Baner AWS
2-Latarnik-1200x200-Zyczenia-Wielkanocne-Uniwersytet-Kaliski-baner-2024
Baner AWS
Baner 3D
Kubicatransport
Stokado
Baner AWS
baner_FBAnt
Baner AWS
baner_GM
BanerMagdaSpychalskaLatarnik

Koniec akcji „Literka do literki, grosik do grosika”

„Literka do literki – grosik do grosika” – to kolejna akcja Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Adama Asnyka, po „Zostań Supermolem Bibliotecznym” z 2019 roku, która zachęciła do przyjścia do biblioteki i założenia karty czytelniczej kilkuset najmłodszych kaliszan. Symbolem akcji stała się świnka, która najczęściej kojarzy się ze skarbonką.

Akcja „Literka do literki – grosik do grosika” wystartowała w Dzień Dziecka – 1 czerwca 2020 roku. Projekt skierowano do przedszkolaków i uczniów klas 0-3 szkół podstawowych. Za wizyty w bibliotece i wypożyczanie książek uczestnicy akcji otrzymywali naklejki w kształcie grosików i wypełniali nimi specjalne zakładki. Akcji przyświecało hasło „Czytaj książki – to się opłaca”. Motywacją dla dzieci, poza ciekawymi wydawnictwami w bibliotece, była nagroda niespodzianka ufundowana przez PKO Bank Polski S.A., którą dzieci odbierały w głównej siedzibie banku przy ul. Górnośląskiej w Kaliszu.

Realizacja projektu przypadła na trudne czasy, ale możliwość zdobycia nagrody stała się motywacją dla ponad czterystu małych kaliszan, którzy włączyli się do akcji. Wśród nagród dla dzieci znalazły się między innymi gry edukacyjne i wiele praktycznych gadżetów. W związku z ideą projektu „Literka do literki, grosik do grosika” każdy uczestnik akcji otrzymywał ponadto książkę „Przygody Kuby Pieniążka i Żyrafki Lokatki, czyli dziecięcy przewodnik po świecie pieniędzy”, która powstała w ramach działań PKO Banku Polskiego na rzecz edukacji finansowej dzieci i ich rodziców. Nagrody miały uczyć poprzez zabawę.

Dzięki wsparciu PKO Banku Polskiego S.A. realizacja projektu „Literka do literki, grosik do grosika” była atrakcyjniejsza i zakończyła się – mimo pandemii – pozyskaniem imponującej liczby nowych czytelników. Filie biblioteczne działały w tym czasie według ogólnopolskich obostrzeń, a dzieci wielokrotnie nie mogły same wybrać dla siebie książki. Na wysokości zadania stawali wówczas bibliotekarze, którzy pomagali w doborze ciekawych lektur, dostosowanych do wieku czytelników. Kaliska akcja „Literka do literki, grosik do grosika” była niezwykle pozytywną inicjatywą, która z całą pewnością zyskałaby jeszcze większą skalę bez pandemii w tle. Radości dzieci z zasłużonej nagrody za wypożyczanie bibliotecznych książek nie przysłaniały nawet maseczki.

Dzięki projektowi „Literka do literki, grosik do grosika” kilkuset małych kaliszan przekonało się, że czytanie książek się opłaca. W zbiorach Miejskiej Biblioteki Publicznej w Kaliszu jest mnóstwo ciekawych wydawnictw, zatem dzieci już wiedzą, że nie muszą ich kupować. Zaoszczędzone pieniądze mogą wydać na realizację innych marzeń. Wypożyczanie książek z biblioteki jest bezpłatne, natomiast korzyści z ich czytania – bezcenne. Dzieci nie zdają sobie jeszcze z tego sprawy, dlatego tak ważne jest kształtowanie pozytywnych nawyków czytelniczych od najmłodszych lat, bo to z pewnością zaprocentuje.

Pandemia uniemożliwiła bezpośrednią promocję akcji w samych placówkach edukacyjnych. O biblioteczno-bankowym projekcie i możliwości zdobycia nagrody za czytanie książek przypominali zatem bibliotekarze podczas zajęć edukacyjnych on-line. Powstało także wiele innych i atrakcyjnych form promocji akcji „Literka do literki, grosik do grosika”. Jednym z nich był filmik prezentujący księgozbiór dla najmłodszych, który zachęcał do wypożyczania książek, w tym m.in.: wydawnictw przestrzennych, dźwiękowych i z pacynkami. Materiał został udostępniony na kanale YouTube i przesłany do wykorzystania placówkom edukacyjnym. Nagrany został także filmik z udziałem dziecka – uczestnika akcji, który krok po kroku przedstawiał drogę małego czytelnika od założenia karty bibliotecznej do otrzymania nagrody w banku za wypożyczanie książek. Biblioteka zanimowała ponadto plakat promujący akcję, ukazujący świnkę zjadającą książki i monety, niczym w grze Pac-Man.

https://www.youtube.com/watch?v=GtYIMIGCgf0
https://www.youtube.com/watch?v=AcupVqeIBeU

W Filii nr 9 Miejskiej Biblioteki Publicznej w Kaliszu, w której to najwięcej dzieci włączyło się do akcji, bo aż 153, odbyło się spotkanie podsumowujące projekt „Literka do literki, grosik do grosika”. Uczestniczyli w nim: Edwin Napierała – dyrektor Oddziału PKO Banku Polskiego S.A. w Kaliszu, Agnieszka Wojczyszyn – kierownik zespołu w głównej siedzibie banku przy ul. Górnośląskiej, Jolanta Wojciechowska z Wydziału Kultury i Sztuki, Sportu i Turystyki Urzędu Miasta Kalisza, Dagmara Zimoch – dyrektor Szkoły Podstawowej nr 14, Eliza Bąkowska z Publicznego Przedszkola nr 18 im. Chatka Puchatka oraz troje przedszkolaków: Zosia, Maria i Henryk. Miejską Bibliotekę Publiczną im. Adama Asnyka reprezentowali: dyrektor Robert Kuciński, Anna Kubiak – zastępca dyrektora, Arkadiusz Błaszczyk – kierownik Biblioteki Głównej, Joanna Piotrowska – kierownik Filii nr 9 oraz Katarzyna Michalska, Malwina Nowacka i Hubert Mościpan.

Publiczne Przedszkole nr 18 im. Chatka Puchatka oraz Szkoła Podstawowa nr 14 – to placówki edukacyjne, z których najliczniejsze grono dzieci włączyło się do akcji „Literka do literki, grosik do grosika”. Na ręce reprezentantów przedszkola i szkoły przekazano gratulacje, specjalny dyplom, książki i gadżety dla uczniów. Mali reprezentanci przedszkola to nie tylko uczestnicy akcji „Literka do literki, grosik do grosika”, ale także stali czytelnicy MBP w Kaliszu, którzy regularnie wypożyczają książki od dwóch lat. Zważywszy na wiek dzieci, to imponująca aktywność. Szczególnie w przypadku Zosi, która wypożyczyła w tym roku aż 77 książek. Na ręce Edwina Napierały i Agnieszki Wojczyszyn, dyrektor Robert Kuciński przekazał dla Głównego Partnera akcji „Literka do literki, grosik do grosika” oprawiony w ramy dyplom uznania wypisany w stylu kursywy angielskiej przez Mateusza Halaka: „PKO Bank Polski S.A. – Mecenas Miejskiej Biblioteki Publicznej w Kaliszu”.

Pomysłodawczynią i koordynatorką akcji „Literka do literki, grosik do grosika” była Anna Kubiak, autorką grafiki Katarzyna Michalska, a koordynatorami akcji promocyjnej w mediach społecznościowych – Arkadiusz Błaszczyk i Hubert Mościpan. Ze strony PKO Banku Polskiego koordynatorką projektu była Agnieszka Wojczyszyn.

Na sukces akcji złożyło się wiele czynników, ale warto podkreślić markę Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Adama Asnyka w Kaliszu i jej doświadczenie w organizacji działań dla najmłodszych. Bez niego nie byłoby sukcesu w tak trudnym czasie, jakim była pandemia. Istotna jest także systematyczność i konsekwencja, szczególnie w działaniach mających na celu przekonanie najmłodszych do czytania książek i odwiedzania biblioteki. Oczywiście są dzieci, które zdobywają nagrodę czy medal i na tym kończą przygodę z wypożyczaniem książek, jednak po każdej z takich inicjatyw kaliska biblioteka zyskuje nowych małych czytelników, którzy odwiedzają ją teraz regularnie, co rodzi niesamowitą motywację do dalszych tego typu działań.

Źródło: MBP














































Podoba‚ Ci się materiał? Udostępnij go i komentuj - Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna! Chcesz by podobnych materiałów powstawało jeszcze więcej?Wesprzyj nas!

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Zobacz wszystkie komentarze

Najnowsze