Wydarzenie_1200x628
baner_FBAnt
Baner AWS
wszystkie_wiadomosci

Franczyza jako biznes – czy warto?

Pragniesz wziąć sprawy we własne ręce i rozpocząć działalność biznesową, lecz nie masz w tej kwestii doświadczenia i na razie brakuje ci pomysłu? Dobrym rozwiązaniem może okazać się franczyza. Na czym polega ten model biznesowy i czy warto z niego skorzystać? Dziś rozważymy najważniejsze za i przeciw!

Franczyza, czyli własny biznes wzbogacony o sprawdzony know-how

Franczyza to model biznesowy uwzględniający współpracę pomiędzy dwoma podmiotami gospodarczymi, z których jeden uzyskuje wsparcie ze strony drugiego, między innymi zyskując sprawdzony know-how. Jako franczyzobiorca prowadzisz swój własny biznes, na przykład sklep osiedlowy, podczas gdy franczyzodawca pozwala ci działać pod swoją dobrze znaną marką i korzystać z udostępnianych przez niego rozwiązań.

Franczyza dobrze sprawdza się między innymi w handlu stacjonarnym, w gastronomii, w branży farmaceutycznej, gdzie na tej zasadzie działają sieci aptek, a częściowo również w branży usługowej, na przykład serwisach zajmujących się naprawą elektroniki.

Najważniejsze zalety franczyzy

  • Ograniczenie kosztów – nie potrzebujesz dużego kapitału na start.
  • Sprawdzony model biznesowy – skoro sieć franczyzowa działa od lat i cieszy się powodzeniem, również twój biznes ma ogromny potencjał.
  • Rozpoznawalność – już na starcie działasz pod silną marką.
  • Wsparcie szkoleniowe – nie musi w zdawać się wyłącznie na doświadczenie i unikasz błędów.
  • Wsparcie logistyczne – przede wszystkim w formie dostaw towaru.
  • Wsparcie marketingowe – udział w dużych akcjach prowadzonych przez sieć.

Potencjalne wady biznesu franczyzowego

  • Ograniczona elastyczność – obowiązek korzystania z niektórych rozwiązań i standardów narzuconych przez franczyzodawcę.
  • Opłaty na rzecz franczyzodawcy – opłata wstępna, opłaty miesięczne i dodatkowe koszty, jeśli rozszerzasz swoją ofertę o kolejne programy franczyzodawcy.
  • Kontrola – franczyzodawca monitoruje twoją działalność, choć ma to również swoje dobre strony.

Franczyza zdecydowanie ułatwia start i prowadzenie biznesu, choć wiąże się z ograniczeniami. Musisz również pamiętać, że nie każde rozwiązanie jest uniwersalne. Przykładowo punkt handlowy odnoszący sukcesy w dużym mieście nie zawsze sprawdzi się w innej lokalizacji.

Franczyza w Polsce w praktyce

Model franczyzowy jest w Polsce bardzo popularny, między innymi w branży handlowej, odzieżowej, farmaceutycznej i ubezpieczeniowej. Największym franczyzodawcą w naszym kraju od lat pozostaje sieć sklepów Żabka. Zresztą jest ona dobrym przykładem na to, że model franczyzowy daje szerokie możliwości.

Niektóre sklepy sieci są jednocześnie punktami kurierskimi. Wiąże się to z korzyściami, takimi jak możliwość handlu w niedzielę, ale również przyciąganiem potencjalnych klientów. Wielu z nich robi zakupy w internecie albo odbiera prywatne paczki zlecane bezpośrednio kurierom lub poprzez partnerów logistycznych, na przykład serwis Apaczka – https://www.apaczka.pl/.

Czy warto wybrać model franczyzowy? Jeśli na obecnym etapie nie masz pomysłu biznesowego, a lokalizacja legitymuje się wysokim potencjałem, franczyza powinna sprawdzić się wyśmienicie.

Podoba‚ Ci się materiał? Udostępnij go i komentuj - Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna! Chcesz by podobnych materiałów powstawało jeszcze więcej?Wesprzyj nas!

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Starsze
Najnowsze Najczęściej oceniane
Informacje zwrotne w treści
Zobacz wszystkie komentarze

Najnowsze