szymanowski prezentuje swą technikę i prowadzi działalność pedagogiczną
na festiwalach i kursach perkusyjnych na całym świecie. Gra na instrumentach firmy Bergerault, pałkami Karol Szymanowski firmy Vibrawell.

Maciej Afanasjew – skrzypek i kompozytor. Jest absolwentem Akademi. Studiował również na Universität für Musik und darstellende Kunst w Grazu oraz New York Jazz Academy. Współpracował z czołowymi polskimi i zagranicznymi muzykami. Występował w większości krajów Europy, USA i Chinach grając m.in. EFG London Jazz Festival 2014, XXVI Vilnus Jazz Festival, Delemont Jazz Days 2013, Northeast Jazz Festival 2014, Handelsbeurs Festival 2013 Ghent, Art Rock Festival 2014 Würzburg, V Drums Foozje, 27th Leeds International Film Festival, VI International Festival of the Aegean. Wykłada na Akademii Muzycznej
w Bydgoszczy i Gdańsku. W 2011 roku prowadził prowadził klasę skrzypiec oraz big band podczas XLI Międzynarodowych Warsztatów Jazzowych w Chodzieży. Maciej Afanasjew jest autorem Pasaży jazzowych Pasaży jazzowych na skrzypce oraz Quo vadis. Transkrypcje partii solowych Zbigniewa Seiferta wydanych przez Wydawnictwo Akademii Muzycznej
w Bydgoszczy. Stworzył również serię filmów o harmonii jazzowej.

Mirosław Skowroński – absolwent Wydziału Jazzu i Muzyki Estradowej Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, obecnie wykładowca na Wydziale Pedagogiczno – Artystycznym Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu filia w Kaliszu oraz nauczyciel klasy perkusji w Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. Henryka Melcera w Kaliszu. Zdobywca pierwszego miejsca na Festiwalu Jazzu i Muzyki Estradowej w czeskim Primator. Wielokrotny uczestnik Międzynarodowego Festiwalu Pianistów Jazzowych
w Kaliszu, muzyk sesyjny, pomysłodawca i organizator warsztatów jazzowych Calisia Forum Jazz. Brał udział nagraniach telewizyjnych w tym dla TVN, TVP2, TVP Polonia, TVP3. Uzyskał tytuł doktora na Wydziale Dyrygentury, Jazzi i Edukacji Muzycznej Akademii im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Współpracował między innymi z Pawlem Tomaszewskim, Mieczysławem Szcześniakiem, Grzegorzem Nagórskim, Piotrem Rodowiczem, Sylwestrem Ostrowskim, Witoldem Janiakiem (płyta Drum Rudimental), Michałem Kaczmarczykiem.

Tymoteusz Wójtewicz – był członkiem Lusławickiej Orkiestry Talentów organizowanej przez Europejskie Centrum Muzyki im. Krzysztofa Pendereckiego. Jest zdobywcą wielu nagród
w ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach kontrabasowych, na koncie ma również trzy koncerty jako solista z orkiestrą Pro Arte. W 2023 roku był członkiem orkiestry International Youth Symphony, podczas warsztatów orkiestrowych w San Diego (CA). Wraz z zespołem Sylwester Bugajak Quintet został laureatem konkursu w ramach festiwalu Bielska Zadymka Jazzowa 2024, (w tym nagrody dla najlepszej sekcji rytmicznej), finalistą konkursu na indywidualność jazzową im. Wojtka Siwka w ramach festiwalu Jazz nad Odrą, laureatem konkursu Sax Jazz Club. Otrzymał stypendium od Berklee College of Music w Bostonie (MA). Skomponował muzykę i zajmował się także produkcją dźwiękową nagrodzonych
na festiwalach w kraju i za granicą etiud filmowych.

Specjal Quartet „The Music Of Ptaszyn”

Zespół powstał by zademonstrować publiczności muzykę Jana Ptaszyna Wróblewskiego.
Po debiucie nazwał się Specjal Quartet. W jego składzie grają artyści dobrze znani ze sceny jazzowej, będący niekwestionowanymi mistrzami w swoich specjalnościach. Wszyscy
w dorobku mają współpracę z Ptaszynem. Michał Kapczuk – 8 lat, Marcin Jahr – 30, Wojciech Niedziela – ponad 40, wreszcie Henryk Miśkiewicz – ponad pół wieku kolaborowania
z Ptaszynem w różnych konglomeratach.

Miśkiewicz grał we wszystkich większych , niż czteroosobowy zespół, składach , takich jak Chałturnik , Studio Jazzowe , New Presentation , Liga dżentelmenów , Sekstet . Wielkim wyróżnieniem dla Henryka jest specjalnie dla niego napisany przez Jana Ptaszyna Wróblewskiego, wieloczęściowy koncert na Wielką Orkiestrę Symfoniczną i saksofon improwizujący „Altissimonica” , a dedykowany przez kompozytora swojej wnuczce Monice .

Kwartet, który prezentujemy, zadebiutował parę lat temu. Trochę z przypadku, kiedy
w kryzysowej sytuacji zdrowotnej Henryk Miśkiewicz zastąpił Ptaszyna na koncercie. Oficjalna premiera programu miała miejsce 29 lipca 2024 roku w Chodzieży podczas Międzynarodowych Warsztatów Jazzowych. Kompozycje, dobrze znane z licznych występów kwartetu Ptaszyna, w rękach Henryka Miśkiewicza nabierają nowego wymiaru. Muzyka jest swego rodzaju hołdem, ale w nowej, własnej interpretacji. Melodyjnej i radosnej – tak charakterystycznej od lat dla Miśkiewicza. Jest to więc Ptaszyn znany, ale w nieznanej dotąd odsłonie.

Informacja Prasowa CKiS

Podoba‚ Ci się materiał? Udostępnij go i komentuj - Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna! Chcesz by podobnych materiałów powstawało jeszcze więcej?Wesprzyj nas!

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Starsze
Najnowsze Najczęściej oceniane
Informacje zwrotne w treści
Zobacz wszystkie komentarze

Najnowsze

Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Drogi Czytelniku!

Zauważyliśmy, że blokujesz reklamy. Dzięki nim możemy dostarczać Ci wiadomości za darmo.

Wyłącz AdBlocka i pomóż nam działać dalej!

Powered By
Best Wordpress Adblock Detecting Plugin | CHP Adblock