Stokado
baner_FBAnt
Baner AWS
FinalFour

Brazylijskie rytmy w CKiS

Wokalistka Dorota Miśkiewicz i brazylijski gitarzysta Toninho Horta wystąpią na scenie Centrum Kultury i Sztuki w Kaliszu, w piątek, 15 września. Do końca sierpnia dostępne są bilety w przedsprzedaży.

Muzyka brazylijska fascynuje Dorotę Miśkiewicz od zawsze. Jak wyznaje – dużo bliżej jej do ciepłego południa niż do chłodnej północy. Przejawem tej sympatii jest m.in. wydana w 2008 roku płyta “Caminho”, której koloryt podkreśla południowe podejście do rytmu, nie tylko w sambach i bossanovach, ale i utworach zakorzenionych w jazzie.

Kilkanaście lat po wydaniu “Caminho” Dorota ponownie wyruszyła na południe. Tym razem dosłownie. Pojechała do Rio de Janeiro, gdzie nagrała płytę z ikoną bossanovy, jednym z największych wirtuozów gitary na świecie, Toninho Horta. Inspirację stylem jego gry podkreślał niejednokrotnie Pat Metheny, z którym Horta współpracował w latach 80. Zachwytów nie szczędzili mu także współpracujący z nim przez lata Milton Nascimento, A.C. Jobim, Wayne Shorter, Herbie Hancock czy Keith Jarrett.

W mieście wiecznego słońca, podczas tygodniowej sesji nagraniowej z udziałem brazylijskich muzyków Dorota i Toninho stworzyli wyjątkowy materiał, który ukaże się na płycie w 2023 roku. Złożyły się na niego najpiękniejsze piosenki należące do kanonu muzyki brazylijskiej, w tym kompozycje Toninho Horta. Jak przystało na muzykę, której emocjonalny wachlarz rozpościera się od śmiechu do łez – będą to zarówno pogodne piosenki, wyczarowujące obraz słonecznej plaży, jak i utwory bardziej poetyckie, naznaczone typową dla bossanovy tęsknotą i melancholią.

Niespodzianką będą także nowe interpretacje autorskich piosenek Doroty pochodzących z płyty “Caminho”.


DOROTA MIŚKIEWICZ

Jeden z najważniejszych polskich głosów jazzowych, kompozytorka, autorka tekstów. Wydała osiem autorskich płyt – w tym album „Nasza Miłość” nagrany wspólnie z tatą Henrykiem i bratem Michałem. Otrzymał on nominację do nagrody Fryderyk 2022, a sama Dorota znalazła się w gronie nominowanych w kategorii Jazzowy Artysta Roku.

Dorota Miśkiewicz jest także wizjonerką kreującą śmiałe, artystyczne pomysły. To z jej inicjatywy powstał m.in. bezprecedensowy projekt PIANO.PL, podczas którego po raz pierwszy w historii polskiej muzyki na jednej scenie, w kameralnych duetach z towarzyszeniem Atom String Quartet zaprezentowało się z nią kilkunastu wybitnych polskich pianistów trzech generacji. Za koncert i płytę PIANO.PL Dorota Miśkiewicz została nominowana do nagrody Fryderyk w kategoriach Jazzowy Album Roku oraz Jazzowy Artysta Roku, a także nagrody Koryfeusz Polskiej Muzyki.

Niezliczona jest liczba przedsięwzięć, w których brała udział na zaproszenie innych artystów. Jako jedna z nielicznych śpiewała i nagrywała w duecie z Cesarią Evorą, ich wspólna piosenka „UmPincelada” spotkała się ze znakomitym przyjęciem miłośników muzyki na całym świecie.

Ponadto ma na swoim koncie współpracę z Nigelem Kennedym, Davidem Murrayem, Louisem Winsbergiem, Kepą Junkerą, Toninho Horta, Tomaszem Stańko i całą plejadą artystów polskiej sceny muzycznej. Zakotwiczona w jazzie, chętnie wypływa na szerokie wody eksperymentów – zarówno te bardziej egzotyczne, jak i bliższe polskim brzegom.

Szczególnie bliska jest jej muzyka brazylijska, czego wyrazem była m.in. płyta „Caminho”, na której partie perkusjonaliów nagrał wybitny, brazylijski perkusjonista, Guello. Interesującym eksperymentem była także płyta i trasa koncertowa „Lutosławski, Tuwim. Piosenki nie tylko dla dzieci” realizowane przez Dorotę z grupą Kwadrofonik, specjalizującą się w wykonawstwie muzyki współczesnej.


TONINHO HORTA

Brazylijski gitarzysta, kompozytor, aranżer, wokalista, jeden z filarów latin jazzu w USA. Jako dwudziestolatek rozpoczął współpracę z nestorem brazylijskiego jazzu, Miltonem Nascimento, zwracając na siebie uwagę nie tylko południowo – ale i północnoamerykańskich słuchaczy. Na fali rosnącego zainteresowania “latin jazzem” w USA pod koniec lat 80. Horta przeniósł się do Nowego Jorku, rozpoczynając wieloletnią współpracę ze jazzowymi gigantami: m.in. Waynem Shorterem, Herbie Hancockiem, Billym Higginsem, Georgem Dukem, Patem Metheny, Keithem Jarrettem czy zespołem Manhattan Transfer.

Jego życie przez wiele lat rozpostarte było pomiędzy dwoma kontynentami: południowo- i połnocnoamerykańskim. Horta mimo zawrotnej kariery w USA nieustannie koncertował z największymi postaciami muzyki brazylijskiej: Miltonem Nascimento, Ellisem Regina, Galem Costa, Sergio Mendesem.

Nieoceniony jest także wkład tego artysty w pielęgnowanie historii muzycznej Ameryki Łacińskiej. Jest on pomysłodawcą utworzenia muzycznej biblioteki dzieł południowoamerykanskich kompozytorów – projekt, zainicjowany przez niego na początku lat 90., ma swoją kontynuację do dziś i stanowi największą bazę wiedzy dla osób zainteresowanych muzyką tego kręgu kulturowego. Ważnym elementem jego biografii jest także działalność edukacyjna: nauczał w Berklee College Of Music, Los Angeles Guitar Institute of Technology oraz w Konserwatorium Muzycznym w Grazu w Austrii.


MICHAEL PIPOQUINHA

27-letni basista, kompozytor, autor tekstów, uznawany za największe muzyczne objawienie Brazylii ostatniego dziesięciolecia, porywający publiczność nieokiełznaną charyzmą i wirtuozerią. Nauczył się grać na basie w sposób organiczny od swojego ojca i dziadka. Dorastał w wieku YouTube i całe dzieciństwo studiował grę największych światowych basistów i gitarzystów. Okrzyknięty genialnym dzieckiem, już w wieku 11 lat rozpoczął współpracę z wiodącymi brazylijskimi zespołami.

Obecnie jest jednym z najbardziej aktywnych muzyków Ameryki Południowej. Jego styl, oparty na brazylijskim dziedzictwie, łączy w sobie nieograniczone możliwości techniczne, wielobarwne rytmy, ale i melodykę i harmonię. Pierwszy instrumentem młodego Michaela była bowiem gitara. – Grając na gitarach, zarówno akustycznych jak i elektrycznych lubiłem łączyć harmonię i brazylijski groove – wyznaje. – Opracowałem swoje techniki, słuchając głównie Badena Powella, Joe Passa i Pata Metheny. Dzięki temu, grając na basie, zależy mi na tym, aby wydobywać z instrumentu jednocześnie harmonię i rytm.

Pipoquinha, zarówno jako solista, lider własnych zespołów ale i sideman, mimo młodego wieku, odnosi sukcesy w obu Amerykach oraz w Europie. Współpracuje z Toninho Horta, Marcelo Martinsem, Zé Canuto, Caina Cavalcante, Fernando Caneca, Isaac Negrene i Erick Scobarem, Mozartem Mello.

Oprócz regularnej pracy w roli sidemana, koncertuje także z własnym materiałem muzycznym, prezentując go w obu Amerykach oraz w Europie (m.in. z Big Band WDR w Niemczech).


BODEK JANKE

Mieszkający w Berlinie wszechstronny perkusista i perkusjonista związany z europejską sceną jazzową oraz world music. Zwykło się o nim mówić “mistrz wielu dialektów”, bo istotnie Bodek – studiując kolejne, egzotyczne rytmy, ale i kolekcjonując rozmaite, etniczne instrumenty – potrafi zagrać w każdym niemalże stylu, zabierając słuchacza w podróż przez wszystkie kontynenty.

Duża różnorodność, organiczne poczucie rytmu, zaowocowały współpracą m.in. z Larsem Danielssonem, Billem Evansem, Bobo Stensonem, Leszkiem Możdżerem, Big Bandem WDR, czy kwartetem Turtle Island. Charakterystyczne brzmienie Bodka można usłyszeć na ponad 200 albumach innych artystów. Nagrał także 10 autorskich albumów.


DOROTA MIŚKIEWICZ & TONINHO HORTA (PL/BR)

Dorota Miśkiewicz – śpiew
Toninho Horta – gitara
Michael Pipoquinha – bas
Bodek Janke – perkusja

Centrum Kultury i Sztuki w Kaliszu, Pt. 15.09., godz.: 19:00

Bilety: 70 zł – przedsprzedaż do 31 sierpnia, sprzedaż – 80 zł (Kup bilet(Link do innej strony))

Źródło: Miasto Kalisz za CKiS

Podoba‚ Ci się materiał? Udostępnij go i komentuj - Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna! Chcesz by podobnych materiałów powstawało jeszcze więcej?Wesprzyj nas!

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Zobacz wszystkie komentarze

Najnowsze