Czy Kalisz doczeka się połączeń drogowych?
Temat dróg szybkiego ruchu łączących Kalisz z innymi węzłami komunikacyjnymi kraju oraz obwodnica Kalisza to nieustannie przeciągający się serial. Poseł Mariusz Witczak zapewnia jednak, że ta wydłużająca się historia zbliża się do szczęśliwego końca.
Wieloletni poseł partii Donalda Tuska zwołał kolejną konferencję prasową aby przekazać najnowsze informacje w tej sprawie. Przypomnijmy, że zapowiadana inwestycja składa się z trzech najważniejszych odcinków: drogi DK25 łączącej Kalisz z autostradą A2, fragment stanowiący obwodnicę Kalisza oraz odcinek doprowadzający do drogi S11. To właśnie ten ostatni odcinek od Biskupic Ołobocznych do Ostrowa Wielkopolskiego jest na najbardziej zaawansowanym etapie realizacji, gdyż został już rozpisany przetarg na jego budowę.
Zdaniem Witczaka należy być jednak także optymistą w kwestii budowy DK25 na odcinku Konin-Kokanin. Zdaniem posła KO także w przeciągu najbliższych tygodni spodziewać się należy zainicjowania przetargu. Droga ma być czteropasmowa, z możliwym zwężeniem do dwóch pasów w okolicach Rychwała (jest to bowiem zbyt małe miasto aby budować jego obwodnice). Oprócz głównej drogi budowane będą także ścieżki rowerowe oraz poboczne drogi, służące rolnikom. Inwestycja ma już przyznaną decyzję środowiskową.
Bardziej skomplikowana jest budowa obwodnicy Kalisza, która ma połączyć oba wcześniej omawiane odcinki. Witczak wskazuje, że poprzedni rząd, po licznych dyskusjach i wewnętrznych tarciach przyjął jako wariant do realizacji tzw. wariant 5 – omijający tereny miasta Kalisza, który jest jednak bardzo wyraźnie oprotestowany przez samorząd gminy Nowe Skalmierzyce. Niepokoje społeczne, związane z przebiegiem tej trasy mogą wydłużyć cały proces powstania inwestycji, ale zdaniem Witczaka pomóc powinno objęcie tej inwestycji specjalnym nadzorem przez Ministra Infrastruktury Dariusza Klimczaka.
Radny Marcin Małecki zwrócił uwagę, że ważną rolą prezydenta miasta i radnych będzie otwarcie miasta na nowe inwestycje, na które można liczyć, ze względu na poprawienie się sytuacji drogowej Kalisza. Budowa nowych dróg może mieć bowiem wymierne korzyści także dla lokalnego rynku pracy. Podobne wyzwania stoją także przed gminami ościennymi Kalisza oraz powiatem kaliskim. W kwestiach politycznych Mariusz Witczak mocno krytykował poprzedni rząd Prawa i Sprawiedliwości za opieszałość w realizacjach inwestycji drogowych w naszym regionie. Jego zdaniem obecny rząd musi odrabiać straty, pozostawione po poprzednikach.