Nie chcą bypassu
3400 podpisów pod petycją o niebudowanie bypassu zebrali kaliscy społecznicy, związani m.in ze Stowarzyszeniem Kalisz Jutra. Podpisy pod petycją zbierane były równolegle z obywatelskim projektem ustawy Tak dla CPK, który w zeszłym tygodniu został złożony w Sejmie RP.
Na konferencji prasowej wystąpili: Maciej Antczak – radny miasta Kalisza i prezes Stowarzyszenia Kalisz Jutra, Dawid Borowiak – przedsiębiorca i społecznik, niezależny kandydat na senatora z roku 2023 oraz Tomasz Chajduk, związany z Forum Inwestycje Kaliskie. Mówcy otoczeni byli okręgiem, złożonym z osób trzymających zawiązane kartki z podpisami.
Przypomnijmy od kilku tygodni nowe władze spółki Centralnego Portu Komunikacyjnego oraz przedstawiciele rządu informują o zmianach w projekcie szybkiej kolei. Jednym z nich ma być przyspieszenie najszybszych pociągów do około 320 km/h. Linie kolejowe nie będą także przecinać się przy nowym lotnisku. Szybsza prędkość pociągów wyklucza możliwość zatrzymywania się ich w Kaliszu, dlatego też pojawiła się koncepcja budowy bypass’a, który umożliwi wjazdu do miasta nieco wolniejszych pociągów (do 250 km/h), ale jednocześnie pozwoli ominąć miasto najszybszym pociągom. Dzięki ominięciu Kalisza możliwa będzie podróż z Warszawy do Poznania w mniej niż 100 minut. Tym pomysłom sprzeciwiają się uczestnicy konferencji.
Dawid Borowiak zwrócił uwagę, że zaproponowana przez rząd koncepcja to faworyzowanie jedynie wielkich miast, kosztem mniejszych ośrodków. Zdaniem Borowiaka prędkość 250/h do komfortowego podróżowania zdecydowanie wystarczy a istotą rozwoju szybkiej kolei jest jej dostępność. A ta nastąpi tylko w sytuacji, kiedy pociągi będą zatrzymywać się w Kaliszu i możliwy będzie bezpośredni dojazd z Kalisza do lotniska w Baranowie.
Tomasz Chajduk zwrócił uwagę, ze budowa bypass’a to kolejna ingerencja w miejską tkankę i groźba nowych wywłaszczeń i wyburzeń budynków. By zbudować bypassa’a trzeba będzie także zainwestować kolejne pieniądze a sam czas inwestycji ulegnie wydłużeniu. Chajduk i jego współpracownicy nie widzą powodów do rezygnacji z przekonsultowanego już wariantu 9, który zapewniał ze wszystkie pociągi przejadą przez Kalisz i niemal wszystkie z nich się w mieście zatrzymają.
Radny Maciej Antczak, który miał także swój udział w uchwaleniu stanowiska Rady Miasta dotyczącej szybkiej kolei, zapowiedział że petycja to dopiero pierwszy krok. Jeśli bowiem odzew decydentów nie będzie dla społeczników satysfakcjonujący to zapowiadają oni kolejne inicjatywy. O szczegółach Antczak nie chciał jednak mówić, mając nadzieje że wysoki odzew społeczny spowoduje zmianę zdania u rządzących. Petycja została skierowana do Ministra Infrastruktury Dariusza Klimczaka, jego zastępcy odpowiedzialnego za kolej Piotra Małolepszaka oraz do Filipa Czarnickiego, szefa spółki CPK. Antczak skrytykował także lokalnych radnych Platformy Obywatelskiej za brak poparcia dla stanowiska Rady Miasta Kalisza, popierającego wariant 9 i krytykujący budowę bypassu.