baner_FBAnt
Baner AWS
wszystkie_wiadomosci

Autor koncepcji kolejowej CPK: „Najszybsze pociągi powinny zatrzymywać się w takiej aglomeracji jak AKO”.

W środę w kawiarni Anabell odbyło się spotkanie z Patrykiem Wildem, wiceprezesem stowarzyszenia #TakdlaCPK oraz szefem zespołu odpowiedzialnego za opracowanie kolejowej koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego. Wydarzenie poświęcono głównie omówieniu wariantów przebiegu kolei dużych prędkości przez Kalisz.

Jednodniowa wizyta Patryka Wilda w Kaliszu, zorganizowana przez stowarzyszenie Kalisz Jutra, obejmowała konferencję prasową oraz otwarte spotkanie z mieszkańcami miasta. Podczas tych wydarzeń ekspert w dziedzinie kolei dużych prędkości przedstawił szczegóły dotyczące różnych wariantów realizacji inwestycji, które mogą mieć istotny wpływ na rozwój infrastruktury transportowej w regionie.

O konferencji prasowej z udziałem Patryka Wilda pisaliśmy tutaj: https://latarnikkaliski.pl/szybka-kolej-czy-ekspresowe-wykluczenie-antczak-to-bedzie-panstwa-slono-politycznie-kosztowac/

Na spotkaniu nie zabrakło dyskusji dotyczącej kontrowersyjnego projektu bypassu, który wzbudza wiele emocji w kaliskiej społeczności. Ten kosztowny pomysł, szacowany na dodatkowe 2 miliardy złotych, miałby skrócić czas przejazdu na trasie Warszawa-Poznań o zaledwie 5 minut. Jednak jego realizacja wiązałaby się z koniecznością wywłaszczeń mieszkańców Kalisza oraz spowodowałaby, że najszybsze pociągi, osiągające prędkość do 320 km/h, omijałyby miasto bez zatrzymania.

Koncepcja bypassu została po raz pierwszy przedstawiona publicznie przez parlamentarzystów Koalicji Obywatelskiej – posłankę Karolinę Pawliczak i senatora Janusza Pęcherza. Pisaliśmy o tym tutaj: https://latarnikkaliski.pl/najszybsze-pociagi-nie-zatrzymaja-sie-w-kaliszu/

Zespół Patryka Wilda, w swoich pracach koncepcyjnych, kierował się ideą stworzenia systemu kolejowego, który nie wykluczałby komunikacyjnie średnich ośrodków miejskich, takich jak Kalisz. Warto podkreślić, że w tych mniejszych miastach mieszka około 22% populacji Polski.

Dobre skomunikowanie największych miast kraju jest oczywiście istotne, jednak warto zastanowić się, czy skrócenie trasy Warszawa-Poznań o 5 minut uzasadniałoby wykluczenie z dostępu do najszybszej kolei tak dużej aglomeracji jak Kalisz.

Patryk Wild, autor kolejowej koncepcji CPK, jest zwolennikiem wariantu nr 9. Na stronie https://szybkakolejdlakalisza.pl/ możemy o nim przeczytać w taki sposób:

Wariant kompromisowy został zaakceptowany i zaprezentowany 11 maja 2023 roku. W tym wariancie liczba wyburzeń jest bardzo mała. Wszystkie pociągi będą przejeżdżać przez dworzec w Kaliszu, co sprawi, że zatrzymywanie się na nim będzie opłacalne dla większości pociągów, zarówno w kierunku Poznania, jak i Łodzi/Warszawy. Dodatkowo warto zaznaczyć, że Aglomeracja Kalisko-Ostrowska liczy około 400 000 mieszkańców, co pozycjonuje ją jako ważny punkt na mapie osadniczej Polski. Jest to największy ośrodek społeczno-gospodarczy w promieniu ponad 100 km.

Strona https://szybkakolejdlakalisza.pl/

W spotkaniu wziął udział także Przewodniczący Rady Miasta Kalisza, Sławomir Lasiecki. Podczas wydarzenia prowadzono zbiórkę podpisów pod obywatelskim projektem ustawy #TakdlaCPK, która zobowiązuje rząd do zrealizowania inwestycji najpóźniej do końca 2030 roku. Zbierano również podpisy pod petycją „Szybka Kolej dla Kalisza„, której wzór dostępny jest na stronie internetowej https://szybkakolejdlakalisza.pl/

Autorami petycji są:
Dawid Borowiak – kaliski społecznik,
Maciej Antczak – Radny Miasta Kalisza, członek Nowej Nadziei,
Tomasz Chajduk – założyciel „Inwestycji Kaliskich”
Kamil Janiak – członek Młodej Lewicy
Jak widać dla tego projektu zjednoczyły się osoby o różnych poglądach. Jak twierdzą łączy ich jedno – troska o rozwój naszego miasta.

Podoba‚ Ci się materiał? Udostępnij go i komentuj - Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna! Chcesz by podobnych materiałów powstawało jeszcze więcej?Wesprzyj nas!

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Zobacz wszystkie komentarze

Najnowsze