
Rozbudowa Okęcia i CPK z opóźnieniem?
Rozbudowa Okęcia, a potem przeniesienie ruchu do Centralnego Portu Komunikacyjnego, mogą rozpocząć się z opóźnieniem. W tle zmiana prezesa PPL i kolejny audyt.
Pod koniec lutego br. decyzją Ministerstwa Infrastruktury odwołano prezesa Polskich Portów Lotniczych (właściciela Lotniska Chopina) Andrzeja Ilkowa, powołanego na tę funkcję niecały rok wcześniej. Według nieoficjalnych informacji „Dziennika Gazety Prawnej”, jedną z przyczyn odwołania prezesa – oprócz konfliktu z zarządami PPL i CPK – było wolne tempo przygotowań do modernizacji Okęcia.
Według DGP 18 lutego Ilków pokazał koncepcję rozbudowy terminala Maciejowi Laskowi, wiceministrowi infrastruktury i pełnomocnikowi rządu ds. CPK. Ten miał być niezadowolony z efektów prac. Trzy dni później prezes został odwołany. Inwestycja podlega teraz p.o. prezesa Marcinowi Daniłowi.
Oficjalnie PPL i CPK informują, że harmonogram rozbudowy Lotniska Chopina jest niezagrożony. Prace mają się więc zacząć wiosną 2026 r. Jak informuje jednak portal Rynek Lotniczy, spółka PPL wszczęła audyt wewnętrzny, którego celem jest rzetelna ocena dotychczasowych działań i optymalizacja procesów. Wyniki audytu spółka ma wykorzystać do dalszego usprawniania inwestycji.
DGP pisze wprost, że „rozbudowa Okęcia i CPK złapią poślizg”. Ewentualne opóźnienia w modernizacji Lotniska Chopina mogą wpłynąć na zmiany w harmonogramie CPK, co przyznał w jednym z wywiadów Filip Czernicki, prezes CPK.
W lutym br. Lotnisko Chopina obsłużyło 1,6 mln pasażerów, co stanowi wzrost o 11 proc. r/r. Jeśli ta dynamika się utrzyma, w 2025 r. lotnisko obsłuży 23,5 mln pasażerów i zbliży się do granic przepustowości. W zeszłym roku Okęcie obsłużyło rekordową liczbę 21,3 mln pasażerów.
Zgodnie z założeniami ogłoszonymi w grudniu 2024 r. przez rząd, CPK i PPL, rozbudowany terminal na Okęciu miałby zostać otwarty wiosną 2029 r. i pozwolić na obsługę 30 mln pasażerów rocznie przez trzy lata. Koszty inwestycji – ponad 1 mld zł – miałyby się w tym czasie zwrócić. Z kolei od 2032 r. Lotnisko Chopina miałoby przestać obsługiwać ruch komercyjny, który zostanie przeniesiony do CPK. Początkowa przepustowość CPK ma wynieść 34 mln, a docelowa 44 mln pasażerów rocznie.
Fot.: CPK.pl