Nie tylko gwarancja – czyli co może zrobić niezadowolony konsument
Większość z nas prawdopodobnie spotkała się z sytuacją, w której producent lub sprzedawca odrzucił nasze zgłoszenie gwarancyjne z jakiegoś całkowicie błahego powodu. Gwarancja nie jest jednak jedynym sposobem na dochodzenie naszych roszczeń. Ustawodawca wyposaża nas w kilka alternatywnych, często skuteczniejszych możliwości dochodzenia swoich roszczeń.
Prawo odstąpienie od umowy w ciągu 14 dni
Szczególnie interesująca aktualnie w sytuacji, gdzie z powodu pandemii handel zdecydowanie przesunął się w stronę transakcji dokonywanych na odległość, jest możliwość wskazana w art. 27 ustawy z dnia 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta możliwość odstąpienia od umowy zawartej na odległość. Konsument dokonać takiego odstąpienia może w ciągu 14 dni od otrzymania towaru i, co najważniejsze, nie musi go w żaden sposób uzasadniać. Odstąpienie może mieć dowolną formę, choć ze względów dowodowych polecane jest dokonanie tego pisemnie. W przypadku skutecznego dostarczenia oświadczenia, przedsiębiorca ma 14 dni na zwrócenie nam wszystkich dokonanych płatności, w tym kosztów dostarczenia towaru.
Rękojmia
Rękojmia to termin raczej niezbyt powszechnie znany, pomimo, iż zawiera się pod nim instrument zasadniczo korzystniejszy dla konsumenta niż gwarancja producenta. Kwestia rękojmi za wady fizyczne oraz prawne (odnosić w niniejszym artykule będziemy się tylko do tej pierwszej) regulowana jest w artykułach od 556 do 576 kodeksu cywilnego.
Zareklamowanie towaru na podstawie rękojmi wymaga by był on wadliwy tzn. niezgodny z umową w momencie sprzedaży (o tym jak złagodzono ten wymóg zostanie opisane dalej). Siła rękojmi uwidoczniona zostaje już w tym miejscu, gdyż odstępstwem od umowy jest bardzo szeroki, przykładowy, katalog stanów faktycznych określony w art. 5561Kodeksu cywilnego, który wskazuje, iż za wadliwy może zostać uznany towar, który:
- nie ma właściwości, które rzecz tego rodzaju powinna mieć ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub przeznaczenia – np. wodoodporny zegarek ulega zalaniu lub strój kąpielowy nie nadaje się do użytku na basenie;
- nie ma właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewnił kupującego, w tym przedstawiając próbkę lub wzór – np. sprzedawca wskazał, iż dany PC jest wystarczający do płynnej obsługi danego programu komputerowego, zaś komputer tego wymagania nie spełnia;
- nie nadaje się do celu, o którym kupujący poinformował sprzedawcę przy zawarciu umowy, a sprzedawca nie zgłosił zastrzeżenia co do takiego jej przeznaczenia – np. sytuacja, w której informujemy sprzedawcę, iż kupujemy buty do wspinaczki górskiej, a buty naszej przygody jednak nie wytrzymują;
- została kupującemu wydana w stanie niezupełnym – przykładowo brak elementu w meblu.
Sprzedawca ponosi odpowiedzialność za wady w okresie 2 lat od momentu wydania towaru (5 lat w przypadku nieruchomości). Co jednak niezwykle ważne – przez rok od wydania towaru istnieje domniemanie prawne, zgodnie z którym wada ujawniona w ciągu tego roku istniała już w momencie wydania, co pozwala na powołanie się na rękojmie bez problematycznego udawadniania istnienia wady w dniu wydania towaru.
Jeżeli nasz wadliwy towar spełnia powyższe wymagania, to możemy złożyć reklamację na podstawie rękojmi za wady fizyczne w dowolnej formie. Dla celów dowodowych polecane jest jednak dokonanie tego w formie pisemnej. Co do celów dowodowych – paragon fiskalny nie jest wymagany do dochodzenia swoich roszczeń. Oczywiście może on ułatwić sprawę, ale za dowód mogą wystarczyć takie rzeczy jak potwierdzenie e-mail, wyciąg z rachunku bankowego czy fizyczni świadkowie.
O tym co ma się stać z wadliwym towarem decyduje konsument. Może on wnioskować o:
- wymianę towaru na wolny od wad;
- naprawę towaru;
- obniżenie ceny towaru;
- odstąpienie od umowy.
Szczególne restrykcje dotyczą tego ostatniego punktu. Odstąpienie od umowy możliwe jest wyłącznie w przypadku, gdy wada ma charakter istotny. Ponadto sprzedawca ma prawo jednorazowo zniwelować żądanie odstąpienia od umowy, poprzez dokonanie naprawy lub wymiany towaru.
Miejski i Powiatowy Rzecznik Konsumentów
Sprzedawca nie uznał waszej rękojmi, gwarancji lub odstąpienia od umowy? Nie wiecie co dalej zrobić? Za nim traficie na salę sądową warto zainteresować się skorzystaniem z usług świadczonych przez Miejskiego (dla mieszkańców Kalisza) lub Powiatowego (dla mieszkańców powiatu kaliskiego) Rzecznika Konsumentów. Rzecznik wskaże wam jakie kroki możecie dalej podjąć, podejmie interwencje u przedsiębiorcy etc.
W odpowiedzi na skierowane przez naszą redakcję zapytanie, biuro Miejskiego Rzecznika Konsumentów wskazało, iż:
„[…]Miejski Rzecznik Konsumentów w Kaliszu udziela porad wyłącznie mieszkańcom Kalisza.
Biuro Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Kaliszu znajduje się w Urzędzie Miasta Kalisza, ul. Kościuszki 1a. Rzecznik przyjmuje interesantów w poniedziałki i czwartki w godzinach pracy Urzędu tj. 7.30-15.30.
Jednakże w dniach 19-30 kwietnia 2021r. przyjęcia odbywają się w godzinach 7.30-13.00 i 14.00-15.30.
Dane kontaktowe:
tel. /62/7654323
rzecznikkonsumentow@um.kalisz.pl
W okresie pandemii preferowaną formą komunikacji i załatwienia spraw z Rzecznikiem jest kontakt telefoniczny, za pośrednictwem operatora pocztowego oraz za pośrednictwem poczty elektronicznej.
W sprawach wymagających bezpośredniego kontaktu konsumenta z Rzecznikiem, Konsumenci przyjmowani są tylko po wcześniejszym umówieniu telefonicznym, w Biurze Obsługi Interesanta Urzędu Miasta Kalisza z zachowaniem standardów bezpieczeństwa.
Dodatkowo informuję, iż w Kaliszu można uzyskać bezpłatną pomoc w sprawach konsumenckich w Delegaturze Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Kaliszu ul. Kolegialna 4, tel. (62) 757 44 07. Natomiast podczas nieobecności Rzecznika pomoc prawną w sprawach konsumenckich można również uzyskać:
Infolinia Konsumencka tel. 801 440 220 lub /22/ 290 89 16 (opłata wg taryfy operatora)
Konsumenckie centrum eporad: porady@dlakonsumentow.pl
Instytucje świadczące porady w sprawach specjalistycznych:
- usługi telekomunikacyjne:
Urząd Komunikacji Elektronicznej Delegatura w Poznaniu ul. Kasprzaka 54, 60-245 Poznań tel. (61) 65 98 610
- usługi energetyczne:
Urząd Regulacji Energetyki Zachodni Oddział Terenowy ul. Wielka 20, 61-774 Poznań tel. (61) 670 53 01
- usługi finansowe i ubezpieczeniowe
Rzecznik Finansowy Al. Jerozolimskie 87, 02 – 001 Warszawa tel. (22) 333 73 28”
Jeżeli chodzi o mieszkańców powiatu to siedziba Powiatowego Rzecznika Konsumentów znajduje się przy placu Św. Józefa 5, II piętro, pokój 229 tzn. w budynku Starostwa Powiatowego w Kaliszu. Z Rzecznikiem można kontaktować się również telefonicznie: (62) 50 14 316 lub za pośrednictwem e-mail: rzecznik_konsumenta@powiat.kalisz.pl.