
A-Kumulacje 2025 podsumowane!
Tegoroczna edycja „A-Kumulacji 2025, Kaliskiego Biennale Sztuki” dobiegła właśnie końca. Jak zawsze głównym celem tego wydarzenia była prezentacja najciekawszych twórczych postaw artystów związanych z Kaliszem oraz organizacja wyjątkowych wydarzeń kulturalnych i artystycznych.
W Galerii Sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu, 22 maja 2025 roku o godzinie 19:00, podczas uroczystej gali podsumowującej Biennale, pani Joanna Dudek – dyrektorka Galerii wraz z panem Krystianem Kinastowskim – Prezydentem Miasta Kalisza, panem Grzegorzem Kulawinkiem – Wiceprezydentem Miasta Kalisza, panią prof. UAM dr hab. Izabelą Rudzką – prodziekan ds. sztuki i współpracy z otoczeniem WPA UAM, panem prof. UAM dr hab. Arturem Skweresem – prodziekanem ds. nauki i współpracy międzynarodowej, ogłosiła laureatów konkursu i wręczyła pamiątkowe dyplomy.

Jury piątej edycji „A-Kumulacji 2025, Kaliskiego Biennale Sztuki”, w składzie: Małgorzata Paszylka-Glaza – kuratorka Oddziału Sztuki Nowoczesnej Muzeum Narodowego w Gdańsku, prof. UAM dr hab. Maciej Szymanowicz – kierownik Zakładu Ochrony Dziedzictwa Kulturowego i Komunikacji Międzynarodowej UAM, prof. UAM dr hab. Izabela Rudzka – prodziekan ds. sztuki i współpracy z otoczeniem WPA UAM, Robert Kuciński – dyrektor Centrum Kultury i Sztuki w Kaliszu, Joanna Dudek – dyrektorka Galerii Sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu oraz Adrian Wykrota – kurator biennale, w czasie obrad przeprowadzonych 25 kwietnia 2025 roku, zdecydowało się wyróżnić honorowo 6 artystów oraz przyznać 3 regulaminowe nagrody.
Nagrodę Główną, zakup pracy do kolekcji sztuki współczesnej Galerii Sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu, zdobyła Natalia Czarcińska autorka książki artystycznej wykonanej w technice risografii „Podręcznik nawigacji” , za konsekwencję w podejmowaniu konceptualnych „ćwiczeń z nawigacji”, które prowadzą naszą wyobraźnię w nieznane, intymne obszary poszukiwania bezpiecznego miejsca/domu/lądu.
Nagroda Prezydenta Miasta Kalisza Krystiana Kinastowskiego, którą jest zakup wyróżnionej pracy do kolekcji sztuki współczesnej, przypadła w udziale Biance Rolando, autorce tryptyku malarskiego „Poławianie”, za twórcze wykorzystanie tradycji malarskiej, odwagą kaligraficznego poszukiwania kształtów wolności dla tworów oka, języka i wyobraźni.

Małgorzata Przekwas autorka prac „Let me take you for a walk” i „Sopranos x Zatoka Sztuki” za mądrą „zabawę” konwencją pop-artu w komentowaniu rzeczywistości i Szymon Ratajczyk autor fotografii „Ptaszyn – ostatni „lot” w Kaliszu”, za konsekwentne dokumentowanie środowiska jazzowego w Kaliszu – zostali laureatami Nagrody Centrum Kultury i Sztuki, jaką jest wystawa w Centrum Kultury i Sztuki w Kaliszu w 2026 roku.
Wyróżnienia honorowe otrzymali: Ziemowit Fincek, Łukasz Glapka, Maria Podskarbi-Hebisz, Sara Świderska, Jolanta Wdowczyk i Shuai Zhang.
Nagroda Publiczności jaką jest wystawa Galerii Pulsar, stała się udziałem pana Michała Mąki, którego praca „Dualizm” zdobyła najwięcej głosów w głosowaniu publiczności, przeprowadzonym w tradycyjnej formie na kartach do głosowania dostępnych w miejscu prezentacji wystaw konkursowych.
Na zakończenie uroczystości wszyscy zebrani goście, mogli wysłuchać przygotowanego specjalnie na ten wieczór koncertu performatywnego: Burzany Ilona Dobiszewska, artystki, która eksperymentując z instrumentami analogowymi, głosem i elektroniką oferuje swoim odbiorcom dźwięki, które „nie (…) dzieją się gwałtownie, a każdy z nich niesie ze sobą spokój, wyciszenie i wewnętrzne poruszenie”. Jej muzykę nie tylko się słyszy, ale można ją poczuć całym sobą.

Tegoroczne „A-Kumulacje”, to oprócz wystawy konkursowej także prezentacje twórczości zaproszonych przez kuratora Adriana Wykrotę, artystów i artystek. Ich prace wpisywały się w program towarzyszący biennale, który oparty został na fotografii i na szerokorozumianym konstrukcie MIEJSCA.
W przestrzeni Wydziału Pedagogiczno-Artystycznego w Kaliszu, prezentowana była wystawa „Opawska Szkoła Fotografii”. Składały się na nią prace obecnych studentów oraz niedawnych absolwentów Instytutu Twórczej Fotografii Uniwersytetu Śląskiego w Opawie, w Polsce często nazywanego Opawską Szkołą Fotografii. Ekspozycja w ramach Biennale zainicjowała obchody trzydziestopięciolecia istnienia tej szkoły. Środa 21 maja stała się doskonałą okazją do spotkania z prof. Vladimirem Birgusem, dyrektorem Instytutu Twórczej Fotografii, który o godz. 15.00 wygłosił wykład w Sali Kameralnej WPA, a o godz. 17.30, oprowadził po wystawie i niej opowiedział.
W przestrzeniach wystawienniczych Centrum Kultury i Sztuki w Kaliszu oglądać można było dwie ekspozycje, obie eksplorujące dwie zasadniczo różne definicje miejsca. Pierwsza to „Ujawnienie” Agnieszki Sadowskiej – fotografki i fotoreporterki, związanej z białostocką „Gazeta Wyborczą”, a druga to „Hometown” Krzysztofa Zielińskiego – fotografa i artysty wizualnego, absolwenta Katedry Fotografii w FAMU w Pradze.
Galeryjne Laboratorium Sztuki stało się miejsce prezentacji kolejnych dwóch wystawy. „Przeglądanie (się)” to wybór książek pochodzących z archiwum konkursu Fotograficzna Publikacja Roku. Otwarciu tej wystawy towarzyszyło oprowadzanie kuratorskie Joanny Kinowskiej, wieloletniej współorganizatorki wspomnianego konkursu. „Miejsca/Prywatne” to natomiast wybór zinów i książek fotograficznych z kolekcji Zinteki. Tę prezentację przygotował Krzysiek Orłowski, fotograf, edytor i wydawca, autor licznych publikacji self-publishingu.
Przez cały czas trwania Biennale, w wiatach 8 przystanków autobusowych, a także na placu przed Galerią Sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu, oglądać można było wystawę „nie_KRAJOBRAZY”, czyli wybrane fotografie autorstwa Adriana Wykroty – fotografa i dokumentalisty zajmującego się m.in. edukacją wizualną, tegorocznego kuratora „A-Kumulacji”.

W programie Biennale znalazły się także: warsztaty fotograficzne „Dokumentowanie miejsca”, poprowadzone przez fotografów Mariusza Foreckiego i Dominika Kulaszewicza, warsztaty z robienia zinów, przygotowane przez Krzyśka Orłowskiego, a także introligatorskie z Martą Tomiak – ilustratorką i graficzką
Galeryjnej publiczności zaproponowaliśmy także udział w pokazie filmu w ramach projektu „Kino (na) Sztuki”. Tym razem dokumentu przybliżającego twórczość fotografki Libuše Jarcovjákovej „I’m Not Everything I Want To Be” („Jeszcze nie jestem tym, kim bym chciała”) w reżyserii Kláry Tasovskiej.
Ekspozycję konkursową „A-Kumulacje 2025, Kaliskiego Biennale Sztuki”, można było oglądać w Galerii Sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu oraz w Galerii Sztuki im. prof. Andrzeja Niekrasza na Wydziale Pedagogiczno-Artystycznym w Kaliszu, w terminie od 16 kwietnia do 24 maja 2025 roku.
Organizatorem wydarzenia była Galeria Sztuki im. Jana Tarasina. „A-Kumulacje 2025, Kaliskie Biennale Sztuki” objęte było Honorowym Patronatem Krystiana Kinastowskiego Prezydenta Miasta Kalisza, współorganizatorami byli Miasto Kalisz, Centrum Kultury i Sztuki w Kaliszu oraz Wydział Pedagogiczno-Artystyczny w Kaliszu UAM w Poznaniu.
„A-Kumulacje 2025, Kaliskie Biennale Sztuki” zostały wpisane jako wydarzenie towarzyszące 65. Kaliskim Spotkaniom Teatralnym, Festiwalowi Sztuki Aktorskiej.
Patronatem medialnym objęli tegoroczne „A-Kumulacje”: Magazyn Szum, Notes Na 6 Tygodni, Ziemia Kaliska, Radio Poznań, Radio Centrum, Fakty Kaliskie oraz portal Calisia.pl
Wystawa Agnieszki Sadowskiej „Ujawnienie” została wyprodukowana przez Galerię im. Sleńdzińskich Miejską Instytucję Kultury w Białymstoku.
Informacja prasowa Galerii Sztuki im. Jana Tarasina









