Polska 2050 stawia sprawę Kolei Dużych Prędkości w Kaliszu „Na ostrzu noża”
Wczoraj w Kaliszu odbyła się konferencja Marszałka Sejmu Szymona Hołowni. Głównym tematem była kwestia Kolei Dużych Prędkości, która ma ominąć Kalisz poprzez budowę tzw. by-passa. Hołownia jasno wyraził swój sprzeciw wobec planów marginalizacji Kalisza i ośrodków subregionalnych, mówiąc, że stawia te sprawę „na ostrzu noża”.
Podczas konferencji Szymon Hołownia podkreślał, że decyzja o budowie by-passa może mieć katastrofalne skutki dla rozwoju Kalisza.
„To niebezpieczeństwo nazywa się ograniczenie Polski wyłącznie do kilku największych miast. Zredukowanie Polski do pięciu, siedmiu największych metropolii skazuje wiele polskich miast, takich jak Kalisz, na osłabienie pozycji” – mówił Hołownia.
Podkreślał, że inwestowanie w KDP bez uwzględnienia potrzeb subregionalnych ośrodków jest niewłaściwe i może przyczynić się do ich dalszego wyludniania.
Hołownia zaznaczył, że pomysł by-passa, który odciąłby Kalisz od KDP, jest sprzeczny z interesem mieszkańców regionu.
„Zaoszczędzimy sześć minut dla tych, którzy chcą szybko dojechać do Poznania, ale wykluczymy 400 tysięcy ludzi z aglomeracji kalisko-ostrowskiej z dostępu do szybkiej kolei. To nie powinno tak wyglądać. Ja już mówiłem, że będę o tym z Premierem wielokrotnie się spierał ” – zaznaczył.
Posłanka Barbara Oliwiecka również podnosiła konieczność rozwijania infrastruktury w subregionalnych ośrodkach.
„Potrzebujemy być ośrodkiem, który zapewni szybki transport do Poznania i Warszawy, aby Kalisz się nie wyludniał. To są nasze kluczowe postulaty – nie przeciwko rządowi, nie przeciwko koalicji, tylko za mieszkańcami Kalisza oraz całej Aglomeracji” – argumentowała Oliwiecka.
Marszałek podkreśla, że wariant W9, przewidujący zatrzymywanie się pociągów KDP w Kaliszu, powinien być realizowany zamiast by-passa. Koszt budowy by-passa szacowany na 3 miliardy złotych, a oszczędność czasu wynosząca zaledwie 3-5 minut, zdaniem Hołowni nie uzasadnia tak ogromnego wydatku.
„Chcę żebyście Państwo mieli jasność, że moje stanowisko i moja wizja Polski, ale też stanowisko mojego ugrupowania wewnątrz koalicji 15 października będą w tej sprawie jednoznaczne. Będziemy się różnić w wielu kwestiach i spierać o najlepsze dla Polaków rozwiązania, również wewnątrz tej koalicji tak, żeby póki jeszcze można wybrać jak najlepiej” – podsumował Marszałek Hołownia
Po konferencji prasowej, Dawid Borowiak, lokalny przedsiębiorca i inicjator petycji „NIE dla by-passu – TAK dla Kolei Dużych Prędkości” (więcej o petycji pisaliśmy tutaj ODNOŚNIK), miał okazję porozmawiać z Szymonem Hołownią. Marszałek wyraził uznanie dla społecznego zaangażowania w projekt Kolei Dużych Prędkości. Jednocześnie zapewnił, że będzie zdecydowanie zabiegał o to, by KDP zatrzymywała się w Kaliszu.