Baner AWS
Baner 3D
Baner AWS
Stokado
baner_FBAnt
Baner AWS
Baner AWS
baner_GM

Rewolucja, ewolucja czy kosmetyka? Nowy rozkład jazdy KLA.

Do 24 czerwca można wziąć udział w konsultacjach społecznych odnośnie proponowanych zmian w rozkładzie jazdy Kaliskich Linii Autobusowych, który obowiązywać ma od stycznia 2023 roku. Mieszkańcom zostały przedłożone propozycje odnośnie przebiegu oraz częstotliwości kursów. Przeanalizujmy zapowiadane zmiany i odpowiemy sobie na pytanie czego możemy się spodziewać po nowym roku.

Pomysł bezpłatnej komunikacji miejskiej niesie ze sobą także zmiany w siatce połączeń oraz częstotliwościach linii komunikacyjnych. Analizie został poddany każdy jej wariant, który od stycznia pozostanie lub zostanie dodany do mapy Kaliskich Linii Autobusowych. Z 25 obecnie funkcjonujących połączeń ich ilość nieznacznie spadnie – do 23. Zmienią się godziny kursowania oraz trasy poszczególnych linii – niektóre zostaną przedłużone, relacja innych zostanie zaś zupełnie przebudowana. Ograniczona ilość linii oznacza oczywiście likwidację niektórych z nich. Mimo to pojawią się nowe warianty i nowe linie. 

Linia 1

Zmodyfikowany przebieg, który ma obowiązywać od stycznia. Od obecnego różni się obsługą dodatkowych ulic na osiedlu Winiary. Do rozkładu zostaną dodane ulice: Okrąglicka, Kołobrzeska, Połaniecka, Będzińska, Chocimska, Cieszyńska, Łowicka i Lubelska – te same, które dziś znajdują się na trasie przejazdu linii nr 11. 

Linia 1A

Nie jest pewne czy jedno z bardziej popularnych podmiejskich połączeń od stycznia nadal będzie funkcjonować, przynajmniej w wariancie do Opatówka. Kurs zależny jest od dofinansowania z tej podkaliskiej gminy, na co jasno wskazuje ulotka informująca o konsultacjach w sprawie nowego rozkładu jazdy. Niezależnie od potencjalnego ograniczenia tej linii do granic Kalisza, jej przebieg ulegnie zmianie. Tak jak w przypadku zwykłej „jedynki” trasa zostanie wzbogacona o ulice osiedla Winiary, z tą jednak różnicą, że w odwrotnej kolejności – w stronę Winiar od Łódzkiej ulicami Lubelską, Łowicką, Cieszyńską, Chocimską, Będzińską, Połaniecką, Kołobrzeską, Okrąglicką i ponownie Łódzką. Gdzie omawiane połączenie będzie miało koniec oraz początek powrotnego kursu, jeżeli nie w Opatówku? Tego nie wiadomo. Kurs w stronę osiedla Dobrzec będzie poprowadzony identycznie.

Na obecnie wspólnym odcinku tych linii przewiduje się utrzymanie dotychczasowej częstotliwości jaka obowiązuje dla linii 1, 1A i 1B – w dni robacze co kwadrans w godzinach szczytu komunikacyjnego, co 30 minut pomiędzy nimi i po szczycie w godzinach popołudniowych aż do wieczora. 30 minutowy trakt obowiązywałby również w weekendy w godzinach od 6:00 do 19:00. Rankiem oraz wieczorem byłaby to jeden autobus na godzinę.

Linia 1B

Ze względu na niską frekwencję, którą wykazała przeprowadzona w ostatnich miesiącach analiza ruchu pasażerów w autobusach KLA, linia 1B ulega likwidacji na całym swoim przebiegu.

Linia 2

W kwestii przebiegu linia ta nie ulega żadnym zmianom – cały czas kurs w stronę Kampusu będzie realizowany przez Śródmiejską, Złoty Róg, Aleję Wolności, Sukienniczą i 3-go Maja, w kierunku osiedla Dobrzec natomiast przez Aleję Wojska Polskiego, 3-go Maja, Babina oraz Chopina.

Będzie ona jeździć w cyklu 30-minutowym, także w godzinach od 12:30 do 15:30, gdzie dziś mamy przerwę w jej kursowaniu. W przypadku weekendów również bez zmian – zachowana ma zostać godzinna częstotliwość od 8 do 19.

Sporo zmian czeka podróżnych, którzy często przemieszczają się „trójkami”. Zmianie nie ulega jedynie wariant A jeżdżący na Szałe – zarówno początek, trasa jak i koniec linii są identyczne jak obecnie. Zmiana przyzwyczajeń czeka z kolei korzystających z wariantów B, C i D.

Linia 3A

Mimo, iż znajduje się poza granicami Kalisza, na terenie gminy Opatówek, nie jest zagrożona ograniczeniem relacji ani zmianą przebiegu – od pętli przy Wyszyńskiego przez Podmiejską, Górnośląską, centrum, Częstochowską, Księżnej Jolanty przez Pokrzywnicką do pętli.

Linia 3B

Przewidywane zmiany, tak jak w przypadku linii 1A, dotyczą ograniczenia kursu jedynie do granic miasta. Z tego co jest napisane na wspomnianej już ulotce, w razie niedogadania się z gminą Godziesze Wielkie, linia nie dojeżdżałaby na Wolicę. W razie dogadania się nic nie ulegnie zmianie – trasa przebiegu identyczna jak dziś, przystankiem końcowym byłaby Wolica Szpital oraz Chełmce w przypadku niektórych kursów.

Linia 3C

Pierwsza linia, którą czeka znaczna ewolucja. Jej obecny przebieg zostanie wydłużony do… dworca kolejowego. Trasa do Sulisławic ulegnie małej zmianie poprzez ponowne skierowanie jej ulicą Częstochowską na odcinku od teatru do Ronda Ptolemeusza. Dalej, zamiast nawracać na pętli na ulicy Romańskiej, pojedzie ulicami Zachodnią i Obozową, by po przejechaniu przez tory kolejowe na ulicy Dworcowej zakończyć kurs przy dworcu kolejowym – przystanku stanowiącym Centrum Przesiadkowe. Będzie to jedna z najdłuższych linii miejskich, w dodatku o bardzo zawiłej trasie przejazdu – przystanek przy Galerii Amber, na którym będzie się zatrzymywać, jest oddalony o kilkaset metrów od dworca kolejowego, do którego autobusy tej linii dotrą po objeździe całego centrum oraz Sulisławic. Mieszkańcy tego sołectwa zyskają sprawny dojazd w okolice dworców autobusowego, kolejowego i galerii handlowej. Od niedawna cel ten realizują wydłużone warianty linii nr 16, która w niektórych godzinach kończy w Sulisławicach, docierając do nich ulicą Zachodnią. Wariant powrotny linii 3C będzie przebiegać identycznie.

Linia 3D

Jedna z dwóch obecnie funkcjonujących linii okólnych podmiejskich zamieni się w linię miejską. Jej przebieg jest identyczny jak wszystkich „trójek”, kończy się jednak już na Elektrycznej przy zakładach Pratt & Whitney. Swoim zasięgiem nie obejmie podkaliskiego Żydowa. Wynika to ze słabego zainteresowania pasażerów, trudnościami w koordynowaniu rozkładu z wariantami A, B i C oraz w celu sprawniejszego dojazdu pracowników do wyżej wymienionego zakładu pracy. 

W kwestii częstotliwości „trójek” w dni robocze w godzinach od 5:00 do 16:30 planowany jest cykl co 15 minut. W godzinach od 16:30 do 19:00 co 30 minut. Kursy weekendowe – w godzinach od 5:01 do 8:00 oraz od 19:01 do 23:00 co godzinę, pomiędzy 8:00 a 19:00 co 30 minut. 

Linia 5

Ci, którzy liczyli na powrót „piątki” do jej historycznego przebiegu – połączenia dworca kolejowego z Godebskiego, obejdą się smakiem. Zachowana zostanie jej obecna trasa. 

Linia 5A – nowa stara linia

Pewnie niektórzy starsi kaliszanie pamiętają o takiej linii. Obsługiwała ona relację Dworzec PKP – Jastrzębniki. Po wielu latach wraca ona do rozkładu, jednak w dużo zmienionej wersji. Jej przebieg do ulicy Puckiej jest identyczny z „piątką”. Następnie ulicą Skarszewską oraz Stawiszyńską dociera na osiedle Majków, gdzie przejeżdżając ulicami Żołnierską, Tuwima i Żeromskiego kończy swój kurs na ulicy Długiej – tuż za granicą Kalisza.  

Linie 5 i 5A w dni robocze w godzinach od 5:00 do 16:00 kursować będą co kwadrans, od 16:00 do 23:00 co 30 minut. W weekendy poranne oraz wieczorne kursy odbywać się będą z częstotliwością co godzinę, natomiast pomiędzy 8:01 a 19:00 co 30 minut. Obecnie większość kursów linii nr 5, zarówno w dni robocze jak i weekendy, ogranicza się do jednego kursu na godzinę.

Linia 6… A i B

„Szóstka” w obecnej formie zostanie rozdzielona na dwie linie autobusowe – 6A i 6B. Będzie to w zasadzie stworzenie nowych linii z dwóch wariantów obecnie funkcjonującego połączenia – obie zaczną kurs na Elektrycznej przy zakładzie Pratt & Whitney i zachowają dotychczasowy przebieg. Rozdzielą się dopiero na Skarszewskiej i tutaj dokument „Koncepcja optymalizacji oferty przewozowej kaliskiej komunikacji miejskiej” nie jest tożsama ze swoim załącznikiem w postaci mapy – w dokumencie to wariant 6A jedzie na Pólko natomiast 6B na Długą. Mapa zaś wskazuje na odwrotną kolejność.

Od poniedziałku do piątku kursowanie „szóstek” odbywać się będzie w cyklu 30 minutowym w godzinach od porannych oraz od 13:30 do 16:00, co godzinę zaś pomiędzy 8:00 i 13:30 oraz 16:00 i 19:00. W weekendy jako jedyna linia w mieście kursować będzie do dwie godziny. Porównując te plany do obecnego stanu zwiększy się ilość połączeń w dni robocze, dziś ograniczone one są w większości do jednego kursu na godzinę. Rozkład sobotni oraz niedzielny zachowa aktualny stan.

Bez siódemki i ósemki

Kolejnymi po 1B liniami do likwidacji będą połączenia oznaczone numeracją 7 i 8. Pierwsza z nich jest w zasadzie wariantem linii 3C z dodatkowymi przystankami na Trasie Bursztynowej i osiedlu Zagorzynek. Kursuje zaledwie dwa razy dziennie – w stronę Sulisławic po godzinie 14 i 15, w stronę osiedla Dobrzec po godzinie 7 oraz 8. Drugie z tych połączeń nazywane jest pracowniczym, głównie przez kursowanie, które odbywa się jedynie w godzinach 5-6, 13-15 oraz 21-22. Mimo, iż stanowi ona w zasadzie najszybsze połączenie Dobrzeca z centrum (przetrasowana jest przez Aleję Wojska Polskiego) to z racji wyżej wymienionych godzin oraz omijania punktów generujących potoki pasażerskie, nie jest atrakcyjną opcją dla pasażerów.

Linia 9 – tasiemiec zamiast ekspresu

Linia 9 była planowana jako szybkie połączenie Dobrzeca z Winiarami, które wykorzystywało do tego Trasę Bursztynową. Obecnie kurs ten obejmuje swym zasięgiem także Zagorzynek oraz ulicę Kordeckiego. Od stycznia planowane jest jej kolejne przedłużenie wraz z modyfikacją trasy – zamiast na Winiary pojedzie ona przez ścisłe centrum w kierunku Majkowa. „Dziewiątka” połączy dwa centra przesiadkowe znajdujące się w naszym mieście. Drobna zmiana nastąpi na Zagorzynku, gdzie w relację zostaną włączone ulice Kresowa, Skalmierzycka i Polna. Dalej Kordeckiego, Nowym Światem, Kopernika, Kościuszki, Parczewskiego, Nowym Rynkiem, Piłsudskiego, Wyspiańską, Staffa, Stawiszyńską oraz Godebskiego, gdzie będzie mieć przystanek końcowy. 

Mimo znacznej przebudowy trasy, jej częstotliwość nie ulega większym zmianom – kursowanie będzie ograniczone do jednego połączenia na godzinę wyłącznie w dni robocze. Drobną różnicą jest godzina rozpoczęcia kursów – zamiast od 7, rozpocznie jazdę już po 5 rano. 

Linia 11

Linia łącząca Dobrzec z Winiarami zostanie przedłużona do pętli na ulicy Leśnej. Jej przebieg na wcześniejszym etapie nie ulega zmianie.

W dni robocze kursować będzie od godziny 5 do 23. Jedynie w godzinach od 18 do 22 będzie ograniczona do jednego połączenia na godzinę, w pozostałym okresie dnia planowany jest cykl półgodzinny. Soboty i niedziele charakteryzować się będą 30-minutową częstotliwością w godzinach od 8:00 do 16:00 oraz co godzinę od 16:00 do 19:00

12 i 12K

Linię 12 i jej wariant 12K czeka podobny scenariusz co „jedynki”. Podstawowy kurs dalej będzie obsługiwał połączenie osiedla Dobrzec z Cmentarzem Komunalnym, natomiast 12K po dogadaniu się z gminą Gołuchów dotrze do Kościelnej Wsi. 

W dni robocze połączenia rozpoczną swoje kursy po 5 rano z częstotliwością co 30 minut do godziny 19:00. Po 19:00 ograniczą się cogodzinnej jazdy. Weekendy to kursowanie co godzinę. W przypadku braku zainteresowania ze strony gminy Gołuchów, niektóre kursy 12K rozważa się przenieść na „dwunastkę”.

Linia 15

Największą zmianą w jej przypadku jest wycofanie kursów z ulicy Długiej i Godebskiego. Jej głównym przystankiem początkowym będzie Majkowska Medix, będącym Centrum Przesiadkowym. Niektóre z kursów zaczną się również na Wale Bernardyńskim. Końcowy przystanek w Skalmierzycach stoi pod znakiem zapytania – jest on bowiem zależny od dofinansowania z gminy Nowe Skalmierzyce. W ramach tego kursu wprowadzony ma zostać wariant umożliwiający dojazd do Strefy Gospodarczej Dobrzec-Zachód – będzie on przebiegać od Wrocławskiej przez Aleję Wojska Polskiego i Inwestorską, gdzie na Rondzie Witosa nastąpi nawrót i kurs w dalszym kierunku. Wariant ten byłby wykonywany w kierunku przeciwnym niż dominujący o danej porze.

Linia 15 jeździć ma, kosztem 18, w okrojonej formie w porannym szczycie przewozowym – ograniczenie częstotliwości z 30 do 60 minut. 

Linia 16 – kolejna z Dobrzeca

Obsługę ulicy Obozowej przejmie wydłużona 3C, zatem „szesnastka” rozpocznie swój kurs na pętli na osiedlu Dobrzec i do centrum przesiadkowego przy Majkowskiej (przystanek Majkowska Medix) będzie on identyczny z linią nr 9. Dalej pojedzie swoim obecnym śladem i zakończy kurs na pętli przy Wale Bernardyńskim. Przez tak zmieniony przebieg, nie obejmie ona ulicy Piwonickiej oraz Metalowców.

Od poniedziałku do piątku w porannym oraz popołudniowym szczycie komunikacyjnym planuje się jej kursy co 30 minut, co 60 minut od 8:00 do 13:30 i od 16:00 do 23:00. W soboty i niedzielę również raz w ciągu godziny. 

Linia 17

W niektórych wariantach zostanie wydłużona do pętli przy Wale Bernardyńskim, podstawowe kursy rozpoczną się i zaczną na centrum przesiadkowym na Majkowskiej. Linia swym zasięgiem obejmować ulicę Dobrzecką, św. Michała oraz podkaliskie Biskupice – kurs do Kotowiecka zostanie zlikwidowany.

Taka redukcja trasy pozwoli na realizowanie połączenia jednym pojazdem. Ilość kursów ma pozostać na niezmienionym względem dzisiejszego poziomie.

Linia 18 i 19

Trasy oraz częstotliwości kursowania „osiemnastki” oraz „dziewiętnastki” nie ulegają żadnym zmianom, z wyjątkiem wcześniej wspominanego dodania do linii nr 18 kursów z linii nr 15. 

Linia 22

Niegdyś ekspresowe połączenie osiedla Dobrzec z centrum, po styczniowych zmianach zmieni się w kurs obsługujący nowe osiedle – Wzgórza Kalisza. Nie tylko przystanek początkowy i końcowy na Tyńcu będzie nowością, będzie nią również przebieg kursu – od Wyszyńskiego poprowadzi on ulicami Wojciechowskiego, Armii Krajowej, Alei Wojska Polskiego, Podmiejską i Górnośląską do skrzyżowania z ulicą Serbinowską, na którym to skieruje się w lewo i dalej, zatrzymując się na przystanku za skrzyżowaniem z ulicą Młynarską, ulicą Widok wróci się na swój obecny kurs. Kolejna modyfikacja obejmie odcinek za Warszawską, gdzie linia pojedzie ulicami Braci Niemojowskich, Żwirki i Wigury do ulicy Owsianej. Warto zauważyć, że linia ta nie będzie kursowała przez budowane właśnie przedłużenie Trasy Bursztynowej oraz wykorzystywała chociażby jednego z powstających rond jako pętli autobusowej – rozpoczynać i kończyć bieg będzie na parkingu osiedla Wzgórza Kalisza.

Kursowanie: w dni robocze co pół godziny pomiędzy godzinami 5:00 i 19:00, od 19:00 co godzinę. W weekendy również co godzinę.

19E bez 19.

W koncepcji bezpłatnej komunikacji miejskiej linia E (dawna 19E) miałaby stać się połączeniem organizowanym przez powiat kaliski. Wynika to z faktu odcinka do Ostrowa Wielkopolskiego, który jest za długi, aby to samorządy finansowały go w odpowiedniej wysokości. Taka trasa, po dodaniu możliwości komunikacji chociażby z Opatówkiem, który wówczas byłby jej pozbawiony, można by uzyskać dofinansowanie z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych w kwocie 3 zł do każdego wozokilometra. 

A gdzie linia nocna? Czyżby i ona ma zostać zlikwidowana?

W tym przypadku zgodnie z obowiązującymi zasadami w Polsce jak i w Europie nastąpi oddzielenie numeracji stosowanej dla autobusów dziennych i nocnych – linia 10 zostanie zastąpiona przez N1. Nastąpi to bez modyfikacji jej parametrów. 

Cennik – mimo bezpłatnych połączeń

Niezbędnym warunkiem do korzystania z darmowych przejazdów będzie zameldowanie na terenie Kalisza oraz posiadanie Kaliskiej Karty Mieszkańca. Dla pozostałych obowiązywać będzie nowy cennik, niestety z wyższymi cenami za normalne bilety:

  • 4,00 zł – za przejazd w granicach miasta Kalisza;
  • 6,00 zł – za przejazd po Kaliszu i na obszarze podmiejskim, natomiast w przypadku linii E – odrębne bilety na przejazd na odcinku z Kalisza do miejscowości w gminie Nowe Skalmierzyce oraz z tych miejscowości do Ostrowa Wlkp.;
  • 8,00 zł – za przejazd całej trasy linii E z Kalisza do Ostrowa Wlkp. lub w sytuacji jej wydłużenia do Opatówka – na całej trasie przejazdu;
  • 3,00 zł – za przejazd tylko po obszarze jednej gminy ościennej.

Szerzej o nowej taryfie, nieścisłościach w przedstawionej koncepcji oraz pomysłach na ich rozwiązanie w kolejnym artykule, który już na dniach ukaże się na naszym portalu. Zapraszamy do zaglądania!

Źródło: Opracowano na podstawie dokumentu „Koncepcja optymalizacji oferty przewozowej kaliskiej komunikacji miejskiej”.

Podoba‚ Ci się materiał? Udostępnij go i komentuj - Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna! Chcesz by podobnych materiałów powstawało jeszcze więcej?Wesprzyj nas!

Subskrybuj
Powiadom o
guest
2 komentarzy
Starsze
Najnowsze Najczęściej oceniane
Informacje zwrotne w treści
Zobacz wszystkie komentarze
Marek

Dobre

Jerzy

Ludzie!
Przecież to parodia rozkładu, a nie rozkład: autobusy jeżdżące po całym mieście, niewielkim w sumie, co dla pasażera oznacza kilkudziesięciominutową podróż z punktu A do B. Np. autobus 5 z Harcerskiej na PKP jedzie ponad godzinę!!! Spod tzw. galerii na Poznańskiej na przystanek Górnośląska Polna – około godziny 1, bo jedzie jakimiś wertepami. Do aqua parku na Trasie Bursztynowej nie jedzie ni, za to jedynka z Łódzkiej w czasie, gdy najwięcej ludzi korzysta z basenów i sauny odjeżdża co pół godziny (no i droga do i z basenu do 1 to kilometr). Itd., itd., itd. Nie ma możliwości, by przejechać kilka przystanków i przesiąść się na inną linię – bo TAK układa się rozkłady jazdy. Nie ma autobusów, które z PKP dowożą studentów i wykładowców na Poznańską, Skarszewską, Nowy Świat i… do rana można wymieniać. Co mamy w zamian? Autobusy pełne emerytów, dla których ulgą jest przejechanie nawet paruset metrów oraz – co najważniejsze jak się domyślam: wizerunki Kinastowskiego na co drugim autobusie.
PS Ostanio ogłoszone, że intencją ww. jest sprawić, by więcej pociągów jeździło między Kaliszem a Ostrowem. I oto mamy Kalisz w całej okazałości, bo to oznacza, że na dworzec będziemy jechali ponad godzinę, a do Ostrowa 10 minut. Brawo pan prezydent!

Najnowsze