Koncert z okazji Dnia Matki w Filharmonii Kaliskiej
Koncert „Impresjonizm w muzyce” odbędzie się 24 maja 2024r. w sali koncertowej Filharmonii Kaliskiej o godzinie 19.00.
Marianela Aparicio Yuja — fortepian
Ruben Silva — dyrygent
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Kaliskiej
Paul Dukas — Uczeń Czarnoksiężnika
Maurice Ravel — Koncert fortepianowy G-dur
Claude Debussy — Morze
Marianela Aparicio
Jest jedną z najbardziej wszechstronnych i charyzmatycznych pianistek w Boliwii. Niedawno zdobyła MAYA INTERNATIONAL AWARD 2023 w kategorii Najlepszy Artysta Klasyczny. Koncertowała w różnych miastach Boliwii, Kuby, Chile, Meksyku, Wenezueli, Argentyny, Brazylii, Francji, Hiszpanii, Belgii, Włoch, Luksemburga, Norwegii i Polski, oferując solowe recitale fortepianowe, w zespołach kameralnych i ugruntowała swoją pozycję jako gościnna solistka występująca z wieloma orkiestrami na świecie, dzieliła scenę m.in. z: Orkiestrą Filharmonii Koszalińskiej, Orkiestrą Filharmonii Bałtyckiej, Boliwijską Narodową Orkiestrą Symfoniczną, Orkiestrą Symfoniczną UNCUyo, Orkiestrą Symfoniczną Mar del Plata, Orkiestrą Narodowego Muzeum Sztuk Pięknych w Buenos Aires, Orquesta Filarmónica de Cochabamba, Orquesta Sinfónica de Cochabamba, Orquesta Sinfónica Hombres Nuevos, Orquesta Filarmónica de Santa Cruz i Sinfónica Juvenil de Santa Cruz, Orquesta Sinfónica del Alto (La Paz), Orquesta de Cámara Municipal, Camerata Concertante.
Jej repertuar solowy obejmuje koncerty Bacha, Mozarta, Chopina, Ravela, Rachmaninowa, Halasa, Czajkowskiego i Gershwina. Jest koordynatorką edukacyjną Festiwalu Orkiestry Guadalquivir, koordynatorką kulturalną Boliwijskiego Prywatnego Uniwersytetu, twórczynią i kierowniczką Międzynarodowego Festiwalu Pianistycznego „Encuentros”. Niedawno Marianela odkryła nowe muzyczne powołanie podczas pracy nad projektem „Piano con Aire Oriental”, który polega na tworzeniu własnych aranżacji fortepianowych muzyki ze wschodu Boliwii, przenosząc boliwijską muzykę ludową do uniwersalnego języka i wzbogacając te utwory o harmoniczne, stylistyczne i wirtuozowskie zasoby typowe dla muzyki klasycznej. Seria ta zostanie opublikowana w Bolivian Composers Collection. Jako uzupełnienie serii stworzonych partytur, produkuje klipy wideo, które promują kultowe miejsca w Boliwii.
Virtuoso Records Argentina, uwiedziona jej aranżacjami, wyprodukowała album zatytułowany ANIMA, dostępny na wszystkich platformach streamingowych, który zawiera również utwory boliwijskiego kompozytora Huascara Bolivara. Album, który był częścią pierwszej rundy amerykańskich nagród Grammy, będzie również nominowany do latynoamerykańskich nagród Grammy w kategoriach: Best Classical Instrumental Solo (Anima, Compositions and Arrangements of Bolivian music), Best Arrangement, Instrumental or A Cappella (Alma Cruceña By Marianela Aparicio) and -Best Contemporary Classical Composition (Tierra Salada From Huascar Bolivar- Artist Marianela Aparicio). ANIMA jest również promowana przez Virtuoso Records w konkursie Gardel Awards w Argentynie.
Pianistka właśnie nagrała nową płytę CD ze skrzypaczką Cecilią Isas i waltornistą Pablo Nali, wykonując Trio op. 40 Brahmsa i dwa inne utwory dla tego zespołu skomponowane przez Pablo Aguirre (Argentyna) i Agustina Fernandeza (Boliwia), które zostaną wkrótce wydane. Zespół brał udział w ważnych festiwalach, takich jak Międzynarodowy Festiwal w Colmar (Francja), Międzynarodowy Festiwal CIFM (Nicea-Francja), Międzynarodowy Festiwal w Campos De Jordao (Brazylia), Festiwal Muzyki Barokowej i Starożytnej w Juiz de Fora (Brazylia), Festiwal Marthy Argerich (Argentyna), November is Music (UNA), Pianorama Argentino Latinoamericano.
Zdobyła pierwsze miejsca w Narodowym Konkursie Pianistycznym Eduardo Caba oraz w dwóch wersjach Narodowego Konkursu Pianistycznego Jaime Paz Zamora, laureatka nagrody TOYP Award (The Outstanding Young People), wspominając o osiągnięciach kulturalnych, a ostatnio została wybrana jako laureatka MAYA INTERNATIONAL AWARD 2023 w kategorii Najlepszy Artysta Klasyczny.
Studiowała w Boliwii (Eduardo Laredo Institute) z mistrzami Eduardo Salinasem, Emilio Alissem, Nadią Lapic (Rosjanką), na Kubie (Instituto Superior de Arte de la Habana) z mistrzynią Teresitą Junco oraz w Argentynie z wielkim argentyńskim mistrzem Antonio De Raco. Odbyła również kursy mistrzowskie u Mario Estensoro, Teresy Laredo, Ramiro Sanjineza, Rosalii Capote (Kuba), Ziala Kvernatzego (Rosja), Jean Paula Sevilli (Hiszpania), Arnaldo Tapii Caballero (Chile).
źródło: filharmonia kaliska