baner_AK
reklama-SWWS

Centra przesiadkowe w Kaliszu – jak działają?

Nie działają. W sumie na tym można byłoby skończyć ten artykuł. Nie trzeba regularnie korzystać z kaliskiego transportu publicznego, aby zauważyć, że szumnie tworzone i otwierane centra przesiadkowe łagodnie mówiąc nie spełniają pokładanych w nich nadziei. Gdzie leży przyczyna? Czy jest szansa na poprawę takiego stanu?

27 linii autobusowych – 15 miejskich (w tym jedna nocna), 12 podmiejskich i dwie realizowane przez przewoźników z Ostrowa Wielkopolskiego i Pleszewa. Większość z nich rozpoczyna i kończy swój bieg na pętli zlokalizowanej na osiedlu Dobrzec, na przystanku Wyszyńskiego Słoneczna. Dla aż 19 linii autobusowych jest to początek i koniec kursu. Idealne miejsce na zorganizowanie Centrum Przesiadkowego, gdzie praktycznie każdy spotykany kurs dociera do każdej dzielnicy miasta. Niestety, co dla mieszkańców tego osiedla byłoby dogodną sytuacją, dla ogółu funkcjonowania komunikacji miejskiej już nie. Osiedle Dobrzec znajduje się w znacznym oddaleniu od ścisłego centrum, przez co niemożliwe jest zorganizowanie tutaj zorganizowanych przesiadek. Są jednak dwa miejsca na mapie Kalisza, które miały to zapewnić.

Centrum Przesiadkowe, którego cała nazwa to Dworcowa Centrum Przesiadkowe, położone jest pomiędzy Galerią Amber a dworcem kolejowym oraz w bliskim położeniu dworca autobusowego. Właśnie taka lokalizacja miała zapewnić dobrze zorganizowane przesiadki. Tyle teoria, bo w praktyce niestety wygląda to, łagodnie mówiąc, nieco inaczej.

Centrum Przesiadkowe fizycznie istnieje. Jest zapewniona komunikacja piesza, rowerowa jak i samochodowa pomiędzy nim, dworcem kolejowym, autobusowym i galerią handlową. Sam dworzec autobusowy zawiera 12 stanowisk do obsługi połączeń PKS-owych i prywatnych, które mogłyby także realizować połączenia komunikacji miejskiej. Nie dzieje się tak z jednego bardzo ważnego powodu – omawiane Centrum Przesiadkowe znajduje się w jednej z najbardziej obleganych przez mieszkańców Kalisza okolic, jednak główna oś komunikacyjna, w tym główne linie autobusowe, przebiegają pobliską ulicą Górnośląską. To Centrum Przesiadkowe wykorzystywane jest przez jedną linię komunikacyjną, konkretnie przez „dziewiątkę” relacji Osiedle Dobrzec – Osiedle Winiary. Zaledwie 22 kursy w obie strony w ciągu doby, wyłącznie w dni robocze, to jej rozkład jazdy. 

Recepta na ten stan? Recepta wydaje się prosta – jest nią przetrasowanie części kursów z ulicy Górnośląskiej lub stworzenie na terenie Centrum Przesiadkowego dodatkowego przystanku dla niektórych tych kursów. Oba scenariusze wiążą się jednak z wydłużeniem czasu przejazdu, co szczególnie będzie dotkliwe w okresie szczytu komunikacyjnego, który w tej dzielnicy Kalisza jest najbardziej widoczny, głównie w godzinach popołudniowych. Ostatnio na profilu społecznościowym Prezydenta Miasta Kalisza Krystiana Kinastowskiego pojawiła się informacja, że jeszcze w tym roku jest planowana przebudowa siatki połączeń Kaliskich Linii Autobusowych. Czy dzięki temu powstaną nowe lub zostaną przetrasowane obecne linie autobusowe, które napędzą trochę komunikacyjnego życia w Centrum Przesiadkowe? Czas pokaże.

Stanowiska dworca autobusowego w Kaliszu. Część Centrum Przesiadkowego, gdzie mimo możliwości nie zatrzymują się autobusy komunikacji miejskiej.

Drugim kaliskim Centrum Przesiadkowym jest te zlokalizowane na terenie dawnej zajezdni Kaliskich Linii Autobusowych przy ulicy Majkowskiej. Majkowska Medix, bo tak nazywa się ten przystanek, jest położony bliżej kaliskiego Śródmieścia i zdecydowanie bardziej zasługuje na to miano – sześć linii autobusowych i łącznie 107 kursów w dni robocze oraz 47 w weekendy pozwalają na szersze wykorzystanie tego węzła przesiadkowego.

Szerszy jest także zakres możliwych destynacji do jakich możemy wyruszyć z tego miejsca. Dojedziemy stąd do takich dzielnic jak Majków (linia 13), Piskorzewie (linia 8, 16), Zagorzynek (linia 16), Dobrzec (linia 8 i 13) oraz także do Skalmierzyc (linia 15), Kotowiecka (linia 17) czy Ostrowa Wielkopolskiego (linia 19E). Dla ostatnich dwóch wymienionych linii autobusowych przystanek ten jest początkiem i końcem trasy.

Warto jeszcze rzucić okiem na dodatkowe wyposażenie tych Centrów Przesiadkowych. Tym razem zacznę od tego przy ulicy Majkowskiej. Do dyspozycji pasażerów jest tutaj toaleta, parking rowerowy, elektroniczny rozkład jazdy oraz biletomat. Węzeł przesiadkowy przy Dworcowej nie posiada niczego z wcześniej wymienionych, wszystko poza toaletą znajduje się przy przystanku umieszczonym po drugiej stronie galerii handlowej, przy ulicy Górnośląskiej.

Podane wyżej informacje to tylko wstęp do dłuższego artykułu. O odpowiednie dane poprosiliśmy Wydział Spraw Obywatelskich, który jest odpowiedzialny za organizację przewozów na terenie Miasta Kalisza. Gdy tylko otrzymamy te informacje, niezwłocznie zaktualizujemy ten materiał.

Podoba‚ Ci się materiał? Udostępnij go i komentuj - Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna! Chcesz by podobnych materiałów powstawało jeszcze więcej?Wesprzyj nas!

Subskrybuj
Powiadom o
guest
1 Komentarz
Starsze
Najnowsze Najczęściej oceniane
Informacje zwrotne w treści
Zobacz wszystkie komentarze
Marcin

Przy Amberze plus jest taki, że wreszcie mogą korzystać z centrum przesiadkowego różni przewoźnicy, bo dotychczas prywatni byli wypchnięci poza dworzec autobusowy. W niejednym mieście (np. w Lublinie) już dawno nawet busiarze mogli korzystać ze stanowisk. Natomiast nie wjeżdża tam komunikacja miejska. W Ostrowie rozwiązano ten problem.
Minusem centrum przy Amberze jest zanik linii międzymiastowych, które uzupełniały ofertę kolei zwłaszcza o miasta, do których pociągiem dojechać trudno. Poza linią Kołobrzeg – Zakopane chyba nie ma już żadnego połączenia dalekobieżnego. To kompromitacja, ale z Kalisza nie dojedzie się nawet do Konina i Turku!!!!!
Co do Majkowskiej – to nie jest centrum przesiadkowe, lecz zwykły przystanek obsługujący głównie Medix. Potrzebny, ale centrum przesiadkowym tego nie można nazwać, bo tam nie ma się na co przesiadać.

Najnowsze