Kontrola RIO – opozycja wskazuje nieprawidłowości Miasta
Radni Rady Miasta z kaliskiej opozycji z Polski 2050, Platformy Obywatelskiej oraz Lewicy omówili dziś kontrolę finansową, która została przeprowadzona przez Regionalną Izbę Obrachunkową w sprawie gospodarki finansowej Miasta w latach 2021 oraz lat wcześniejszych. Stwierdzono w niej liczne nieprawidłowości.
– Wspomniane nieprawidłowości mają różną rangę, ponieważ dotyczą takich rzeczy jak błędne księgowanie czy ewidencjonowanie wydatków i dochodów, opóźnienia w wypłacaniu odpraw emerytalnych lub nagród jubileuszowych. Mamy również uwagi dotyczące opóźnień w wypłacaniu pieniędzy przedsiębiorcom, które leżały w kasie Miasta z tytułu wadium albo już zakończonej gwarancji należytego wykonania umów. Występowały też błędy przy przenoszeniu sald – wymienia radna Barbara Oliwiecka – Te wszystkie rzeczy wskazują na bałagan, jaki jest w urzędzie i na to, że faktycznie w pewnych resortach brakuje kontroli. Bardzo ważna jest tutaj uwaga RIO odnośnie rzetelności w sprawdzaniu wymagalności podatków, czy to od nieruchomości, czy od środków transportu. Natomiast są dwa bardzo ważne elementy, które mogą mieć również konsekwencje idące dalej, niż tylko nieprawidłowości i zalecenia.
– Skala bałaganu, jaką wykryła RIO jest ogromna. Na podstawie lektury tego raportu pytania „czy leci z nami pilot?” są całkowicie bezzasadne, bo wiemy, że nikt niczego nie pilotuje. Niekompetencja, która przerosła nasze największe obawy, powoduje ogromne obszary niegospodarności i strat. Tracimy my wszyscy, mieszkańcy miasta Kalisza, zarówno w aspekcie społecznym, jak i konkretnym finansowym – rozpoczął radny Dariusz Grodziński.
Radny wskazał, że wyniki kontroli wykazały nieprawidłowości i uchybienia, które zostały opisane w protokole, a spowodowane są nieprzestrzeganiem obowiązujących przepisów prawa. RIO stwierdziła poważne nieprawidłowości w gospodarce odpadami komunalnymi, w zakresie zawierania umów i faktur oraz rozliczania się z firmami. – Kontrola dokumentacji wykazała brak akceptacji finansowej, tzw. kontrasygnaty Skarbnika Miasta lub osoby przez niego upoważnionej, co najmniej 3 aneksów do umów śmieciowych na odbiór i zagospodarowanie odpadów. Brak kontrasygnaty powoduje brak zapewnienia, że w budżecie są zabezpieczone środki finansowe na realizację danej umowy – tłumaczył Dariusz Grodzińki.
Stwierdzono przypadki braku określenia w zawartych umowach wartości ogółem zamówienia bądź maksymalnej jego wartości w zakresie świadczonych usług. Dotyczy to umów na prowadzenie przez podmioty zewnętrzne tzw. PSZOK, czyli miejsc, gdzie możemy wywieźć swoje odpady wielkogabarytowe. – Po prostu zawarto umowy, które niezgodnie z przepisami prawa, nie były określone co do ich ostatecznego kosztu – skwitował radny. – Prezydent w ocenie RIO podpisał coś, co nie wiadomo ile ostatecznie wszystkich nas mieszkańców będzie kosztować. Brak określenia wartości tych umów uniemożliwia ustalenie, czy zobowiązania wynikające z umów mieszczą się w planach finansowych jednostki w okresie ich realizacji. To bardzo silnie koresponduje z brakiem kontrasygnaty skarbnika lub innej osoby upoważnionej. RIO stwierdza wyraźnie, że przez 2 miesiące miasto opłacało faktury za odbiór naszych odpadów bez zawartych umów, zatem nawet nie było co kontrasygnować – dodał.
Dariusz Grodziński poruszył również kwestię kontroli prawidłowości dokonywania wydatków. Regionalna Izba Obrachunkowa w Poznaniu stwierdziła przypadki dokonywania w 2021 r. wydatków ponad limit ustalony w budżecie Miasta Kalisza. Odpady komunalne transportowane były do Mirosławca nad morzem, niezgodnie z obowiązującymi umowami. – Wciąż według RIO aktywna była umowa z Orlim Stawem, ponadto w gotowości do odbioru naszych odpadów komunalnych była instalacja jarocińska.
Ten bezmiar niekompetencji i niegospodarności jest ogromny. Nakłada się na to nasza walka polityczna o profesjonalizację pracy Urzędu Miasta i przeciw podwyżkom za śmieci. Mieliśmy rację bardziej, niżbyśmy chcieli ja mieć. Smak gorzkiej satysfakcji politycznej przykrywa jednak uczucie złości wobec strat, jakie wszyscy ponosimy – dodawał Grodziński.
– Im szybciej pożegnamy prezydenta Kinastowskiego z jego luksusowego gabinetu, tym lepiej dla nas wszystkich. Wiceprezydent Kulawinek i naczelnik Bąkowski, do natychmiastowej dymisji. We wszystko to umoczony jest klub radnych PIS, któremu prezydent służy i pomaga, w zamian za co są bezrefleksyjnymi maszynkami do głosowania. Jedyna radna PIS, Agnieszka Konieczna, chciała walczyć z tymi nieprawidłowościami, za co została politycznie stłamszona i spacyfikowana – podsumował swoją wypowiedź Dariusz Grodziński.
Jak wskazuje radna Magdalena Walczak, z protokołu wynika, że prezydent Krystian Kinastowski przyznał wiceprezydentom Grzegorzowi Kulawinkowi i Mateuszowi Podsadnemu dodatki specjalne. Zgodnie z przepisami ustawy można je przyznać czasowo, w okresie, gdy następuje zwiększenie zakresu obowiązków. – Według prezydenta zwiększenie okresu obowiązków panom prezydentom rozpoczęło się 22 listopada 2018 roku i trwało w zasadzie nieprzerwanie do końca roku 2021. W tym okresie panowie wiceprezydenci otrzymali dodatki specjalne z tytułu „powierzenia dodatkowych zadań polegających na pełnieniu nadzoru nad funkcjonowaniem jednostek organizacyjnych Miasta we wskazanym przez prezydenta zakresie” w wysokości 1850 zł. Zgodnie z analizą, dodatki były przyznawane wbrew przepisom ustawy, ponieważ nabrały one cech dodatku stałego – tłumaczyła radna Magdalena Walczak.
– Nie wiemy, na czym polegało zwiększenie obowiązków i w jaki sposób wiceprezydenci zostali teraz zwolnieni z ich części, ponieważ nikt nie omówił tego z nami. Zastanawiamy się, jakie obowiązki im odpadły, skoro już w trakcie kontroli, pismem z 10 stycznia 2022 roku, dodatek został im cofnięty, skoro wcześniej uzasadnione było to, aby go otrzymywali. Grzegorz Kulawinek i Mateusz Podsadny pobierali wspomniany dodatek przez 37 miesięcy, co daje łączną dla każdego z panów kwotę około 68 450 zł. Apelujemy o to, żeby te pieniądze, które zostały wypłacone wiceprezydentom z naruszeniem przepisów ustawy o pracownikach samorządowych, zostały zwrócone do kasy miejskiej – mówiła Magdalena Walczak.
ODPOWIEDŹ MIASTA
Szanowni Państwo,
w odniesieniu do podanych na dzisiejszej konferencji prasowej wiadomości przez radnych Rady Miasta Kalisza informuję, że w poprzedniej kadencji również wypłacane były dodatki specjalne dla wiceprezydentów Miasta. Wcześniejsza kontrola Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu (wystąpienie pokontrolne z 3.06.2019 r.) nie wskazała na nieprawidłowości w tym zakresie.
Zaznaczam, że pisma o wycofaniu dodatków specjalnych dla wiceprezydentów Miasta Kalisza zostały podpisane w styczniu 2022 r., a zatem na kilka miesięcy przed rozpoczęciem kontroli Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu (ta rozpoczęła się 5 września 2022 r.).
Przesyłam cytat z wystąpienia pokontrolnego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu z 24 marca 2023 r.:
„12. Kontrola wydatków budżetowych z tytułu wynagrodzeń pracowników Urzędu Miasta Kalisza w badanej próbie, wykazała że Prezydent Miasta Kalisza przyznał dodatki specjalne z naruszeniem przepisu art. 36 ust. 5 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r.
o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1282, ze zm.), a mianowicie:
1) Wiceprezydentowi Panu M.P.; pismem WO.2122.0310.2018, D2018.11.02397 z dnia 22 listopada 2018 r. „Na podstawie art. 36 ust.5 ustawy z dnia 21 listopada 2018 r. o pracownikach samorządowych z tytułu powierzenia dodatkowych zadań polegających na pełnieniu nadzoru nad funkcjonowaniem jednostek organizacyjnych Miasta wskazanych przez Prezydenta Miasta Kalisza, w okresie od 22 listopada 2018 r. do czasu pełnienia ww. zadań przyznaję Panu dodatek specjalny do wysokości 1.850,00 zł”.
W trakcie kontroli przedłożono pismo WO.2122.0004.2022, D2022.01.00331 z dnia 10.01.2022 r. Prezydenta Miasta Kalisza, z którego wynika, iż „(…) z dniem 31 grudnia 2021 r. cofa się przyznany pismem WO.2122.0310.2018 z dnia 22 listopada 2018 r.dodatek specjalny (…)”.
2) Wiceprezydentowi Panu G.K., pismem WO.2122.0324.2018, D2018.12.00370 z dnia 3 grudnia 2018 r. „Na podstawie art. 36 ust.5 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych z tytułu powierzenia dodatkowych zadań polegającychna pełnieniu nadzoru nad funkcjonowaniem jednostek organizacyjnych Miasta wskazanych przez Prezydenta Miasta Kalisza, w okresie od 3 grudnia 2018 r. do czasu pełnienia ww. zadań, dodatek specjalny do wysokości 1.850,00 zł”.
W trakcie kontroli przedłożono pismo WO.2122.0004.2022, D2022.01.00330 z dnia 10.01.2022 r. Prezydenta Miasta Kalisza, z którego wynika, iż „(…) z dniem 31 grudnia 2021 r. cofa się przyznany pismem WO.2122.0324.2018 z dnia 3 grudnia 2018 r.dodatek specjalny. (…).”
Porządki zacznijcie od siebie. Co wyprawia Wasz kolega w szpitalu przy Poznańskiej jest niczym w porównaniu ze śmieciami Kalisza…. Powodzeni
Jak zwykle bicie piany przez Dariusza Grodzińskiego. Wystarczy spojrzeć w jaki sposób ludzie z PO żerują na stanowiskach „okołomiejskich”, aby wiedzieć, po co Dariusz Grodziński jest radnym.