Przygotowania do darmowej komunikacji miejskiej
Zmodyfikowana siatka połączeń oraz bezpłatny transport publiczny dla mieszańców Kalisza. Takie zmiany mają wejść w życie już od 1 stycznia 2023 roku.
Omawiana koncepcja darmowej komunikacji autobusowej była jedną ze sztandarowych obietnic wyborczych obecnego prezydenta Krystiana Kinastowskiego w kampanii wyborczej w 2018 roku. Od tego czasu mijają cztery lata i zanosi się, że wkrótce ten postulat zostanie zrealizowany:
„Zgodnie z jedną z moich obietnic, które były składane na etapie kampanii wyborczej, szykujemy się powoli w Kaliszu do wprowadzenia bezpłatnej komunikacji autobusowej. Uważamy, iż jest to newralgiczna część działalności naszego miasta i wszystkich usług, które na zasadzie przyjaznego miasta chcemy budować. Zdecydowaliśmy się przeanalizować w pierwszej kolejności jak funkcjonuje cały system komunikacji publicznej w Kaliszu, zoptymalizować go pod współczesne potrzeby mieszkańców i wzbogacić go w końcu o ten element pełnej dostępności, czyli bezpłatności.
Prezydent odniósł się także do kursów podmiejskich, które są realizowane przez Kaliskie Linie Autobusowe:
Autobusy KLA są od tego, żeby jeździły po Kaliszu i woziły mieszkańców Kalisza. Oczywiście zakładamy możliwość, że te autobusy wyjadą na tereny gmin ościennych, natomiast musi to wynikać z porozumienia, które jest zawarte na partnerskich warunkach z nami, co sprowadza się do tego, że te gminy będą musiały płacić tyle ile to kosztuje. W tej chwili ten poziom refundacji nie pokrywa kosztów funkcjonowania tych linii. Mamy co do trego konkretne wyliczenia. Te potrzeby chcielibyśmy realizować w ramach drugiej spółki, którą Kalisz posiada, czyli PKS-u.
Tak naprawdę, to koncepcja kończy się na przystankach miejskich. Przy woli włodarzy okolicznych gmin będziemy aneksować te porozumienia między gminne, oczywiście na odpowiednim poziomie rekompensaty – Gmina Godziesze w 2021 dopłacała do rekompensaty 16 338 zł w stosunku rocznym, a biorąc pod uwagę ilość wozokilometrów i koszt za jeden wozokilometr, powinna dopłacić 204 692 zł. Gmina Opatówek dopłacała 58 718 zł, po przeliczeniu natomiast rzeczywisty koszt świadczenia tej usługi jest na poziomie prawie 997 tysięcy złotych.
Uprawnienia do bezpłatnej komunikacji będą mieli wszyscy posiadacze Kaliskiej Karty Mieszkańca oraz płacący w Kaliszu podatki. Pozostałe osoby, mieszkańcy okolicznych gmin, przyjezdni oraz ci, którzy z jakiś powodów nie wyrobili sobie karty, będą musiały zapłacić za przejazd. W związku z tym Prezydent zaapelował, aby mieszkańcy powoli występowali o wyrobienie Karty Mieszkańca.
Na konferencji przedstawiona została także koncepcja nowego rozkładu jazdy wraz ze zmodyfikowaną siatką połączeń. Najważniejsze zmiany to:
- zmieniona częstotliwość kursów: co 15, 30, 60 i 120 minut dla wybranych kursów w wybranych przedziałach godzinowych;
- przeniesienie ilości wozokilometrów z kursów podmiejskich na kursy miejskie;
- nowe przystanki: na obszarze Stefy Gospodarczej Dobrzec-Zachód, przy osiedlu Wzgórza Kalisza oraz na ul. Sukienniczej i al. Wolności;
- likwidacja linii nr 1B, 7, 8, 13 oraz części linii 17 na odcinku Biskupice – Kotowiecko;
- zastąpienie linii 19E linią E oraz linii 10 linią N1.
Koncepcja została opracowana na zlecenie Miasta Kalisza przez „Marcin Gromadzki Public Transport Consulting”. W jej ramach przeanalizowane zostały wyniki badań popytu we wszystkich liniach komunikacyjnych organizowanych przez Miasto Kalisz, a wykonywanych przez Kaliskie Linie Autobusowe. Badania miały miejsce w listopadzie oraz grudniu zeszłego roku.
W temacie zmian wypowiedzieć będą się mogli kaliszanie oraz mieszkańcy gmin, z którymi Miasto Kalisz podpisało porozumienia dotyczące realizacji zadania publicznego polegającego na świadczeniu usług transportu zbiorowego. Od 13 do 24 czerwca trwać będą konsultacje społeczne. Dokument ten wraz z formularzem będzie dostępny na stronie www.kalisz.pl oraz www.bip.kalisz.pl w zakładce konsultacje społeczne, a w wersji papierowej w holu przy portierni w budynku ratusza, w punkcie informacyjnym Biura Obsługi Interesanta.