Nowe metody złodziejów na wyłudzanie pieniędzy. Uważaj na podejrzane wiadomości w komunikatorach
Związek Banków Polskich, Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP, Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości oraz Komenda Główna Policji ostrzegają!
Wirtualna sieć daje wiele możliwości, ale i może stanowić ogromne zagrożenie dla osób nieuważnych. Polacy pomimo coraz większej aktywności w przestrzeni cyfrowej, wciąż nie dysponują dostatecznie dużą wiedzą z obszaru cyberbezpieczeństwa. Pamiętajmy – na każdym kroku należy zachować rozsądek i wiedzieć, jak się zachowywać w cyberprzestrzeni.
Jedną z metod, której używają cyberprzestępcy, aby wykorzystać naszą nieostrożność to wykorzystanie komunikatorów internetowych do wyłudzenia pieniędzy.
Jak to wygląda?
Klientka banku na swój numer telefonu komórkowego otrzymuje wiadomość w komunikatorze od osoby podającej się za jej syna. Wiadomość dotyczyła informacji, że jej syn miał wypadek, ale nic mu się nie stało. Stracił swój telefon (stąd kontakt z „pożyczonego” telefonu) i dlatego prosi o wykonanie szybkiego przelewu, bo musi odholować samochód z drogi i zapłacić za tę usługę. Ważną rzeczą jest to, że przestępcy sami podają numer rachunku bankowego, na który mają zostać wpłacone pieniądze. Przejęta i zdenerwowana całą sytuacją matka szybko dokonuje przelewu.
Pamiętaj!
- Jeśli otrzymujesz na komunikatorze prośbę o przelew, zawsze potwierdź telefonicznie, czy faktycznie ktoś z grona rodziny potrzebuje Twojej pomocy
- Zawsze sprawdzaj autentyczność prośby o przekazanie pieniędzy
- Zadzwoń i potwierdź, czy ta osoba wysłała wiadomość
- Nigdy nie podawaj loginów, PINu, ani kodów autoryzujących
- Pamiętaj, cyberprzestępcy są mistrzami manipulacji
Więcej informacji o bezpieczeństwie w sieci znajdziesz we własnym banku.
Podobną sytuację przedstawia poniższy film: https://www.youtube-nocookie.com/embed/Rq6cewa1CBQ?si=aI8KsKA5a_QMR374?rel=0