Stokado
baner_FBAnt
Baner AWS

Porównanie linii autobusowych w Kaliszu i Ostrowie – siatka połączeń, tabor, częstotliwość

Dwóch największych przewoźników komunikacji miejskiej w Południowej Wielkopolsce charakteryzuje się podobną ilością linii komunikacyjnych, podobnie nowoczesnym taborem i zupełnie odmienną charakterystyką częstotliwości kursów. Zobaczmy,, jak wygląda porównanie najważniejszych cech Kaliskich Linii Autobusowych oraz Miejskiego Zakładu Komunikacji w Ostrowie Wielkopolskim.

Siatka połączeń

Zarówno Kaliskie Linie Autobusowe w Kaliszu jak i Miejski Zakład Komunikacji w Ostrowie Wielkopolskim, mimo sporej różnicy mieszkańców obu tych miast, charakteryzują się podobną ilością linii komunikacyjnych. Po naszym mieście, łącznie z kursami MZK Ostrów Wielkopolski jak i Pleszewskich Linii Autobusowych, jeździ 27 linii. Składają się na nie:

  • Linie miejskie: 1, 2, 3C, 5, 7, 8, 9, 10 (linia nocna), 11, 12, 13, 16, 18, 19, 22
  • Linie podmiejskie: 1A, 1B, 3A, 3B, 3D, 6, 12K, 15, 17, 19E
  • Linie A (Pleszewskie Linie Autobusowe), M (MZK Ostrów Wielkopolski)

Linie miejskie obsługują głównie połączenie największej miejskiej sypialni jaką jest Osiedle Dobrzec z centrum Kalisza i pozostałymi dzielnicami. Na łącznie 27 linii komunikacyjnych aż 22 zaczynają i kończą swoje kursy lub przejeżdżają przez obszar Dobrzeca. Pozostałe dzielnice miasta są połączone komunikacyjnie od dwóch do pięciu linii.

Linie podmiejskie obsługują połączenia do takich gmin jak Żelazków, Opatówek, Godziesze Wielkie, Nowe Skalmierzyce, Ostrów Wielkopolski, Gołuchów. Kursy te realizowane są na podstawie umów z gminami.

Linie, a właściwie jedna linia nocna, obsługuje także wcześniej wspomniany Dobrzec, przejeżdża przez główną arterię komunikacyjną jaką jest Górnośląska, Poznańską, przejeżdża przez centrum i ulicą Łódzką dojeżdża do dzielnicy Winiary. Kursuje ona raptem co półtora godziny i stanowi dobrą, choć nie do końca wystarczającą alternatywę wobec taksówek dla tych, którzy wracają wieczorem lub nocą do domu z lokali w centrum.

Miasto Kalisz jest właścicielem 344 przystanków, które znajdują się na terenie miasta. Udostępnione są one dla trzech czterech operatorów komunikacyjnych, jacy odbywają kursy w Kaliszu. Są to Kaliskie Linie Autobusowe, PKS Kalisz, MZK Ostów Wielkopolski i Pleszewskie Linie Autobusowe. Ponadto korzystają z nich prywatni przewoźnicy obsługujący gminy powiatu kaliskiego.

Przystankiem, który obsługuje największą ilość linii komunikacyjnych jest ten zlokalizowany przy ulicy Górnośląskiej – Górnośląska Galeria Amber. Korzysta z niego 21 linii, zarówno miejskie, podmiejskie, linia nocna oraz linia M realizująca połączenia do Ostrowa Wielkopolskiego. Przystanek ten jest samozwańczym centrum przesiadkowym, ponieważ umożliwia on szeroki wybór przesiadek pomiędzy liniami autobusowymi oraz jest w bliskim położeniu dworca autobusowego i kolejowego. Samozwańczym centrum przesiadkowym, które również leży w bliskim położeniu oficjalnego Centrum Przesiadkowego, jakie wybudowano pomiędzy Galerią Amber a Dworcem Kolejowym. Trudno jednak dowieść jego praktyczności – korzysta z niego zaledwie jedna linia komunikacyjna. Ale temat Centrów Przesiadkowych w Kaliszu to materiał na inny artykuł.

U naszego aglomeracyjnego sąsiada liczba połączeń autobusowych jest mniejsza raptem o jedną linię. 26 połączeń autobusowych, z czego aż 23(!) to kursy obsługujące jednocześnie miasto i tereny podmiejskie. Siatka połączeń do ościennych gmin i powiatów jest dużo bardziej rozbudowana niż w przypadku Kalisza. Nasz miejski przewoźnik obsługuje raptem sześć ościennych gmin, MZK w Ostrowie Wielkopolskim – Nowe Skalmierzyce, Sieroszewice, Przygodzice, Raszków, Dobrzyca, gminę Ostrów Wielkopolski oraz miasta Kalisz i Pleszew.

Siatka połączeń w Ostrowie Wielkopolskim jest dużo bardziej rozbudowana niż w Kaliszu. Linie rozchodzą się promieniście od centrum miasta, gdzie głównym hubem jest Centrum Przesiadkowe przy Hali Sportowej, w bliskim położeniu Dworca Kolejowego. Centrum Przesiadkowe, które jest tym z prawdziwego zdarzenia.

Na 26 wszystkich linii komunikacyjnych aż 21 zatrzymuje się na tym przystanku. Centrum Przesiadkowe oddano nieco ponad trzy lata temu, dokładnie 7 stycznia 2019 roku. W jego skład wchodzi budynek obsługi, wiata przesiadkowa, pięć stanowisk odjazdów autobusów, dwie stacje ładowania samochodów osobowych i autobusów, parking na 37 miejsc oraz wytyczone sześć stanowisk Kiss&Ride oraz stacja roweru miejskiego i 50 miejsc parkingowych dla rowerów. Inwestycja dotyczyła nie tylko budowy samego Centrum, ale także zakupem niskoemisyjnych autobusów, systemu roweru miejskiego, elektronicznych tablic z rozkładem jazdy, nowymi wiatami przystankowymi oraz budową ścieżek rowerowych i wymianą oświetlenia ulicznego.

Tabor

65 kontra 64 na korzyść Kaliskich Linii Autobusowych. Tak jak w przypadku linii autobusowych, tak i w kwestii taboru je obsługującego różnice pomiędzy oba miastami praktycznie nie występują.

Najstarszym, można rzecz rodzynkiem w kaliskiej flocie jest pochodzące z 1996 roku VOLVO B10BLE, najnowsze pojazdy zawitały do naszego miasta dwa lata temu – były to dwie sztuki japońskiego miniautobusu ISUZU Novocity Life. Największe zakupy autobusów dla KLA miały miejsce w latach 2010-2011 oraz 2017. W 2010 roku park pojazdów Kaliskich Linii Autobusowych został rozszerzony o pięć pojazdów – pięć sztuk niskopodłogowych, dwunastometrowych autobusów Solaris Urbino 12 III. Rok później pod kaliskim Ratuszem przekazano łącznie kolejne dziesięć nowych pojazdów – sześć sztuk Solaris Urbino 12 III, dwie sztuki przegubowego Solaris Urbino 18 III oraz dwie sztuki Iveco Kapena, które nie są już eksploatowane w ruchu pasażerskim. W 2017 roku nastąpiła największa w dotychczasowej historii przewoźnika wymiana taboru – na kaliskich ulicach pojawiło się trzydzieści fabrycznie nowych autobusów – szesnaście sztuk hybrydowego MAN-a Lion’s City Hybrid, cztery pojazdy Scania Citywide oraz dziesięć kolejnych Solarisów Urbino 12, tym razem z nowszej, IV edycji. Wszystkie obecnie kursujące autobusy są niskopodłogowe, wyposażone w Wi-Fi a większość z nich posiada klimatyzację.

Ostrowski tabor to 64 autobusów, z których najstarszy pochodzi z 1997 roku – MAN NL222. Najnowszymi nabytkami we flocie jest sześć elektrycznych wozów Solaris Urbino 12 IV Electric. Największe zakupy miasto poczyniło dziesięć lat temu, kiedy to przybyło aż 21 autobusów Solaris Urbino 12 III. Zakup ten był powiązany z wcześniej wspomnianą inwestycją dotyczącą budowy Centrum Przesiadkowego. Nowe autobusy ostrowskiego przewoźnika wyposażone są w biletomaty, których na próżno szukać w kaliskich pojazdach – w naszym mieście postawiono na ich stacjonarne wersje, co bardzo ogranicza możliwość ich zakupu.

Częstotliwość

Systematyczność w Kaliszu i jej brak w Ostrowie Wielkopolskim. Takie w dużym skrócie można wysnuć wnioski po przyjrzeniu się rozkładom jazdy obu miejskich przewoźników. Przywołam tu przykłady wcześniej już wymienionych największych hubów pasażerskich w obu miastach – przystanku Górnośląska Galeria Amber w Kaliszu oraz Centrum Przesiadkowego w Ostrowie Wielkopolskim.

Co godzinę w dni robocze z kaliskiego przystanku odjeżdża około 10 kursów miejskich i około ośmiu podmiejskich. Jeżeli chodzi o weekendy, liczba ta wynosi mniej więcej sześć połączeń. Na co szczególnie trzeba zwrócić uwagę, to na systematyczność kaliskich autobusów. Większość z nich, chociażby kursy 1, 1A, 2, 11, 12, 18 czy 19 charakteryzują się traktami. Najczęściej 10, 20, 30 lub 60 minutowymi. Odstęp 10-minutowy dotyczy wariantów linii 3, które dopiero w Piwonicach, wcześniej przejeżdżając przez centrum Kalisza, rozdzielają się na poszczególne linie docierające do ościennych gmin.

Ostrowskie Centrum Przesiadkowe w największej mierze, ze względu na taką a nie inną siatkę połączeń, obsługuje głównie relacje podmiejskie. W ciągu godziny od poniedziałku do piątku takich kursów odjeżdża około osiemnaście, przy dwunastu w niektóre dni weekendu (w niedzielę ilość ta obejmuje mniej więcej siedem autobusów). Kursy poruszające się jedynie przez miasto, których na cały Ostrów są trzy relacje, w ciągu 60 minut w dni robocze i weekendy odjeżdżają około czterech razy.

Tutaj trakty kursowania w większości nie obowiązują. Dobrym przykładem są chociażby takie linie jak 15, 16 czy 18. Pierwsza z nich odbywa sześć kursów w ciągu całej doby, z przerwą pomiędzy godzinami 9 i 14. Linia 16 to zaledwie dwa kursy na dzień, „osiemnastka” zaś pięć połączeń pomiędzy godzinami 5 i 15. Linie te cechują się także dużą ilością wariantów, które charakteryzują się różnymi kierunkami docelowymi. Przez to trzeba zwracać szczególną uwagę na rozkład jazdy.

Źródła:

www.kla.com.pl

https://zdm.kalisz.pl/

HOME

http://www.mzd.osw.pl/

https://umostrow.pl/

Podoba‚ Ci się materiał? Udostępnij go i komentuj - Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna! Chcesz by podobnych materiałów powstawało jeszcze więcej?Wesprzyj nas!

Subskrybuj
Powiadom o
guest
3 komentarzy
Starsze
Najnowsze Najczęściej oceniane
Informacje zwrotne w treści
Zobacz wszystkie komentarze
Martyna

Jak te różnice przekładają się na popularność komunikacji miejskiej w obu miastach?

Jakub

W Ostrowie głównie korzystają seniorzy i uczniowie, bo tak jak napisali, nie mamy systematyczności i ciężko dojechać do centrum nawet na 8. Zdarza się nawet że lepszy dojazd jest z wiosek niż z przedmieść…
Autobusy jeżdżą za rzadko…

Jakub

Po co nam w Ostrowie Centrum Przesiadkowe, jak nie da się przesiadać? Haha…
Nie ma ww. systematyczności i nie ma nawet biletów czasowych…

Najnowsze