Od grudnia na kolei. Analiza rozkładu jazdy 2022/2023
Bez rewolucji, bez większej nawet ewolucji. Przyzwyczailiśmy się już do sytuacji, w której z kaliskiego dworca nie udamy się bezpośrednim pociągiem w góry czy nad morze. Stan ten utrzyma się także w rozkładzie jazdy, który zacznie obowiązywać już w drugą niedzielę grudnia. Podobnie co dotychczas wygląda ilość połączeń w ciągu dnia. Destynacje te same, liczba przewoźników także. Jak wygląda rozkład jazdy pociągów dla Kalisza na 2023 rok?
Od 11 grudnia 2023 roku wchodzi do życia nowy rozkład jazdy pociągów. Niestety nie jest on jednolity na przestrzeni całych dwunastu miesięcy – kilka razy w roku wprowadzane są tzw. korekty rozkładu jazdy, które dostosowują go do obecnych realiów, między innymi prowadzonych modernizacji szlaków kolejowych. Zmiany wprowadzone w korektach w głównej mierze dotyczą godzin przyjazdów czy odjazdów pociągów – często różnice to kilka lub kilkadziesiąt minut.
Kalisz – Ostrów Wielkopolski
Zacznijmy od przyjrzenia się sytuacji komunikacyjnej pomiędzy Kaliszem a Ostrowem Wielkopolskim. Siedemnaście połączeń wszystkich kategorii – Polregio, PKP Intercity, Kolei Wielkopolskich i Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Liczba tych kursów nieznacznie różni się od dnia tygodnia, trzeba na to zwrócić szczególną uwagę podczas planowania podróży. Pierwszy kurs, w zależności od korekty rozkładu jazdy, odbywa się o 5:27 lub 5:33 pociągiem Polregio. Ostatnie, także w zależności od korekty, ma miejsce o godzinie 22:10, tym razem składem PKP Intercity. Nie wszystkie pociągi odjeżdżające w stronę Ostrowa Wielkopolskiego zatrzymują się w tym mieście – niektóre połączenia PKP Intercity oraz Kolei Wielkopolskich omijają Ostrów Wielkopolski kierując się od razu na Pleszew i dalej na Poznań. Dotyczy to połączeń Intercity z oraz do Szczecina Głównego i Poznania a także wybranych połączeń Kolei Wielkopolskich. Czas przejazdu do naszego aglomeracyjnego sąsiada zajmuje około 20 minut (pociągami Polregio, Kolei Wielkopolskich i Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej) oraz około 15 minut składami PKP Intercity. Pierwszym pociąg w ciągu dnia z Ostrowa Wielkopolskiego do Kalisza jedzie o 5:27 lub 5:23 (w zależności od korekty rozkładu jazdy), ostatni zaś o 23:47 (w Kaliszu jesteśmy chwilę po północy).
Kalisz – Poznań Główny
Trzynaście połączeń w ciągu dnia. Tyle wynosi ilość kursów pomiędzy Kaliszem a stolicą naszego województwa. Od paru lat komunikację pomiędzy miastami obsługują także połączenia przyspieszone Kolei Wielkopolskich oraz pospieszne Intercity. To właśnie one nie umożliwiają dojazdu do Ostrowa Wielkopolskiego. Tę relację także realizują czterej przewoźnicy – Polregio, PKP Intercity, Koleje Wielkopolskie i Łódzka Kolej Aglomeracyjna. Już przed godziną 5 wsiądziemy w pociąg do stolicy Wielkopolski – pierwszy kurs ma miejsce o godzinie 4:57, ostatni zaś, w zależności od korekty, o 20:11. Pierwszy kurs z Poznania Głównego do Kalisza ma miejsce o godzinie 5:40 lub 5:42, ostatni o 22:00 lub 22:04.
Kalisz – Łódź
W przypadku Łodzi nie mamy głównego dworca, do którego docierają wszystkie połączenia. Ze względu na układ tamtejszego węzła kolejowego, nie do wszystkich stacji da się dojechać jednym pociągiem. Podstawową stacją dla połączeń z i do Łodzi jest Łódź Kaliska. Jej nazwa pochodzi od historycznej Kolei Warszawsko-Kaliskiej. Oprócz tej stacji ważne są jeszcze Łódź Widzew oraz Łódź Fabryczna. Obecnie w mieście tym trwa budowa podziemnej linii średnicowej, która połączyć ma dworce Kaliski i Fabryczny.
Łódź Kaliska obsługiwana jest przez dziewięć połączeń. Tak jak we wcześniej wymienionych przypadkach, tak również tutaj godziny odjazdów i przyjazdów różnią się nieznacznie i zależą od konkretnej korekty rozkładu jazdy. Pierwszy pociąg mamy o godzinie 5:28 bądź 5:34 (Polregio), ostatni o 21:47 lub 21:49 (Koleje Wielkopolskie). Do stacji tej nie dotrzemy z Kalisza składami PKP Intercity. Z „Kaliskiego” pierwszy kurs do Kalisza zaczniemy o 5:14, 5:20 lub 5:21, ostatni o 19:20 (oba połączenia składami Polregio).
Łódź Widzew to stacja położona na linii kolejowej prowadzącej między innymi w kierunku Warszawy. Od strony Kalisza obsługuje ona głównie ruch dalekobieżny pociągami przyspieszonymi bądź pospiesznymi, wyjątkiem stanowią funkcjonujące od zeszłego roku połączenia regionalne Polregio relacji Poznań Główny/Ostrów Wielkopolski – Warszawa. Pierwsze połączenie to właśnie skład przyspieszony do Warszawy – 5:28 lub 5:34 przewoźnika PolRegio. Ostatni o 21:38 bądź 22:10 (PKP Intercity). Pierwszy kurs z „Widzewa” do Kalisza o 5:34 (PKP Intercity), ostatni o 20:38 (PKP Intercity).
Łódź Fabryczna obecnie jest stacją czołową (stacją końcową). Jak wcześniej wspomniano, obecnie trwa budowa tunelu kolejowego łączącego tę stację z dworcem Kaliskim. Dworzec ten obsługiwany jest przed dwa połączenia z Kalisza – 18:21 bądź 18:30 (Łódzka Kolej Aglomeracyjna) oraz 20:08 lub 21:18 (PKP Intercity). Z „Fabrycznego” do Kalisza dojedziemy składami wcześnie porannymi oraz przed południem – o 5:27 lub 6:09 (PKP Intercity) oraz o 10:17 lub 10:25 (Łódzka Kolej Aglomeracyjna).
Kalisz – Wrocław Główny
Niegdyś do stolicy Dolnego Śląska można było dojechać pociągami regionalnymi, od kilku lat jest to możliwe wyłącznie składami pospiesznymi. Sześć połączeń pociągami PKP Intercity. Pierwszy pociąg o 7:31 lub 7:49, ostatni o 21:38 lub 22:10. W odwrotnym kierunku o 4:17 lub 4:25 oraz 19:19 lub 19:23. Oprócz Wrocławia Głównego, najważniejszej stacji kolejowej we Wrocławiu, pociągami z Kalisa dojedziemy także na dworce Wrocław Nadodrze oraz Wrocław Mikołajów.
Kalisz – Warszawa
W stolicy Polski trwa obecnie przebudowa tamtejszego węzła kolejowego. Zaczęła się ona od modernizacji stacji Warszawa Zachodnia – pierwszej głównej stacji na terenie miasta dla pociągów jadących ze strony między innymi Kalisza. Z racji tej przebudowy obowiązuje zmiana organizacji ruchu pociągów.
Na terenie Warszawy dla pociągów z Kalisza funkcjonują dworce w postaci Warszawy Zachodniej, Warszawy Centralnej, Warszawy Wschodniej, Warszawy Głównej oraz Warszawy Gdańskiej. Dworzec Warszawa Zachodnia dla niektórych kursów jest wyłączona z użytkowania i pierwszym dworcem w stolicy jest wówczas Warszawa Gdańska, kolejnym lub końcowym zaś Warszawa Wschodnia – wówczas połączenia te nie obsługują także stacji Warszawa Centralna. Stacja Warszawa Główna jest stacją końcową dla połączeń regionalnych realizowanych przez Polregio. Planując podróż trzeba zwrócić szczególną uwagę na obsługiwane przez dane połączenie – tak jak w przypadku wszystkich opisywanych połączeń, docelowe relacje są zależne od obowiązującej w danym momencie korekcie rozkładu jazdy. Pierwszy skład do Warszawy odjeżdża o 5:28 bądź 5:34 (Polregio), ostatni o 21:23 (PKP Intercity).
Oprócz tych najczęściej obsługiwanych i wybieranych połączeń, bezpośrednio z Kalisza dotrzemy także do takich miejscowości jak Ełk, Kraków Główny, Legnica, Lublin Główny, Piła Główna, Radom Główny, Szczecin Główny, Włoszczowa Północ czy przygraniczny Zgorzelec. Są to przedłużenia relacji opisanych szerzej wcześniej – niektóre pociągi do Warszawy kończą w Białymstoku lub Lublinie, pociągi do Poznania w Szczecinie lub Pile. Pociąg do Zgorzelca jest przedłużeniem składu jadącego przez Wrocław.
źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe – plakatowy rozkład jazdy