Prezydent również zawalczy o kolej dla Kalisza
Nie milkną echa wstępnych założeń zmian w przebiegu szybkich kolei. Mocny głos w tej sprawie zabrał również prezydent Kalisza Krystian Kinastowski. Prezentujemy treść jego oświadczenia!
Oświadczenie Prezydenta Kalisza Krystiana Kinastowskiego
16 lipca zaprezentowano przygotowywany Horyzontalny Rozkład Jazdy 2030-2040 dla Kolei Dużych Prędkości.
Skandalem jest, pozbawienie Kalisza większości połączeń, które na etapie uzgodnień z Centralnym Portem Komunikacyjnym były planowane dla naszego miasta!
Według poprzednich ustaleń, w Kaliszu miały zatrzymywać się niemal wszystkie pociągi Kolei Dużych Prędkości, także te międzynarodowe. Horyzontalny Rozkład Jazdy 2030-2040 obcina je, pozostawiając przystanek w Kaliszu jedynie dla połączenia Szczecin-Kraków. Pociągi do Poznania czy Warszawy mają mijać nas bypassem, którego trasa jest jeszcze niewiadomą, co przywraca widmo wyburzeń domów.
To marginalizowanie Kalisza i całej Aglomeracji Kalisko-Ostrowskiej, zamieszkałej przez ponad 400 tysięcy ludzi. To więcej niż Szczecin, Lublin czy Katowice!
Wystąpiłem do premiera rządu RP i wszystkich osób odpowiedzialnych za tę epokową w skali kraju inwestycję, aby przywrócić Kaliszowi i naszej aglomeracji połączenia Kolei Dużych Prędkości. Zachęcam do tego także wszystkich mieszkańców i polityków naszego regionu.
Także tych polityków, którzy w ostatnich dniach stali się adwokatami niekorzystnego dla nas rozkładu Kolei Dużych Prędkości, zamiast rzecznikami mieszkańców naszego miasta i aglomeracji. Stańcie po stronie ludzi!
Krystian Kinastowski, Prezydent Kalisza
Ostatni akapit należy traktować jako przytyk do polityków Platformy Obywatelskiej – posłanki Karoliny Pawliczak i senatora Janusza Pęcherza, którzy na konferencji prasowej w poniedziałek 15 lipca wspomnieli o nieuwzględnieniu Kalisza przy najszybszych połączeniach oraz o planowanej budowie bypass’a. Wspomnieli oni jednak, że będą chcieli zaprosić oni Macieja Laska, pełnomocnika rządu ds. budowy CPK na spotkanie z mieszkańcami Kalisza po wakacjach. Działania na rzecz uwzględnienia Kalisza na trasie budowy szybkiej kolei zapowiedziała także poseł Barbara Oliwiecka z Polski 2050. Apel do polityków o działania a w przeciwnym razie o zrzeczenie się mandatów poselskich zgłosił także kaliski społecznik Dawid Borowiak.
Nowy plan horyzontalnego rozkładu jazdy 2034/2035 (źródło money.pl)