Przedszkolaki a czytanie – dlaczego warto sięgnąć po książkę
Książnica Pedagogiczna zachęca dzieci i nauczycieli z przedszkoli do wspólnego czytania, aby pokazać, że to nie tylko obowiązkowe lektury, ale również ciekawe opowieści oraz dobry sposób na spędzenie czasu z dziećmi.
Czytanie nie tylko poprawia pamięć, inspiruje, czy rozwija wyobraźnię, ale też redukuje stres i uspokaja. Do czytania warto zachęcać już najmłodszych. Stąd inicjatywa PBP Książnicy Pedagogicznej im. Alfonsa Parczewskiego w Kaliszu, która po raz drugi przygotowała „Krąg Zaczytanych Przedszkoli”. To program polegający na głośnym czytaniu przedszkolakom literatury dziecięcej przez opiekunów, bibliotekarzy, a także „przyjaciół” przedszkola. Akcji przyświeca hasło „Zabawa w czytanie to każdego przedszkolaka ulubione zadanie” i ma ono zwrócić uwagę nauczycielom oraz rodzicom na to, aby dziecko spontanicznie sięgało po książkę. Czytanie powinno kojarzyć się najmłodszym z przyjemnością i zabawą, a nie z obowiązkiem szkolnym, przymusem czy formą kary. Książka ma pomóc dziecku otworzyć się na świat, uwierzyć w siebie.
Program ten skierowany jest do nauczycieli przedszkoli, którym pomaga realizować zadania propagujące czytelnictwo wśród najmłodszych. W przedszkolach powstaną punkty biblioteczne. Trafi do nich w formie depozytu 30 książek – z literatury pedagogicznej, dziecięcej, biblioterapeutycznej, 10 czasopism z zakresu pedagogiki przedszkolnej, 5 płyt CD o tematyce edukacyjnej. W skład depozytu wejdzie też 100 książeczek z serii „100 bajek naszego dzieciństwa” ufundowanych przez wydawnictwo MARTEL oraz pakiet 30 płyt CD z nagraniami najpiękniejszych bajek, czytanych przez polskich aktorów.
Celem projektu jest budowanie partnerskiej współpracy Książnicy Pedagogicznej w Kaliszu ze środowiskiem pedagogiczno-opiekuńczym przedszkoli na terenie miasta Kalisza i powiatu kaliskiego oraz promowanie najlepszych praktyk w zakresie tej współpracy, w szczególności promowanie czytelnictwa wśród najmłodszych z uwzględnieniem środowiska rodzinnego.
Projekt potrwa od 11 października 2021 roku do 10 czerwca 2022 roku. Zwycięskie przedszkole otrzyma tytuł „Zaczytanego Przedszkola”, a nauczyciel tytuł „Aktywnego Nauczyciela”. Do dzieci trafią dyplomy – tytuł „Rozczytany Przedszkolak”. Ponadto dla najaktywniejszej placówki przedszkolnej lub oddziału przedszkolnego przewidziana jest nagroda rzeczowa.
Patronat honorowy nad projektem objęła Fundacja ABCXXI – Cała Polska czyta dzieciom, natomiast partnerem zostało Wydawnictwo MARTEL.
Szczegółowy regulamin programu na stronie internetowej Książnicy Pedagogicznej w Kaliszu: https://kp.kalisz.pl/pdf/II%20edycja%20Kr%C4%85g%20Zaczytanych%20Przedszkoli.pdf?fbclid=IwAR1UOLjakO9XfYOJDnDdWvQALZAuwGmbnB5NT0ywOI-3Up45ccEG21S9Xt8
Żródło: Książnica Pedagogiczna