Policja radzi jak chronić się przed oszustami internetowymi
Kupujący online muszą zachować większą czujność niż kiedykolwiek, ponieważ zorganizowane grupy przestępcze stale dostosowują swoje metody oszustw internetowych, aby wykorzystywać zarówno obywateli, jak i przedsiębiorstwa handlu elektronicznego. Kampania uświadamiająca na temat #SellSafe rozpoczęła się 3 listopada w ramach akcji eCommerce 2021.
Od początku pandemii wiele firm musiało przejść do trybu online, aby kontynuować swoją działalność. Ponieważ obywatele korzystają obecnie z usług online kilka razy w tygodniu i coraz częściej robią zakupy na platformach sprzedażowych, istnieje znacznie większa szansa na atak cyberprzestępców. Nawet jeśli zakupy online zostały zabezpieczone dzięki wdrożeniu nowych technologii, takich jak bezpieczne uwierzytelnianie klienta lub uwierzytelnianie dwuskładnikowe, cyberprzestępcy nadal znajdują sposoby aby złapać w pułapkę kupujących online. Europol wraz z Radą ds. Ryzyka Handlowego i krajami uczestniczącymi rozpoczęli kampanię #SellSafe po sukcesie kampanii w zeszłym roku, aby podkreślić najlepsze taktyki zwalczania oszustw internetowych. Celem kampanii jest zwiększenie bezpieczeństwa handlu elektronicznego poprzez promowanie bezpiecznych metod zakupów online oraz pomoc nowym sprzedawcom w otwarciu pierwszego sklepu internetowego bez ryzyka cyberataków.
Organy ścigania z krajów uczestniczących, wspierane przez Europol i Radę ds. Ryzyka Handlowego, połączyły siły w skoordynowanym działaniu przeciwko oszustwom internetowym między 1–31 października w ramach działania e-Commerce 2021. W wyniku tego aresztowano 28 podejrzanych związanych z nieuczciwymi transakcjami. Modus operandi polegał na korzystaniu z niektórych aplikacji mobilnych powiązanych z bankami w celu nielegalnego dokonywania przelewów i zakupów. Kraje uczestniczące to: Albania, Austria, Belgia, Kolumbia, Chorwacja, Grecja, Węgry, Irlandia,Włochy, Gruzja, Holandia, Macedonia Północna, Polska, Portugalia, Słowenia, Słowacja, Hiszpania, Szwajcaria i Stany Zjednoczone. Kraje uczestniczące będą promować kampanię za pośrednictwem swoich kanałów mediów społecznościowych za pomocą hashtagu #SellSafe, aby pomóc konsumentom zrozumieć ryzyko oszustw w handlu elektronicznym. Aby chronić konsumentów, Europol dostarczył szeregu pomocnych wskazówek, aby być o krok przed oszustami i upewnić się, że nie stracisz pieniędzy.
Wskazówki, jak chronić swój e-biznes:
- Upewnij się, że wszyscy pracownicy są świadomi problemów związanych z oszustwami dotyczącymi sklepów internetowych.
- Bądź na bieżąco z rodzajami oszustw płatniczych dotykających firmy i miej narzędzia, aby im zapobiec. Twoja krajowa organizacja płatnicza będzie miała szczegółowe informacje na temat rodzajów oszustw płatniczych.
- Poznaj swoich klientów, aby móc zweryfikować ich płatności.
Wskazówki dla kupujących online:
- Nigdy nie wysyłaj nikomu numeru karty, kodu PIN ani żadnych innych informacji o karcie pocztą elektroniczną.
- Nigdy nie wysyłaj pieniędzy osobie, której nie znasz.
- Zawsze zapisuj wszystkie dokumenty korzystając z zakupów online.
- Jeśli nic nie kupujesz, nie przesyłaj danych karty.
Więcej wskazówek, jak chronić siebie i swoją firmę przed e-oszustami, znajdziesz na stronie Europolu w artykule: Bezpieczna sprzedaż, bezpieczne przychody. Operacja prowadzona na szczeblu krajowym była koordynowana przez policjantów Biura do Walki z Cyberprzestępczością KGP działających w ścisłej współpracy z Europejskim Centrum ds. Cyberprzestępczości (EC3) i przy bezpośredniej pomocy w realizacji zadań od organów ścigania i sektora prywatnego z całego świata.
Źródło: KGP