Stokado
baner_FBAnt
Baner AWS

Analiza siatki przystanków autobusowych w Kaliszu

337 przystanków w naszym mieście i 107 poza jego granicami. Łącznie 444 przystanki. Tyle wynosi ilość miejsc postojowych dla linii komunikacji miejskiej, które są organizowane przez Miasto Kalisz. 27 linii autobusowych. Tyle połączeń, zarówno Kaliskich Linii Autobusowych, Miejskiego Zakładu Komunikacji w Ostrowie Wielkopolskim jak i Pleszewskich Linii Autobusowych, zatrzymuje się na nich. Gdzie najwięcej i gdzie najmniej spotkamy autobusów? Na których najwięcej i najmniej sprzedaje się biletów? Które z nich oferują dodatkowe udogodnienia dla pasażerów?

Największe i najmniejsze

Chopina 01 – przystanek zlokalizowany przy ulicy Chopina, z którego głównie odjeżdżają autobusy w stronę kaliskiego Dobrzeca oraz także Ostrowa Wielkopolskiego i Kościelnej Wsi, charakteryzuje się największą w ciągu dnia roboczego ilością połączeń autobusowych – 319. Tyle właśnie kursów od poniedziałku do piątku odbywa się z tego przystanku. Taka liczba wynika także z faktu, że dla linii nr 2 jest to podwójny przystanek – zatrzymuje się ona na nim jadąc zarówno w stronę Poznańskiej jak i Dobrzeca. Na kolejnych miejscach, bez zaskoczenia, znalazły się te, które znajdują się przy główniej osi komunikacyjnej Kalisza prowadzącej z Osiedla Dobrzec przez ulicę Górnośląską/Legionów do centrum i w stronę powrotną:

  • Górnośląska Galeria Amber 08 (w stronę centrum) – 300 połączeń;
  • Górnośląska Kaliniec 06 (w stronę centrum) – 289 połączeń;
  • Górnośląska Galeria Amber 05 (w stronę Dobrzeca) – 287 połączeń;
  • Górnośląska Kaliniec 03 (w stronę Dobrzeca) – 276 połączeń;
  • Wyszyńskiego Słoneczna 09 (w stronę Dobrzeca) – 262 połączenia;
  • Wyszyńskiego Wojciechowskiego 07 (w stronę Dobrzeca) – 262 połączenia;
  • Podmiejska Rondo 01 (w stronę Dobrzeca) – 259 połączeń;
  • Wyszyńskiego Słoneczna 10 (w stronę centrum) – 258 połączeń;
  • Podmiejska Rondo 02 (w stronę centrum) – 255 połączeń.

Przystanek Chopina 01

Jeżeli zaś chodzi o spis przystanków z najmniejszą ilością kursów, to znajdują się one przy… Szlaku Bursztynowym. Abstrahując od obecnego objazdu wymuszonego remontem ulicy Częstochowskiej, to właśnie przez dwujezdniowy odcinek śródmiejskiej obwodnicy Kalisza, na jej fragmencie od Ronda Ptolemeusza do ulicy Polnej, kurs dwa razy w ciągu dnia roboczego odbywa linia nr 7 łącząca Dobrzec z Sulisławicami. Mowa o przystankach: Szlak Bursztynowy Polna 07, Szlak Bursztynowy Poliklinika 05, Szlak Bursztynowy Poliklinika 06, Szlak Bursztynowy Nowy Świat 03 oraz Szlak Bursztynowy Nowy Świat 04. Na kolejnych miejscach znajdują się przystanki zlokalizowane przy ulicy Piwonickiej i Metalowców, gdzie w zależności od kierunku jazdy, linia nr 16 odbywa swoje kursy dwa i trzy razy od poniedziałku do piątku. Porównując to do przystanków podmiejskich, najmniej obłożone ze względu na ilość kursów są te w Tłokini Kościelnej oraz Zdunach, obsługujące linię 1B. Ilość połączeń w ciągu dnia roboczego wynosi dziewięć. Dotyczy to przystanków: Tłokinia Mała 01, Tłokinia Szkoła 02, Tłokinia OSP 01, Tłokinia OSP 02, Zduny 03, Tłokinia Sklep II 01, Tłokinia Mała 02, Tłokinia Kościół 01 oraz Tłokinia Kościół 02.

Powracając do zestawienia określającego przystanki z największą ilością połączeń, to nie sposób nie zauważyć, że nie widnieją tam lokalizacje centrów przesiadkowych. Stanowią je trzy przystanki i liczba kursów w ciągu dnia roboczego wynosi:

  • przystanek Dworcowa Centrum Przesiadkowe 01: 11 kursów w obie strony – kierunek Dobrzec oraz Winiary;
  • przystanek Majkowska Medix 01: 42 połączenia
  • przystanek Majkowska Medix 02: 65 połączeń

Poza kursami 17 do Kotowiecka oraz 19E do Ostrowa Wielkopolskiego, które rozpoczynają się na przystanku Majkowska Medix 02, pozostałe linie przejeżdżające przez tę lokalizację (linie 8, 13, 15, 16), zatrzymują się na niej dwukrotnie.  

Bilety, biletomaty, karty elektroniczne

Górnośląska Galeria Amber, Plac Jana Pawła II, Chopina. To trzy pary przystanków, na których sprzedawana jest największa ilość biletów oraz ma miejsce największa rejestracja przejazdów na kartach elektronicznych. Obecność akurat tych przystanków w tym zestawieniu jest o tyle ciekawa, że przystanki Górnośląska Amber 08 oraz Chopina 01 wyposażone są w biletomaty. Kolejne siedem miejsc zajmują przystanki:

  • Górnośląska Kaliniec – przystanek Górnośląska Kaliniec 06 (w stronę centrum), wyposażony jest w biletomat;
  • Rogatka;
  • Górnośląska Polna;
  • Nowy Rynek – zespół trzech przystanków – przy ulicy Babina, Galerii Tęcza oraz od północno-zachodniej strony targowiska;
  • Podmiejska Rondo – przystanek Podmiejska Rondo 02 (w stronę centrum), wyposażony jest w biletomat;
  • Parczewskiego – wyposażony w biletomat;
  • Legionów Handlowa.

Oprócz wyżej wymienionych, biletomaty są także na wyposażeniu przystanków:

  • Wyszyńskiego Przychodnia 02 (w stronę centrum);
  • Harcerska Rogatka 02 (w stronę Dobrzeca);
  • Majkowska Medix 02 (w stronę centrum);
  • Bankowa 01 (w stronę Dobrzeca);

Przystanek przy Parczewskiego

Przystanek Wyszyńskiego Przychodnia 02

Biletomaty głównie zostały rozlokowane wzdłuż wcześniej już wspomnianej osi komunikacyjnej Dobrzec – Górnośląska – Centrum, głównie po stronie przystanków, z których można udać się do śródmieścia Kalisza oraz do sąsiednich miejscowości i gmin.

Dodatkowo część przystanków wyposażona jest również w tablice z elektronicznym rozkładem jazdy. Są to lokalizacje:

  • Wyszyńskiego Przychodnia 01;
  • Podmiejska Rondo 02;
  • Górnośląska Galeria Amber 05;
  • Górnośląska Galeria Amber 08;
  • Górnośląska Kaliniec 03;
  • Górnośląska Kaliniec 05;
  • Górnośląska Rogatka 02;
  • Harcerska Rogatka 02;
  • Chopina 01;
  • Nowy Rynek Babina 06;
  • Parczewskiego 02;
  • Plac Jana Pawła II 02;
  • Bankowa 01;
  • Majkowska Medix 02.

Łatwo dostrzec, że na terenie Kalisza znajduje się kilka przystanków w pełni wyposażonych w takie elementy jak biletomaty czy tablice z elektronicznym rozkładem jazdy, które stanową duże ułatwienie dla podróżujących.

Lokalizacje charakteryzujące się najmniejszą ilością sprzedawanych biletów oraz rejestracji przejazdów kartami elektronicznymi to:

  • Borkowska Działki;
  • Szlak Bursztynowy Most;
  • Szlak Bursztynowy Nowy Świat;
  • Szlak Bursztynowy Poliklinika;
  • Szlak Bursztynowy Polna;
  • Częstochowska Kalmedica;
  • Dobrzecka Wiejska;
  • Majkowska Kaliszanka;
  • Metalowców;
  • Metalowców Pętla;
  • Obozowa Wega;
  • Opatówek Św. Jana;
  • Piwonicka Obozowa;
  • Pokrzywnicka Miodowa;
  • Skłodowskiej-Curie Wojska Polskiego;
  • Starożytna Osadnicza;
  • Tłokinia Sklep;
  • Trkusów I;
  • Trkusów III.

Wśród tych 337 kaliskich przystanków jest 14, które obecnie nie są obsługiwane przez żadną miejską linię komunikacyjną. Są to:

  • Kalisz, Aleja Wojska Polskiego Targowisko 19;
  • Kalisz, Aleja Wojska Polskiego Targowisko 24;
  • Kalisz, Inwestorska Zetor 01;
  • Kalisz, Inwestorska Zetor 02;
  • Kalisz, Inwestorska Meyer 03;
  • Kalisz, Inwestorska Meyer 04;
  • Kalisz, Inwestorska Raben 05;
  • Kalisz, Inwestorska Raben 06;
  • Kalisz, Szapocznikow Dobrzecka 01;
  • Kalisz, Szapocznikow Dobrzecka 02;
  • Kalisz, Szlak Bursztynowy Konopnickiej 09;
  • Kalisz, Szlak Bursztynowy Konopnickiej 10;
  • Kalisz, Serbinowska 02;
  • Kalisz, Serbinowka 03;

Przystanki przy ulicy Inwestorskiej znajdują się na terenie Strefy Gospodarczej Dobrzec-Zachód, gdzie od paru lat powstają nowe zakłady pracy – głównie przedsiębiorstwa produkcyjne oraz magazyny. Przystanki zlokalizowane przy ulicy Szapocznikow znajdują się na małej obwodnicy Dobrzeca – drodze łączącej ulicę Dobrzecką z ulicą Wyszyńskiego. Zwłaszcza drugi z wymienionych przykładów jest atrakcyjny do wykorzystania przez komunikację publiczną – teren największej pod względem ilości mieszkańców kaliskiej dzielnicy, gdzie z leżącej nieopodal pętli zaczynają praktycznie wszystkie kursy Kaliskich Linii Autobusowych. Ulica Szapocznikow, popularnie zwana „łącznikiem”, została oddana do ruchu w 2019 roku i do tej pory nie doczekała się linii autobusowej. Może wraz z głębokimi zmianami jakie czekają siatkę połączeń oraz rozkład KLA, sytuacja ta ulegnie zmianie. Może dzięki temu wykorzystane zostaną także dwa ostatnie wymienione przystanki, przez które miałaby zostać przetrasowana linia nr 2. Mówi się od tym od dłuższego czasu, jednak póki co nie widać rezultatów. Pomysłów na reorganizację obecnych linii, powstanie nowych i zmianę całości funkcjonowania komunikacji miejskiej w Kaliszu jest sporo. Ciekawe jakie zostaną zrealizowane i jakie będą miały przełożenie na sprawne funkcjonowanie miasta.

Źródła:

  • Dane statystyczne Wydziału Spraw Obywatelskich Urzędu Miasta Kalisza
  • https://kla.com.pl/
  • https://zdm.kalisz.pl/przystanki/

Podoba‚ Ci się materiał? Udostępnij go i komentuj - Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna! Chcesz by podobnych materiałów powstawało jeszcze więcej?Wesprzyj nas!

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Zobacz wszystkie komentarze

Najnowsze