Czy Kalisz gra w gry wideo? Analiza ankiety
Przemysł gier komputerowych rozwija się w niewiarygodnym tempie na całym świecie. W dobie cyfryzacji, wszechobecnej technologii i powszechnego dostępu do Internetu wirtualny świat stał się codziennością dla zdecydowanej większości młodych ludzi. Nie inaczej jest w Kaliszu – przeprowadzona wśród kaliskiej młodzieży ankieta badająca zainteresowanie grami komputerowymi wyraźnie pokazuje, że nasze miasto posiada sporą rzeszę graczy.
Ankieta rozesłana do młodzieży z kilku kaliskich szkół pokazuje dane oparte na średnio 100 odpowiedzi. W zestawie pytań pojawiły się takie punkty jak np. wskazanie z jakiej platformy do grania korzystają użytkownicy, po jakie tytuły, gatunki i rodzaje gier najchętniej sięgają gracze, czy preferują grę samotnie czy wspólnie ze znajomymi, z jakich komunikatorów głosowych korzystają czy też ile czasu spędzają przed ekranem komputera.
Pierwsze pytanie wskazało jednoznaczną i dominującą odpowiedź. Amplituda między wynikami nie budzi chyba żadnych wątpliwości, a nawet można pokusić się o stwierdzenie, że w kaliskim rejonie graczy jest wielu.
Kolejne pytanie poruszyło kwestię wykorzystywanej platformy do gier. Prowadzenie w tej kategorii objęły laptopy i komputery osobiste, jednak tuż za nimi uklasyfikowały się urządzenia mobilne. Jak widać, i w branży gier wideo obecna jest duża część użytkowników mobilnych. Nie jest w tym jednak nic dziwnego – obecne możliwości sprzętowe pozwalają zamienić swój smartfon w małe, przenośne “centrum dowodzenia” i z powodzeniem zastępować duże gabarytowo komputery, laptopy i konsole. Wszechobecna na świecie koncepcja “Mobile First” zyskuje swoje przełożenie również na rynku gier i skłania producentów tej branży do programowania swoich gier również pod urządzenia z Androidem czy IOS.
Trzecie pytanie związane było z obecną sytuacją pandemiczną. W dobie lekcji zdalnych wielu uczniów sięga po ulubione tytuły w trakcie zajęć. Nie inaczej jest w szkolnictwie kaliskim, jednak większość ankietowanych odpowiedziała, że granie zależy od aktualnie prowadzonej lekcji. Spodziewam się, że przedmioty takie jak matematyka, język polski czy języki obce wymagają poświęcenia większej uwagi oraz śledzenia toku lekcji, co uniemożliwia prowadzenie rozgrywek, natomiast “lżejsze” lekcje jak religia czy wychowanie fizyczne są raczej okazją do zagrania w ulubione produkcję.
Kolejne pytanie pokazuje, że dominuje zainteresowanie grami wieloosobowymi. Wybór ten również jest zrozumiały, gdyż wspólne rozrywki mogą okazać się zdecydowanie bardziej ciekawe, dynamiczne i interesujące niż gra w pojedynkę.
Pytanie nr 5 bezpośrednio wiąże się z tym poprzedzającym. Wśród graczy mulitplayer nie brakuje komunikacji – tutaj pole do popisu jest szerokie, ponieważ na rynku dostępnych jest wiele komunikatorów głosowych, a gry nierzadko posiadają również swoje, wbudowane systemy rozmowy głosowej. Zdecydowane prowadzenie obejmuje tutaj jednak platforma Discord – komunikator działający względnie niedawno, bo od roku 2015. Aplikacja znacznie przekroczyła swoją popularność poza społeczność docelową. Obecnie wybierana jest tak chętnie ze względu na to, że umożliwia wysyłanie wiadomości głosowych, wideo oraz tekstowych a także posiada otwarte, darmowe serwery oraz kanały głosowe z licznymi dostępnymi modyfikacjami i pluginami.
W pytaniu o ulubione gatunki i rodzaje gier komputerowych odpowiedzi pojawiło się naprawdę wiele. Ciężko wskazać jeden, dominujący rodzaj, ponieważ wielu graczy interesuje się rozmaitymi gatunkami. Najczęściej pojawiającymi się odpowiedzami są natomniast: strzelanki, gry RPG, strategie, symulatory oraz platformówki.
Jeśli chodzi o ulubione tytuły gier, tutaj też odpowiedzi pojawiło się bardzo wiele. Powtarzalne były jednak produkcje takie jak: Wiedźmin 3: Dziki Gon, Cyberpunk 2077, Minecraft, seria Battlefield, League of Legends, World of Tanks, Counter Strike: Global Offensive,
Zapytani o czas spędzany przed komputerem na grach wideo, odpowiadali najczęściej w przedziale od 1-2 h oraz 3-4 h. Całe szczęście, nie jest to jeszcze tak bardzo niepokojący wynik.
W ankiecie pojawiło się również pytanie o to, czy zdarzyło się komuś opuścić pracę bądź obowiązek szkolny ze względu na grę. Zdecydowanie dominowała negatywna odpowiedź, jednak nieliczni ankietowani przyznali się, iż do takiego zdarzenia doszło.
Zapytani o reakcje emocjonalne w czasie grania mieli podzielone zdanie. Większość twierdzi, że na sytuacje w rozgrywce reaguje raczej umiarkowanie – nie unosi się zbyt szybko, jednak też nie do końca spokojnie znosi wirtualne zmagania.
W przedostatnim pytaniu ankiety odpowiedzi były wyrównane. W pytaniu o zainteresowanie oglądalnością “gamingowych” streamerów czy YouTuberów pojawiło się mniej więcej po połowie głosów na tak oraz na nie.
Ostatnie pytanie dotyczyło zainteresowania turniejem e-sportowym na kaliskiej scenie. O dziwo, większość głosów wypadła negatywnie. Nie wyklucza to jednak organizacji takiego przedsięwzięcia w naszym mieście. W niedalekiej przyszłości planowane są bowiem reaktywacje turniejów gier w ramach Kaliskiej Ligi E-sportowej.
W Kaliszu nie brakuje osób zainteresowanych grami i udowadaniają to powyższe wyniki ankiet. Jak widać, rynek gier wideo prężnie rozwija się również w naszym lokalnym regionie, a wśród uczniów kaliskich szkół i uczelni graczy nie brakuje. Czy jest to jednak powód do zmartwień nad spędzającą długie godziny przed ekranem młodzieżą? Nie wydaje mi się. Wbrew pozorom, większość młodych rozgranicza czas na obowiązki i przyjemności.
veri nice
Gry komputerowe często wymagają strategicznego myślenia, szybkich reakcji i planowania, co może prowadzić do poprawy umiejętności poznawczych. Gry wieloosobowe mogą rozwijać umiejętności społeczne i kooperacyjne poprzez konieczność pracy w zespołach.
Mówiąc o hazardzie, możliwość wygrania dużej sumy pieniędzy dzięki https://kasynonaprawdziwepieniadze.org/ jest jedną z największych zalet hazardu. Chociaż ryzyko jest wysokie, nagrody mogą być bardzo atrakcyjne. Hazard zapewnia intensywne emocje i adrenalinę związaną z ryzykiem i oczekiwaniem na wynik.