Stokado
baner_FBAnt
Baner AWS

Kinastowski: „Nie działamy na kolejowej pustyni, ale nie korzystamy z potencjału”

Kolej aglomeracyjna wraz z dedykowanym biletem, ścieżki rowerowe, zielona i niebieska infrastruktura to tylko część pomysłów na wykorzystanie środków unijnych oraz z Programu FEnIKS. Wspomnianymi funduszami zainteresowały się rozmaite gminy, które złożyły ponad 150 wniosków do biura Stowarzyszenia Aglomeracji Kalisko-Ostrowskiej.

  1. Co z koleją aglomeracyjną oraz transportem po AKO?
  2. Jakie są plusy budowy kolei w AKO?
  3. Na co zostaną przeznaczone środki?
  4. Plany są spore. Czy wystarczy na nie środków?
  5. Czym różni się nowa perspektywa unijna od starej?

1. Co z koleją aglomeracyjną oraz transportem po AKO?

Od kilku miesięcy trwają prace nad dokumentacją SAKO. Jednym z nich jest strategia rozwoju ponadlokalnego dla AKO. Każdy interesariusz może wziąć udział w konsultacjach, które rozpoczęły się 6 marca i potrwają do 11 kwietnia. Należy podkreślić, że nie wszystkie potrzeby zostaną zaspokojone. Środki, o które mogą się ubiegać samorządy, są ulokowane w pięciu grupach tematycznych. Akcent został szczególnie nałożony na środowisko, klimat i transport. Stąd wziął się drugi projekt SAKO, który dotyczy zrównoważonej mobilności miejskiej.

Jestem przekonany, że z tym dokumentem rozpoczniemy realne działania związane z uruchomieniem aglomeracyjnej kolei i aglomeracyjnego transportu publicznego – zaznaczył Krystian Kinastowski, prezydent miasta Kalisza, prezes SAKO

Wiceprezydent Ostrowa Wielkopolskiego Mikołaj Kostka, zaznaczył, że aktualnie transport jest rozproszony. Usługi transportowe na terenie aglomeracji świadczy wielu przewoźników, operatorów, a w tym Kaliskie Linie Autobusowe, Miejski Zakład Komunikacji w Ostrowie Wielkopolskim czy też PKS. Członkowie zarządu dostrzegają możliwość, aby kilku przewoźników oferowało transport. Natomiast na ich czele znajdzie się operator, który będzie zarządzał całym systemem. Prawdopodobnie, aby skorzystać z komunikacji aglomeracyjnej będziemy posługiwać się specjalnym biletem.

Musimy patrzeć na AKO jako obszar funkcjonalny, który jest większym tworem niż jedno miasto” – powiedział Krystian Kinastowski. W tym celu SAKO podejmuje kroki, aby realnym integratorem gmin oraz miast była kolej. Będzie wokół niej kolejno budowany transport ekologiczny na bazie autobusów. Jest to jeden ze sposobów na likwidację wykluczenia komunikacyjnego.

2. Jakie są plusy budowy kolei w AKO?

Warto zaznaczyć, że kolej byłaby olbrzymią szansą dla gmin. Oznaczałaby nowe przystanki dojazd do miejsc kulturalnych, czy też handlowych. Zdaniem włodarza Kalisza dodatkowe połączenia są potrzebne. Ostatecznie ile kursów będą wykonywały pociągi aglomeracyjne okaże się podczas analiz.

Jesteśmy w korzystnej sytuacji, ponieważ Ostrów Wielkopolski posiada duże doświadczenie i kompetencje. U naszych sąsiadów znajdują się zakłady remontowe i miejsca, które można zaadaptować pod bazę serwisową dla pociągów aglomeracyjnych. To nie jest tak, że działamy na kolejowej pustyni. Uważam, że nie wykorzystujemy swojego potencjału – powiedział Krystian Kinastowski.

Prezydent podkreślił, że ciągu doby w rejonie ul. Częstochowskiej przemieszcza się ok. 40 tysięcy samochodów. Po powstaniu kolei aglomeracyjnej, część z tych osób mogłaby dojechać pociągiem do swojej pracy.

3. Na co zostaną przeznaczone środki?

Łączna kwota z ZIT-u oraz dofinansowania FEnIKS gwarantuje SAKO kwotę blisko 400 mln zł na działania związane z budową kolejnych centrów przesiadkowych, węzłów oraz peronów. Dodatkowo powstałyby także połączenia kolejowe, przede wszystkim między Kaliszem i Ostrowem Wlkp. Zarząd nie wyklucza również przedłużenia trasy od Opatówka przez Kalisz, Ostrów Wlkp. aż do Odolanowa, Sośni a może nawet poza teren aglomeracji. W tej sprawie niebawem zostanie podpisany list intencyjny między zarządem SAKO a Marszałkiem Województwa Wielkopolskiego Markiem Woźniakiem.

Oprócz tego wcześniej wspomnianymi funduszami unijnymi zainteresowały się również samorządy. Ze złożonych 150 wniosków SAKO wybierze 90 do dalszej oceny merytorycznej. Nie oznacza to jednak że nie mogą być one sfinansowane z innego źródła.

Patrząc na złożone wnioski, mogę powiedzieć, że mamy dobrych samorządowców, którzy znają swoje środowiska i zgłaszają projekty wiodące dla danej gminy. 150 wniosków to piękny świat marzeń, w który chcemy wprowadzić mieszkańców. Samorządowcy mogą mieć różne plany. Dla nas ważne jest żeby mieszkańcy przychodzili na konsultacje, bo powinny to być nasze wspólne przedsięwzięcia – powiedział Starosta Ostrowski Paweł Rajski.

Wśród zgłoszonych inicjatyw znajdziemy m.in. projekty oświatowe, społeczne i w ramach zielonego ładu.

4. Plany są spore. Czy wystarczy na nie środków?

Podczas rozmów pojawiła się obawa – czy samorządom wystarczy środków na pokrycie wkładu własnego ze względu na ich, jak twierdzi starosta ostrowski, „niewystarczające dofinansowanie”. Jednak ta niepewność została szybko wyeliminowana przez starostę powiatu kaliskiego: „Jesteśmy na etapie przyjmowania regulaminu FEnIKS, więc środki pojawią się dość szybko”.

5. Czym różni się nowa perspektywa unijna od starej?

W poprzedniej perspektywie aglomeracja miała do dyspozycji kwotę zbliżoną do 300 mln zł. Wtedy zostały one rozdzielone pomiędzy Kalisz i Ostrów, które wspólnie z ościennymi gminami tworzą Aglomerację Kalisko-Ostrowską. Do ośrodków zabiegających o fundusze z nowej perspektywy finansowej dołączył Pleszew. Można zatem powiedzieć, że do wspomnianej organizacji „przybyło” wielu mieszkańców, ale razem z nimi nie przybyło pieniędzy, więc tym razem można otrzymać mniejsze dofinansowanie. Zarząd stowarzyszenia podkreśla, iż ich celem jest przyjęcie odpowiedniej strategii, aby pozyskać fundusze na przeprowadzenie zintegrowanych projektów. Oprócz kwestii finansowych zmieniły się także warunki. SAKO może liczyć na dofinansowanie projektów do 70%. Pozostałą część muszą pokryć samorządy. Poprzednio można było otrzymać wsparcie rzędu do 85%.

Konsultacje rozpoczęły się 6 marca i potrwają do 11 kwietnia 2023 roku.
Z projektem dokumentu można zapoznać się na stronie stowarzyszenia oraz, w wersji papierowej, w siedzibie biura Stowarzyszenia Aglomeracja Kalisko-Ostrowska.

Uwagi należy zgłaszać na formularzu drogą elektroniczną na adres e-mail: strategia@sako-info.pl oraz pocztą tradycyjną na adres Biura Stowarzyszenia Aglomeracja Kalisko-Ostrowska: ul. Kolegialna 4, 62-800 Kalisz.

Otwarte spotkania na temat strategii odbędą się w największych miastach AKO:
– w Kaliszu – 14 marca 2023 r. (wtorek) o godz. 10:00 w Villi Calisia,
– w Ostrowie Wielkopolskim – 21 marca 2023 r. (wtorek) o godz. 10:00 w Centrum Aktywności Lokalnej.

Ponadto zaplanowano spotkania on-line za pośrednictwem platformy ZOOM. Odbędą się: 16 marca 2023 r. (czwartek) o godz. 11:00 oraz 23 marca 2023 r. (czwartek) o godz. 17:00.

Podoba‚ Ci się materiał? Udostępnij go i komentuj - Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna! Chcesz by podobnych materiałów powstawało jeszcze więcej?Wesprzyj nas!

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Zobacz wszystkie komentarze

Najnowsze