Wydarzenie_1200x628
baner_FBAnt
Baner AWS
wszystkie_wiadomosci

Pociąg do Warszawy co pół godziny? Jest rozkład Kolei Dużych Prędkości na 2050 rok

Horyzontalny Rozkład Jazdy na 2050 rok – taką propozycję dla Kolei Dużych Prędkości zaproponowała spółka Centralny Port Komunikacyjny. Przedstawiono dwie propozycje: scenariusz bezpośredni i scenariusz przesiadkowy. Jak wyglądać ma rozkład jazdy dla Kalisza w 2050 roku? Czy istnieć będzie bezpośrednie połączenie kolejowe Kalisz-Berlin? Jak często pociągi jeździć będą z Kalisza do Poznania? Przeanalizujmy propozycję CPK.

Spis treści:
1. Horyzontalny Rozkład Jazdy – co to?
2. Kalisz – Warszawa Koleją Dużych Prędkości
3. Kalisz – Łódź w koncepcji CPK
4. KDP Kalisz – Poznań. Nie będzie tak kolorowo?
5. Kalisz – Ostrów Wielkopolski w planie KDP
6. Kalisz – Kraków bezpośrednie połączenie KDP
7. Czy Koleją Dużych Prędkości dostaniemy się z Kalisza do Wrocławia?

Horyzontalny Rozkład Jazdy – co to?

Horyzontalny Rozkład Jazdy CPK opracowywany był przez ostatni rok. W HRJ przyjęto cykliczność poruszania się pociągów (co 30, 60 lub 120 minut), co ułatwi planowanie podróży przez pasażerów. CPK zaprezentowało schematy oferty przewozowej do 2050 r. w dwóch analizowanych scenariuszach: bezpośrednim i przesiadkowym. Schematy te przedstawiają stan docelowy, który ma udać się osiągnąć po zakończeniu wszystkich planowanych inwestycji realizowanych przez CPK i PKP PLK. To istotne, że mowa o rozkładach w perspektywie niemal… 30 lat. Rozkład w 2030 roku, zgodnie z informacjami uzyskanymi od CPK, nie będzie tak obfity w połączenia, jak planowany rozkład w 2050 roku.

Scenariusz bezpośredni zakłada, że w sieci KDP będzie więcej bezpośrednich połączeń między odległymi miastami. Z drugiej jednak strony wdrożenie scenariusza bezpośredniego zakłada niższą częstotliwość kursowania pociągów między niektórymi miastami. Scenariusz przesiadkowy z kolei przyjmuje, że częstotliwość kursowania pociągów w każdej z relacji będzie wyższa. – Wadą rozwiązania przesiadkowego jest ograniczona, względem scenariusza bezpośredniego, liczba niewymagających przesiadek połączeń na relacjach dalekobieżnych pomiędzy mniejszymi, ale istotnymi miastami – mówią w rozmowie z Latarnikiem Kaliskim przedstawiciele CPK.

Scenariusz przesiadkowy

Dokładniejsze założenia dla stacji Kalisz podane mają zostać w II połowie roku. Na bazie przygotowanego przez CPK Horyzontalnego Rozkładu Jazdy możemy jednak spróbować określić częstotliwość kursowania pociągów przez stację Kalisz dla 2050 roku. Oczywiście biorąc poprawkę na to, że to tylko dalekosiężne plany, które bez wątpienia mogą ulec wielu zmianom.

Kalisz – Warszawa Koleją Dużych Prędkości

– Minimalne założenia dla odcinka Kalisz – Warszawa to zapewnienie częstotliwości przynajmniej co dwie godziny dla pociągów najwyższej kategorii. Dodatkowo dochodzą nieco wolniejsze linie komunikacyjne, z większą liczbą połączeń – mówią Latarnikowi przedstawiciele CPK.

W przypadku wyboru scenariusza przesiadkowego, podróż z Kalisza do Łodzi, CPK i Warszawy w tempie 250 km/h odbywać się będzie linią kursującą co godzinę (relacja Zielona Góra-Giżycko). Co istotne, jedynymi przystankami byłyby Kalisz, Łódź Fabryczna, CPK i Warszawa (Zachodnia, Centralna i Wschodnia). Omijany byłby zatem Sieradz. Zakładając, że pierwszy pociąg startować będzie z Kalisza o 6:00, a ostatni o 22:00 (założenie własne), otrzymujemy wówczas ok. 17 pociągów z Kalisza do Warszawy poruszających się z prędkością 250 km/h. Dla porównania, dziś takich połączeń jest 9, a średnia prędkość jest znacznie niższa.

Scenariusz bezpośredni zakłada znacznie więcej bezpośrednich połączeń do Warszawy. Na bazie mapy widać, że jest to pięć linii kursujących w takcie dwugodzinnym, choć trudno sobie wyobrazić aż tak wysoką częstotliwość. Nie ma jednak wątpliwości, że w ten sposób opisuje to mapa. Przy założeniu tak częstych połączeń, pociąg do CPK i Warszawy zatrzymywałby się w naszym mieście średnio co… 24 minuty, a w ciągu doby kursów Kalisz-Warszawa byłoby ok. 40-45.

Scenariusz bezpośredni

Kalisz – Łódź w koncepcji CPK

W scenariuszu przesiadkowym, oprócz cogodzinnych połączeń przez Łódź do Warszawy, przewidziano także jeżdżące co 2 godziny pociągi przez Łódź do Krakowa. Ponadto założono również pociąg pospieszny w kierunku Łodzi, kursujący z prędkością 200 km/h, zatrzymujący się w Sieradzu, Zduńskiej Woli, Łasku i Pabianicach, zaplanowany w takcie dwugodzinnym. Utrzymując powyższe założenie (pierwszy pociąg ok. 6:00, ostatni ok. 22:00) liczba połączeń z Kalisza do Łodzi wynosiłaby zatem 35 – 26 poruszających się z prędkością 250 km/h i 9 poruszających się z prędkością 200 km/h. Dziś połączeń z Kalisza do Łodzi jest 16 – połowa z nich to pociągi regionalne, a połowa Intercity.

W scenariuszu bezpośrednim przewidziano, że w 2050 roku pociągi do Łodzi będą jeszcze częstsze, niż do Warszawy, ponieważ wliczyć do nich należy także jeżdżący co 4 godziny pociąg do Krakowa. Średnio pociąg w stronę Łodzi kursowałby zatem co ok. 22 minuty, a w ciągu doby kursów byłoby ok. 45-50.

KDP Kalisz – Poznań. Nie będzie tak kolorowo?

Zgodnie z założeniami scenariusza przesiadkowego, pociąg KDP poruszający się z prędkością 250 km/h kursował będzie w takcie dwugodzinnym. Po drodze z Kalisza do Poznania nie zatrzyma się na żadnej stacji, zatem podróż wyniesie ok. 35 minut. Niestety linia kursująca z Warszawy do Poznania co godzinę (w dalszej perspektywie przedłużona do Berlina), zgodnie z koncepcją przesiadkową ma nie zatrzymywać się w Kaliszu. To duża strata, zważywszy na to, że poza pociągiem KDP przewidziano jeszcze tylko jeden pociąg regionalny (do 200 km/h), który również jeździć ma w takcie dwugodzinnym i zatrzymywać się również w Pleszewie, Jarocinie oraz Środzie Wielkopolskiej. Przy wyżej przyjętym założeniu godzin kursowania pociągów (6:00 – 22:00), oznaczać to będzie 18 kursów z Kalisza do Poznania (połowa z prędkością 250 km/h bez przystanków, połowa z prędkością 200 km/h ze stacjami pośrednimi). Obecnie kursów z Kalisza do Poznania jest 9.

Sytuacja zmienia się diametralnie, jeśli przeanalizujemy scenariusz bezpośredni. Wówczas pociąg z Warszawy do Poznania, który ma zostać przedłużony do Berlina, również miałby zatrzymywać się w Kaliszu. Liczba kursów Kalisz-Poznań rośnie – w stronę Poznania kursować mają trzy linie w takcie dwugodzinnym oraz jedna w takcie czterogodzinnym. Daje to ok. 30 kursów, a pociąg zatrzymywałby się średnio co ok. 30-35 minut.

Kalisz – Ostrów Wielkopolski w planie KDP

Zgodnie ze scenariuszem przesiadkowym, połączeń z Ostrowem będzie dużo – co godzinę jeździć będzie pociąg poruszający się z prędkością do 250 km/h i co dwie godziny pociąg regionalny osiągający prędkość 200 km/h. W przypadku obu z nich nie przewiduje się żadnych przystanków po drodze. Przyjmując założenie kursowania pociągów w godzinach 6:00 – 22:00, liczba kursów z Kalisza do Ostrowa wynieść może ok. 26. W tym momencie jest ich 14.

W scenariuszu bezpośrednim przewidziano dwie linie kursujące w takcie dwugodzinnym, co oznacza pociąg średnio co godzinę. Wówczas liczba kursów (zgodnie z naszym założeniem) to ok. 17.

Kalisz – Kraków bezpośrednie połączenie KDP

Obecnie kursuje tylko jedna bezpośrednia linia z Kalisza do Krakowa w ciągu doby. Zgodnie z założeniami scenariusza przesiadkowego, w 2050 roku pociąg relacji Poznań Główny – Kraków Główny, kursowałby z prędkością 250 km/h co dwie godziny (ok. 9 kursów). W scenariuszu bezpośrednim przewidziano, iż będzie on jeździł co 4 godziny (ok. 5 kursów). W obu przypadkach mielibyśmy zatem do czynienia ze znaczącą poprawą.

Czy Koleją Dużych Prędkości dostaniemy się z Kalisza do Wrocławia?

Ze względu na fakt, że rozwidlenie zaplanowane jest w Sieradzu, CPK nie przewiduje bezpośredniego połączenia Koleją Dużych Prędkości Kalisza z Wrocławiem. W Horyzontalnym Rozkładzie Jazdy z perspektywą do 2050 roku przewidziano jednak bezpośrednie połączenie dla pociągów Kalisz-Wrocław poruszających się z prędkością do 200 km/h w takcie dwugodzinnym. Przynajmniej w scenariuszu przesiadkowym, ponieważ scenariusz bezpośredni takiej możliwości nie zakłada, co oznacza, że w przypadku jego realizacji kolejowa sytuacja transportowa na linii Kalisz-Wrocław pozostaje niepewna.

Nie wiadomo, na ile prognozy rozkładu jazdy na 2050 rok, które przedstawiło CPK, rzeczywiście się ziszczą. Dla Kalisza najbliższą perspektywą jest 2030 rok, na kiedy to zaplanowano realizację wszystkich linii kolejowych na trasie Poznań-Warszawa zakładającej przystanek w Kaliszu. W przypadku realizacji tej inwestycji będziemy mogli przekonać się, jak w praktyce wyglądać będą rozkłady jazdy na liniach Kolei Dużych Prędkości.

Podoba‚ Ci się materiał? Udostępnij go i komentuj - Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna! Chcesz by podobnych materiałów powstawało jeszcze więcej?Wesprzyj nas!

Subskrybuj
Powiadom o
guest
1 Komentarz
Starsze
Najnowsze Najczęściej oceniane
Informacje zwrotne w treści
Zobacz wszystkie komentarze
miro

Czy planuje się nową linię 160 km/h ze Skarżyska-Kamiennej do Lublina przez Iłża, Lipsko, Opole Lubelskie, Poniatowa, Bełżyce i Krężnica Jara, połączoną z linią kolejową nr 68?

Najnowsze