
Kaski dla dzieci obowiązkowe? – dyskusja w Sejmie
Z inicjatywy kaliskiej posłanki Polski 2050 Barbary Oliwieckiej odbyła się w Sejmie RP dyskusja poświęcona bezpieczeństwu dzieci w ruchu drogowym. Szczególne miejsce w dyskusji zabrała kwestia jazdy na rowerze w kasku bezpieczeństwa.
Kaliska posłanka moderowała konferencję, które odbyło się w budynku Sejmu RP, które na co dzień służy pracy komisjom sejmowym. Na wstępie spotkania odczytano list od Marszałka Sejmu Szymona Hołowni.
Dane dotyczące liczby wypadków młodych ludzi na rowerach wskazują, że problem jest istotny. Tak jak należy dbać o głowy naszych dzieci i młodzieży w kontekście użytkowania smartfonów w szkołach, tak samo uważam, że należy zadbać o ich głowy w kontekście fizycznym. Problem jest jednak złożony i potrzebna jest poważna merytoryczna dyskusja wielu środowisk aby znaleźć odpowiednie rozwiązania regulacyjne – stwierdził marszałek Sejmu Szymon Hołownia w liście skierowanym do uczestników.
Konieczność wprowadzenia prawnego przepisu jazdy w kaskach dla osób o 18 roku życia postuluje Stowarzyszenie „Kask jest cool”, mające swoją siedzibę w Kaliszu. Wtóruje mu środowiska medyczne, które wskazuje na dramatyczne skutki wypadków rowerowych, w których poszkodowane zostały osoby nieletnie, w momencie wypadku niemające złożonego kasku bezpieczeństwa. Głos w tej sprawie zabrał Dr n.med. Łukasz Rakasz -Ordynator Neurochirurgii w Szpital Dziecięcy im. prof. dr. J. Bogdanowicza w Warszawie.
Sceptycyzmu do wprowadzenia obowiązku nie kryje środowisko rowerzystów. Twierdzi ono, że należy rozróżnić różne formy jazdy na rowerze i nie zawsze osoba jadąca na rowerze osiąga na nim prędkość rodzącą spore niebezpieczeństwa w momencie wypadku. Obawiają się, że zakaz zmniejszyłby aktywność rowerową w naszym kraju. Utrudniłby także funkcjonowanie popularnych rowerów miejskich. Bardziej potrzebnymi zmianamy zdaniem rowerowych aktywistów jest np. konieczność likwidacji karty rowerowej i wprowadzeniu powszechnej edukacji rowerowej w ruchu drogowym z nauką umiejętności jazdy rowerem w tym ruchu. Poprawie powinna także ulec infrastruktura rowerowa. Dyskusja momentami była bardzo żywiołowa.
W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, które pracuje nad rozwiązaniami w tym zakresie, choć z ust przedstawicieli resortu nie padła jasna deklaracja poparcia dla obowiązku jazdy w kaskach wśród dzieci.



