baner_FBAnt
Pszczoły
Ceków
EKO
Baner (1200 x 200 px) (1)
wszystkie_wiadomosci
Porozumienie spółki CPK i miasta Kalisza

Spór miasta ze spółką CPK o… porozumienie.

W środę, 6 sierpnia, Spółka CPK ogłosiła podpisanie porozumienia z Miastem Kalisz w sprawie budowy Multimodalnego Węzła Kalisz przy dworcu PKP. Prezydent Krystian Kinastowski podkreśla, że dokument dotyczy wyłącznie koncepcji zagospodarowania terenu, czyli samego dworca a nie zgody na kolejowy „bypass” omijający miasto.

Co dokładnie podpisały CPK i miasto?

Spółka poinformowała, że porozumienie jest „zwieńczeniem prawie dwuletniej partnerskiej współpracy” przy projektowaniu linii KDP nr 85 Sieradz–Poznań i programu Lokalnych Hubów Mobilności (LHM). Ustalono ramy podziału zadań między CPK a miastem w fazie „zaprojektuj i wybuduj” węzła, który ma połączyć:

  • nowy dworzec kolejowy i autobusowy,
  • parkingi nad i pod poziomem stanowisk autobusowych,
  • bezpieczne trasy dla pieszych i rowerzystów.

Według spółki, w 2050 r. z kaliskiej stacji ma korzystać około 8400 pasażerów dziennie (w 2024 r. było to 2100). CPK zapowiada skrócenie czasu przejazdu Kalisz–Poznań do 35 min i redukcję podróży do Warszawy o około godzinę.

grafika: https://www.cpk.pl/pl/aktualnosci-2/cpk-i-wladze-kalisza-podpisaly-porozumienie

Stanowisko prezydenta Kinastowskiego

Prezydent zaznacza, że miasto nie akceptuje budowy kolejowej obwodnicy („bypassu”) omijającej stację:

„Porozumienie […] nie oznacza akceptacji Miasta dla budowy bypassu, który jednoznacznie definiujemy jako skrajnie niekorzystny i na który nie wyrażamy zgody!”

Kinastowski przypomina, że Kalisz popiera wariant W9, przewidujący przejazd wszystkich pociągów KDP przez istniejącą stację. Jeśli projekt węzła nie spełni warunków miasta, Kalisz – zgodnie z pkt 10.6 porozumienia – nie podpisze kolejnego etapu współpracy.

Głos radnego Antczaka (Koalicja Kaliska)

Radny Maciej Antczak oskarża spółkę o „zamęt informacyjny”:

„Chodzi o porozumienie w sprawie zagospodarowania przestrzennego okolic dworca. […] Kalisz walczy o to, aby pociągi przejeżdżały przez stację. CPK świadomie manipuluje, komunikując o enigmatycznym porozumieniu dzień przed wizytą prezydenta RP.”

Antczak podkreśla, że obwodnica kolejowa miałaby omijać Kalisz dla czterominutowego zysku w relacji Poznań–Warszawa.

Pytania radnych Platformy Obywatelskiej

Na konferencji prasowej radni PO zarzucili prezydentowi „podwójną grę”:

„Czy prezydent Kinastowski prowadzi podwójną grę? Co innego mówi mieszkańcom, co innego ustala z CPK, a co innego będzie prezentował przy Prezydencie RP?”

Według PO, miasto rzekomo zgodziło się na wyburzenie bloku socjalnego (dla ok. 70 rodzin) i nowego dworca PKS – władze Kalisza na ten moment nie odniosły się do tego zarzutu.

Kontekst polityczny i „Ustawa Kaliska”

Radny Antczak łączy komunikat spółki z zapowiadaną przez prezydenta RP, Karola Nawrockiego, ustawą #TakDlaCPK (Ustawa Kaliska), która ma włączyć miasta średniej wielkości – w tym Kalisz – do sieci KDP. Opozycja lokalna obawia się, jego zdaniem, że rządowe plany mogą pominąć stację, faworyzując szybszy przejazd trasą obwodową.

Fot. główne: Spółka CPK

Podoba‚ Ci się materiał? Udostępnij go i komentuj - Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna! Chcesz by podobnych materiałów powstawało jeszcze więcej?Wesprzyj nas!

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Starsze
Najnowsze Najczęściej oceniane
Informacje zwrotne w treści
Zobacz wszystkie komentarze

Najnowsze