Wystawa prof. Koteckiej z WP-A UAM w Ammanie
„Po drugiej stronie horyzontu” to tytuł wystawy prof. UAM dr hab. Beaty Koteckiej, którą otwarto 31 maja w Art Gallery University of Jordann School of Art and Design w Ammanie. Artystka przedstawiła swe prace w ramach program Erasmus Teaching Mobility.
Wystawa „Po drugiej stronie horyzontu” jest projekcją wyobrażeń artystki i przeczuć o kraju, miejscu i ludziach, których jeszcze nie zna. „Jedna część to moje nowe poszukiwania formalne i ich transpozycja graficzna, druga część to apendiks wizualny prezentujący prace z wcześniejszych wystaw” – wylicza. „Na miejscu w School of Art and Design okazało się, że było to dobre rozwiązanie. Miejsce wystawy to ogromna przestrzeń; około 50 m długości i około 15 szerokości, przedzielona wzdłuż 2,5 metrowej wysokości ścianą wystawową z licznymi zatokami. Przy montażu pomagali pracownicy naukowi, studenci i pracownicy techniczni. Było to bardzo miłe, chociaż wystarczyłyby w zupełności 3 osoby. Moja wystawa zajęła około 1/4 powierzchni. Resztę zajęła wystawa semestralna prac studenckich.”
Otwarcie wystawy zgromadziło ogromną rzeszę osób oglądających, jak również ją tworzących. „Wernisaż rozpoczął opiekun galerii, który poprosił mnie o zabranie głosu i omówienie wystawy” – wspomina prof. Kotecka. „Po mnie głos zabrał Dziekan Wydziału. Wystawę podsumował krytyk, historyk i teoretyk sztuki, semiolog profesor Mazen Hamdi Asfour. Po części <nieruchomej>, gdy wszyscy stojąc słuchali poszczególnych wystąpień, zgodnie z tamtejszym zwyczajem podchodziłam do kolejnych prac i omawiałam każdą z osobna oraz odpowiadałam na pytania. Było ich sporo, gdyż zgromadzili się chyba wszyscy artyści z wydziału.”
„Akceptacja na moją mobilność na University of Jordan w Ammanie, a dokładnie na wydział School of Art and Design nastąpiła trochę nieoczekiwanie w kwietniu tego roku” – wspomina prof. Kotecka. „Wystawę traktuję jako wsparcie dla prowadzonych zajęć dydaktycznych. Jest to wysiłek, który obciąża tylko mnie osobiście w przeciwieństwie do wystaw organizowanych przez instytucje, gdzie jest on rozłożony na grupę osób przygotowujących logistykę, pakowanie, promocję, korespondencję itd. Rzeźby możliwe do przewiezienia znajdują się aktualnie na wystawie w Portugalii – zauważa. „Ponadto zapakowane do transportu ważą ponad 200 kg, ich przewóz byłby zbyt kosztowny. Jordania jest poza Unią Europejską, a więc doszłaby odprawa celna, związane z tym kłopoty, pojawiły się opóźnienia. Jedynym rozwiązaniem było zabranie całej wystawy ze sobą. Ale jak rzeźbiarz ma zmieścić swoją twórczość w jednej walizce ważącej nie więcej niż 20 kg, której wymiary też są określone? Na szczęście technologia, w której tworzę, jest lekka – opowiada. – Szybko skończyłam nową rzeźbę, nad którą od jakiegoś czasu pracowałam oraz związany z nią zestaw fotografii wykonanych na tkaninach tworzących spójną całość.
Mazen Hamdi Asfour jest profesorem historii sztuki i estetyki sztuki na Wydziale Sztuk Pięknych i Wzornictwa Uniwersytetu Jordńskiego. Spędził wiele lat we Florencji i Bolonii, studiując „ muzeologię ”, krytykę sztuki , estetykę i semiologię między innymi u profesora Umberto Eco. Uczestniczył w procesie tworzenia nowego Wydziału Sztuk Pięknych i Projektowania jako Członek Wyższego Komitetu Założycielskiego Uniwersytetu w Ammanie. Jak mówi prof. Kotecka, uważa on, że studia nad sztuką odgrywają kluczową rolę w promowaniu dialogu między różnymi kulturami. Sztuka powinna przyczyniać się do zmniejszania barier w zakresie dogmatów i samodzielnego myślenia. Postępu i rozwoju nie można osiągnąć bez wsparcia zmiany kulturowej: różnice są cennym zasobem i nie są zagrożeniem.
Źródło: WP-A UAM