Konsultacje ws. budowy linii kolejowej nr 85
Planowany odcinek linii kolejowej nr 85 Sieradz – Kalisz – Pleszew – Poznań jest istotnym elementem największego w Europie Środkowo-Wschodniej, wieloletniego programu inwestycyjnego i komunikacyjnego – Centralnego Portu Komunikacyjnego.
W ramach projektu przewidziano realizację linii kolejowej z ruchem pasażerskim, przewidzianym nie tylko dla Kolei Dużych Prędkości (KDP): do 350 km/h, ale także dla ruchu regionalnych ekspresów mogących rozwijać prędkość do 160 km/h.
Zadaniem firmy BBF Sp. z o.o. wraz z konsorcjantami jest przeprowadzenie kompleksowych prac planistycznych umożliwiających rozpoczęcie budowy KDP.
Lista uwarunkowań projektowych jest bardzo rozbudowana i m.in. uwzględnia następujące obszary:
- Koncepcja Centralnego Portu Komunikacyjnego
- Potencjał przewozowy danego obszaru
- Środowisko naturalne (m.in. parki narodowe, rezerwaty, Natura 2000, pomniki przyrody)
- Zagospodarowanie terenu (tj. istniejąca zabudowa, sieć drogowa, kolejowa, energetyczna)
- Ukształtowanie terenu
- Zabytki nieruchome i archeologiczne
- Strefy ochrony ujęć wód podziemnych i powierzchniowych
- Lokalizacje terenów zagrożonych powodziami lub podtopieniami i ruchami masowymi ziemi
- Uwagi zgłoszone na etapie Strategicznego Studium Lokalizacyjnego oraz Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego
- Warunki techniczne projektowana linii kolejowych
HARMONOGRAM KONSULTACJI
Ogólny plan konsultacji
- 2019 – 2020 Regionalne konsultacje społeczne – z udziałem samorządu województw, organów administracji rządowej i władz samorządowych stolic województw
- 2020 – 2021 Otwarte konsultacje w ramach Strategicznego Studium Lokalizacyjnego z udziałem wszystkich zainteresowanych, ze szczególnym uwzględnieniem mieszkańców, jednostek samorządu terytorialnego, organizacji pozarządowych i branżowych
- 2020 – 2021 Strategiczna ocena oddziaływania na środowisko dla Programu kolejowego CPK – postępowanie prowadzone przez Pełnomocnika Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego
- sierpień 2021 grupowe spotkania informacyjno-konsultacyjne z jednostkami samorządu terytorialnego prezentujące 8 wariantów przebiegu linii kolejowej
- styczeń – luty 2022 indywidualne spotkania informacyjno-konsultacyjne ze wszystkimi jednostkami samorządu terytorialnego na przebiegu wszystkich 8 wariantów
- kwiecień – maj 2022 indywidualne spotkania informacyjno-konsultacyjne prezentujące 4 warianty przebiegu linii kolejowej będących wynikiem analiz w ramach I Etapu STEŚ
- sierpień – wrzesień 2022 – spotkania informacyjno-konsultacyjne z jednostkami samorządu terytorialnego, prezentujące opracowane 4 warianty przebiegu linii kolejowej
- wrzesień 2022 – cykl spotkań informacyjno-konsultacyjnych z mieszkańcami z wybranymi 4, zweryfikowanymi przebiegami linii kolejowej
- IV kwartał 2022 – rozpatrzenie uwag z ww. spotkań i ich analiz na potrzeby rekomendowanego wariantu przebiegu linii kolejowej numer 85 na odcinku Sieradz – Pleszew – Kalisz – Poznań
- I kwartał 2023 – ogłoszenie wariantu inwestorskiego przebiegu linii kolejowej numer 85 na odcinku Sieradz – Pleszew – Kalisz – Poznań
- II połowa 2023 – wniosek o wydanie Decyzji o Uwarunkowaniach Środowiskowych
LINKI DO INTERAKTYWNYCH MAP DLA POSZCZEGÓLNYCH WARIANTÓW
Mapy interaktywne przedstawiające dokładny przebieg wszystkich wariantów linii kolejowej są w trakcie opracowywania. Zostaną zamieszczone na stronie internetowej przed terminem rozpoczęcia spotkań informacyjno-konsultacyjnych z mieszkańcami.
W tym miejscu, w dniu udostępnienia interaktywnych map, uruchomiona zostanie ankieta, która ułatwi Państwu wyrażenie opinii na temat każdego z prezentowanego wariantów.
TERMINY I MIEJSCA SPOTKAŃ Z MIESZKAŃCAMI
06.09.2022 (wtorek)
godz. 17.00 – Poznań-Krzesiny – Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 2, ul. Tarnowska 27, Poznań
07.09.2022 (środa)
godz. 17.00 – Poznań-Starołęka – Szkoła Podstawowa nr 63, ul. Starołęcka 142, Poznań
08.09.2022 (czwartek)
godz. 17.30 – Szczytniki – Ochotnicza Straż Pożarna w Szczytnikach, Szczytniki 5
09.09.2022 (piątek)
godz. 16.30 – Godziesze Wielkie – Ochotnicza Straż Pożarna w Stobnie, Stobno 70
godz. 19.30 – Błaszki – Centrum Kultury w Błaszkach, Lubanów 27, Błaszki
12.09.2022 (poniedziałek)
godz. 19.00 – Wróblew – Ochotnicza Straż Pożarna, Słomków Suchy 74
13.09.2022 (wtorek)
godz. 17.00 – gmina Sieradz – Sala konferencyjna Urzędu Gminy, ul. Armii Krajowej 5, Sieradz
14.09.2022 (środa)
godz. 17.30 – Kalisz – Aula Akademii Kaliskiej, ul. Nowy Świat 4, Kalisz
15.09.2022 (czwartek)
godz. 17.00 – Zaniemyśl – Gminny Ośrodek Kultury, ul. Sienkiewicza 3, Zaniemyśl
16.09.2022 (piątek)
godz. 17.00 – Krzykosy – Świetlica Wiejska w Sulęcinku
19.09.2022 (poniedziałek)
godz. 16.30 – Jaraczewo – Gminny Ośrodek Kultury, ul. Kolejowa 4, Jaraczewo
godz. 19.30 – Nowe Miasto nad Wartą – Gminny Ośrodek Kultury, ul. Poznańska 8a, Nowe Miasto nad Wartą
20.09.2022 (wtorek)
godz. 17.30 – Środa Wielkopolska – Ośrodek Kultury im. Marszałka Józefa Piłsudskiego, ul. 20 Października 30, Środa Wielkopolska
21.09.2022 (środa)
godz. 16.30 – Dobrzyca – Gminne Centrum Kultury, ul. Koźmińska 10, Dobrzyca
godz. 19.30 – Dom Kultury w Kotlinie, ul. Powstańców Wielkopolskich 3a, Kotlin
22.09.2022 (czwartek)
godz. 16.30 – Czermin – Gminny Ośrodek Kultury w Czerminie
godz. 19.30 – Pleszew – Hala Sportowa – ZSP Nr 3, ul. Bolesława Krzywoustego 4, Pleszew
23.09.2022 (piątek)
godz. 16.30 – Opatówek – Ochotnicza Straż Pożarna w Chełmcach, Chełmce 38A
godz. 19.30 – Nowe Skalmierzyce – Ochotnicza Straż Pożarna w Boczkowie, ul. Strażacka 4, Boczków
26.09.2022 (poniedziałek)
godz. 17.00 – Jarocin – Jarociński Ośrodek Kultury, Plac Festiwalu Muzyki Rockowej 1, Jarocin
27.09.2022 (wtorek)
godz. 17.00 – Gołuchów – Sala Wiejska w Krzywosądowie
źródło: cpk.pl, fot.: archiwum
Najlepszym wariantem dla Kalisza jest W1.
Modyfikacje mogą zmniejszyć ilość wyburzeń (wszystkie cztery) i zwiększyć prędkość przejazdu przez Kalisz (W1-C).
Wariant W1-C (v(max) 160 km/h) (autor: Robert AB):
https://inwestycje.kalisz.pl/viewtopic.php?p=150912#p150912
Pozwala na największą prędkość przejazdu, a więc jest bardziej prawdopodobny do przyjęcia przez CPK.
Inne warianty (v(max) 100-120 km/h):
* wariant W1-A (autor: ww): https://inwestycje.kalisz.pl/viewtopic.php?t=66&start=2920#p150884
* wariant W1-B (autor: jp): https://inwestycje.kalisz.pl/viewtopic.php?p=150814#p150814
* wariant W1-D (autor: filip): https://inwestycje.kalisz.pl/viewtopic.php?t=66&start=2920#p150875
Dlatego jest takie ważne, aby przejście przez Kalisz miało możliwie łagodne łuki (=łuki o dużych promieniach).
Ważne jest też, aby w miejscach wrażliwych (gdzie są domy, inne cenne lokalizacje) były estakady, dzięki którym SZEROKOŚĆ zajętości terenu pod linię jest znacznie MNIEJSZA.
Szerokość pasa zajętości jest szczególnie duża w miejscu wysokich nasypów kolejowych lub wkopów. Dlatego zastosowanie estakad i płytkich tuneli może pomóc.
Przy takich modyfikacjach liczba domów do wyburzenia będzie nie większa niż 20-30, a w niektórych modyfikacjach żaden dom nie zostanie zburzony.
Więcej dyskusji na forum INWESTYCJE KALISKIE / SUPERSZYBKA KOLEJ Z KALISZA DO WROCŁAWIA, POZNANIA, ŁODZI – Y
Najlepszym wariantem dla Kalisza jest W1.
Modyfikacje mogą zmniejszyć ilość wyburzeń (wszystkie cztery) i zwiększyć prędkość przejazdu przez Kalisz (W1-C).
Wariant W1-C (v(max) 160 km/h) (autor: Robert AB):
https://inwestycje.kalisz.pl/viewtopic.php?p=150912#p150912
Pozwala na największą prędkość przejazdu, a więc jest bardziej prawdopodobny do przyjęcia przez CPK.
Inne warianty (v(max) 100-120 km/h):
* wariant W1-A (autor: ww): https://inwestycje.kalisz.pl/viewtopic.php?t=66&start=2920#p150884
* wariant W1-B (autor: jp): https://inwestycje.kalisz.pl/viewtopic.php?p=150814#p150814
* wariant W1-D (autor: filip): https://inwestycje.kalisz.pl/viewtopic.php?t=66&start=2920#p150875
Dlatego jest takie ważne, aby przejście przez Kalisz miało możliwie łagodne łuki (=łuki o dużych promieniach).
Ważne jest też, aby w miejscach wrażliwych (gdzie są domy, inne cenne lokalizacje) były estakady, dzięki którym SZEROKOŚĆ zajętości terenu pod linię jest znacznie MNIEJSZA.
Szerokość pasa zajętości jest szczególnie duża w miejscu wysokich nasypów kolejowych lub wkopów. Dlatego zastosowanie estakad i płytkich tuneli może pomóc.
Przy takich modyfikacjach liczba domów do wyburzenia będzie nie większa niż 20-30, a w niektórych modyfikacjach żaden dom nie zostanie zburzony.
Więcej dyskusji na forum INWESTYCJE KALISKIE / SUPERSZYBKA KOLEJ Z KALISZA DO WROCŁAWIA, POZNANIA, ŁODZI – Y