Jak prezentuje się cennik Strefy Parkowania 2023 w Kaliszu i dlaczego jest tak drogo?
Ceny za parkowanie w centrum Kalisza z dniem 1 stycznia 2023 poszły znacząco w górę. Od teraz mieszkańcom przyjdzie słono zapłacić za postój w śródmieściu. Co na to kaliszanie?
Spis treści
- Dlaczego ceny w Strefie Parkowania tak znacząco wzrosły? Uzasadnienie prezydenta
- Co na to mieszkańcy Kalisza?
- Jak ograniczyć ruch w mieście??
- O ile wzrosły ceny za postój w kaliskich strefach parkowania?
- Kto głosował za podniesieniem stawek za postój pojazdów w Strefie Parkowania, a kto wyraził swój sprzeciw?
Dlaczego ceny w Strefie Parkowania tak znacząco wzrosły? Uzasadnienie prezydenta
Władze Kalisza swoją decyzję argumentują chęcią zwiększenia rotacji pojazdów na obszarze dotkniętym deficytem miejsc parkingowych, wprowadzenie preferencji dla komunikacji zbiorowej z jednoczesnym ograniczeniem dostępności tego obszaru dla pojazdów samochodowych.
– Podstawowym zamierzeniem podziału obszaru SPP na dwie podstrefy, w tym wprowadzenie Podstrefy A z wyższymi stawkami odpłat za postój pojazdów w SPP jest wymuszenie większej rotacji pojazdów poprzez nakłonienie użytkowników dróg do możliwie najkrótszych postojów w ścisłym centrum miasta. Założenie to winno spowodować, że mieszkańcy strefy jak i jej użytkownicy uzyskają możliwość zaparkowania pojazdu najbliżej miejsca przeznaczenia w celach innych niż praca, tj. załatwianiu spraw zwłaszcza w godzinach funkcjonowania urzędów, instytucji, firm, sklepów. Zmiana ta winna zapobiegać blokowaniu miejsc postojowych przez cały dzień, pozwoli zmotoryzowanym na lepszy dostęp do obiektów zlokalizowanych w śródmieściu, jak również uporządkuje parkowanie, zwiększy dostępność miejsc postojowych i rotację parkujących na nich pojazdów – czytamy w uzasadnieniu prezydenta Krystiana Kinastowskiego do uchwały.
Co na to mieszkańcy Kalisza?
Wielu mieszkańców Kalisza wyrażało niezadowolenie wobec wprowadzonych zmian. Sugerowali oni między innymi wybudowanie parkingów nadziemnych lub podziemnych, jak ma to miejsce w innych miastach: – Gdy brakuje miejsc parkingowych to najlepiej w mniemaniu władz miasta podnieść ceny za parking!!! I to jest jedyna odpowiedź miasta na zapełnione parkingi. Są jeszcze miejsca w Polsce, gdzie w takim przypadku buduje się parkingi nadziemne czy podziemne, chociażby dlatego, żeby nie wyludnić całkowicie śródmieścia! Dlatego uważam, że w niedalekiej odległości od centrum w Kaliszu są potrzebne podziemne, jak i nadziemne parkingi – pisze jeden z mieszkańców.
Swojego poirytowania nie ukrywali też przedsiębiorcy, którzy obawiają się o przyszłość własnych biznesów: – Zero konsultacji z mieszkańcami, zero konsultacji z przedsiębiorcami, a podwyżki nawet rzędu 300%. Co należało zrobić? Od ponad 10 lat o to apeluje dużo ludzi:
1. Parkingi podziemne lub nadziemne w 3-4 miejscach.
2. Szyldy elektroniczne, które pokazują kierunek i liczbę wolnych miejsc parkingowych.
3. Wtedy bawimy się w szyldy, podwyżki i wyprowadzanie samochodów z centrum.
Wprowadzone zmiany określono jako „dojenie biednych ludzi”. – Strefy jak w Warszawie, Wrocławiu czy Szczecinie, a stawki wynagrodzeń w kaliskich firmach 3 tys zł, dramat i płacz. To tak jakby wygrać lambo w loterii, a później brak środków na serwisy – podsumował kaliszanin.
Urząd jednak sprzeciwia się postawionym oskarżeniom, wskazując, że we wspomnianych miastach opłaty postojowe są wyższe, a atutem Kalisza zdecydowanie jest darmowa komunikacja miejska. – W najdroższych strefach pierwsza godzina postoju kosztuje w Poznaniu i Wrocławiu 7 zł, Krakowie 6 zł, Gdańsku i Gdyni 5,5 zł… A w Kaliszu takie same opłaty jak np. w podobnej wielkości Koszalinie. ALE – tylko w Kaliszu jest bezpłatna komunikacja, którą można się dostać do centrum bez żadnych opłat.
Jak ograniczyć ruch w mieście?
Radna Barbara Oliwiecka podziela kwestię ograniczenia liczby pojazdów nie tylko w centrum, ale całym mieście. Uważa jednak, że Kalisz potrzebuje kompleksowego programu transportowego, który obejmie nie tylko strefę parkowania i bezpłatne autobusy, ale również budowę parkingów wielopoziomowych, realne, dobrze skomunikowane centra przesiadkowe, buspasy, i transport rowerowy, w tym realizację koncepcji budowy ścieżek rowerowych. – Takiego programu nie ma. Nie został on przedstawiony ani radnym, ani mieszkańcom. Podejmowane działania nawet gdy zawierają dobre elementy, nie są spójne – zaznacza radna.
Zdaniem radnej, w przypadku strefy parkowania chodzi po prostu o zwiększenie wpływów do budżetu, bez gwarancji, że te pieniądze zostaną wykorzystane na działania proekologiczne. – Samymi podwyżkami nie zmieni się nawyków. Nie przygotowano analizy finansowej ani merytorycznej, która uzasadniałaby podział na strefy A i B w przedstawionym wydaniu czy 100%-owe podwyżki. Dlaczego po jednej stronie Plant ma być 4 zł, a po drugiej 2,5 zł? Dlaczego nie wszędzie po 3,25 zł? – pyta Barbara Oliwiecka. – Od lat apelujemy o parking wielopoziomowy (nie musi to być parking podziemny) w centrum. Od tego należałoby zacząć. Najpierw straciliśmy teren pod parking na ul.Towarowej, potem przy Stawiszyńskiej, a parking na Majkowskiej nie pełni swojej zakładanej funkcji. To można i trzeba zmienić – dodaje.
O ile wzrosły ceny za postój w kaliskich strefach parkowania?
– Opłata za postój pojazdu do 15 minut: A: 1,00 zł, B: 0,50 zł
– Opłata za pierwszą godzinę postoju pojazdu: A: 4,00 zł (wzrost o 100%), B: 2,50 zł
– Opłata za drugą godzinę postoju pojazdu: A: 4,80 zł (wzrost o 100%), B: 3,00 zł
– Opłata za trzecią godzinę postoju pojazdu: A: 5,70 zł (wzrost o ponad 100%), B: 3,60 zł
– Opłata za czwartą i każdą następną godzinę postoju pojazdu: A: 4,00 zł (wzrost o 100%), B: 2,50 zł
Prezydent Kalisza podkreśla, że stawki opłat dla mieszkańców SPP nie ulegają podwyższeniu zarówno w Podstrefie A jak i Podstrefie B. Identyfikator SPP będzie przysługiwał tym mieszkańcom obszaru SPP, którzy spełniają warunki określone w uchwale, a także rozliczają swoje podatki w Kaliszu.
Opłaty abonamentowe (Podstrefa A/Podstrefa B):
- Tygodniowa – 100 zł/50 zł
- Dwutygodniowa 160 zł/80 zł
- Miesięczna 300 zł/120 zł
Dwie nowe strefy:
Wykaz ulic objętych Podstrefą A (czerwoną):
- ul. Browarna;
- ul. Chodyńskiego;
- ul. Franciszkańska;
- ul. Garbarska;
- ul. Grodzka;
- ul. Kadecka;
- ul. Kanonicka;
- ul. Kazimierzowska;
- ul. Kolegialna;
- ul. Łazienna;
- ul. Mariańska;
- ul. Narutowicza;
- Pl. Św. Józefa;
- ul. Parczewskiego;
- ul. Piekarska;
- ul. Piskorzewska;
- ul. Przechodnia;
- ul. Rzeźnicza;
- ul. Sukiennicza;
- ul. Szklarska;
- ul. Śródmiejska (odc. ul. Kazimierzowska – ul. Złota);
- ul. św. Stanisława;
- ul. Targowa;
- ul. Zamkowa;
- ul. Złota (odc. ul. Parczewskiego – ul. Główny Rynek).
Wykaz ulic objętych Podstrefą B (żółtą):
- Al. Wolności;
- ul. Babina;
- ul. Ciasna;
- ul. Chopina ( odc. ul. Wodna – ul. Nowy Rynek);
- ul. Czaszkowska;
- ul. Fabryczna;
- ul. Jasna;
- ul. Joselewicza;
- ul. Kościuszki (odc. ul. Śródmiejska – ul. Kopernika) ;
- ul. Kredytowa;
- ul. Krótka;
- ul. Majkowska (odc. ul. Nowy Rynek – Al. Wojska Polskiego);
- ul. Mostowa;
- ul. Niecała;
- ul. Nowy Rynek;
- ul. Pułaskiego (odc. ul. Śródmiejska – ul. Czaszkowska);
- Pl. Bogusławskiego;
- Pl. Kilińskiego;
- Pl. Jana Pawła II;
- ul. Śródmiejska (odc. ul. Nowy Świat – Al. Wolności);
- ul. Wodna (odc. ul. Parczewskiego – ul. Chopina);
- ul. Zacisze (odc. ul. Czaszkowska – ul. Ułańska);
- ul. Złota (odc. ul. Babina – ul. Chopina).
Kto głosował za podniesieniem stawek za postój pojazdów w Strefie Parkowania, a kto wyraził swój sprzeciw?
Za podniesieniem stawek za postój pojazdów w Strefie Parkowania opowiedzieli się radni Samorządnego Kalisza, Wszystko dla Kalisza, Prawa i Sprawiedliwości: Tomasz Bezen, Grzegorz Chwiałkowski, Elżbieta Dębska, Marian Durlej, Mirosław Gabrysiak, Artur Kijewski, Agnieszka Konieczna, Sławomir Lasiecki, Roman Piotrowski, Karolina Sadowska, Tadeusz Skarżyński i Leszek Ziąbka.
Przeciwni temu byli radni Polski 2050, Platformy Obywatelskiej i Lewicy: Eskan Darwich, Dariusz Grodziński, Marcin Małecki, Piotr Mroziński, Barbara Oliwiecka, Magdalena Walczak, Łukasz Włodarek, Zbigniew Włodarek. Od głosu wstrzymała się Kamila Majewska.
fot.: pixabay