Gra z kaliską moderną
„Grając w MODERNIZM TALKING, czułam, jakby architektura ożyła. To najlepsza lekcja historii, jaką miałam!” – powiedziała siedemnastoletnia Ola – uczestniczka środowej prapremiery gry mobilnej dedykowanej kaliskiej modernie.
Miejska Biblioteka Publiczna im. Adama Asnyka w Kaliszu tym razem partnerowała Fundacji Good Culture w projektowaniu i realizacji atrakcyjnej gry edukacyjnej, gdzie o historii uczy się w nowoczesny sposób, mówiąc „po nowemu o starym”. Jej głównym koordynatorem była Alicja Krawczyńska, Project Manager i Vice Prezes Fundacji Good Culture. W projekcie, oprócz Kalisza, uczestniczyły: Wrocław, Gdynia, Cieszyn i Stalowa Wola. Książnica asnykowska była wcześniej gospodarzem warsztatów tworzenia gry „Modernizm Talking”. Panel twórczy i ćwiczenia z projektowania gry, przy współudziale młodzieży z Liceum Plastycznego im. Tadeusza Kościuszki w Kaliszu, odbyły się w ostatnim tygodniu roku szkolnego 2023/2024 w Bibliotece Głównej. Później proces budowania mobilnej aplikacji, opowiadającej o architekturze modernistycznej w naszym mieście, przeszedł w ręce dwójki pracowników Fundacji Good Culture i Good Books.
W środę, 25 września, MBP zaprosiła do wspólnego przeżywania premiery gry młodzież z kilku kaliskich szkół. W pierwszej odsłonie alternatywnego przewodnika po najwybitniejszych przykładach „przedwojennej nowoczesności” udział wzięło 110 uczniów szkół ponadgimnazjalnych. W myśl szlachetnej idei „młodzież dla młodzieży” powstała bezprecedensowa aplikacja z wartką fabułą i ciekawymi wątkami pobocznymi, eksponująca historię i detale architektoniczne, chociażby budynku Poczty przy ulicy Zamkowej, Domu Kowalskich przy ulicy Śródmiejskiej, dawnego Hotelu Polonia przy ulicy Św. Stanisława i wielu innych zacnych budowli mieszkalnych wybudowanych przed 1939 rokiem w stylu tożsamym z architekturą okrętową.
Spacer po kaliskich ścisłym Śródmieściu i wizyta na historycznym Przedmieściu Wrocławskim były niezwykle ciekawą lekcją historii sztuki. Dla wszystkich była to przede wszystkim wspaniała przygoda i dowód na to, że o historii można opowiadać w sposób intrygujący i nieszablonowy. Bez cienia nudy i znużenia. Najlepszymi recenzentami premiery byli sami uczniowie, którzy kończyli swoje wypowiedzi słowami nadziei na kolejną odsłonę takiego sposobu opowiadania o przeszłości.
Oto laureaci:
I miejsce – grupa There We Land z I Liceum Ogólnokształcącego im. Adama Asnyka w Kaliszu
II miejsce – grupa Kasztanki z I Liceum Ogólnokształcącego im. Adama Asnyka w Kaliszu
III miejsce – grupa Ignacjany z IV Liceum Ogólnokształcącego im. Ignacego Jana Paderewskiego w Kaliszu
IV miejsce – grupa Pszczółki z Zespołu Szkół Ekonomicznych
Finał edukacyjnej zabawy miał miejsce w gościnnych wnętrzach Szkoły Muzycznej im. Henryka Melcera w Kaliszu, gdzie nagrody, upominki i słowa wdzięczności za wspólną pracę przekazali Justyna Kosior z Fundacji Good Culture i Mateusz Halak, regionalista, kierownik Filii nr 3 Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Adama Asnyka w Kaliszu. Po udanej premierze gra dostępna jest dla wszystkich. Kod QR i najważniejsze informacje można odnaleźć na www.mbp.kalisz.pl.
Informacja Prasowa Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Adama Asnyka w Kaliszu