Samochody spalinowe – największy wróg polskich miast
Liczba samochodów osobowych zaczęła lawinowo rosnąć na początku XX wieku, kiedy to Henry Ford i jego następcy, dzięki usprawnieniu technologii produkcji, zaczęli masowo wprowadzać je na rynek. Samochody stały się tańsze, a przez to dostępne dla coraz większej grupy ludzi. Czy tylko spaliny samochodów wpływają na zanieczyszczenie powietrza?
Szacuje się, że w tej chwili na świecie jest blisko 1,5 miliarda samochodów. To średnio 1 samochód na około 7 osób. Gdy spojrzy się na kraje rozwinięte sytuacja wygląda inaczej. Liderem w tym rankingu są Stany Zjednoczone, gdzie na jednego mieszkańca przypada niemal 0,9 samochodu. Druga jest Nowa Zelandia, z praktycznie tym samym wynikiem, a trzecia jest Kanada, gdzie na mieszkańca przypada prawie 0,8 samochodu. Co ciekawe, Polska mieści się w pierwszej dziesiątce z wynikiem bardzo zbliżonym do Kanady.
Co najbardziej zanieczyszcza powietrze?
Doskonale zdajemy sobie sprawę, jak fatalny jest wpływ smogu na środowisko. A co powoduje smog? Bardzo często w kontekście smogu i zanieczyszczeń powietrza mówi się o tzw. niskiej emisji, na przykład z pieców niskiej jakości albo z powodu paliw niskiej jakości.
A jak na jakość powietrza wpływa transport samochodowy? Jak to jest, że w miastach, w których zakazano palenia w piecach, jakość powietrza wciąż pozostawia wiele do życzenia? Co więcej – dlaczego jakość powietrza w miastach pozostawia wiele do życzenia nawet latem, kiedy przecież nikt nie pali w piecach? Odpowiedzią są samochody.
W dużych miastach wpływ ruchu samochodowego na zawartość szkodliwych tlenków azotu, czy ogólnie na czystość powietrza jest bardzo duży. Wpływ ten sięga kilkudziesięciu procent i wzrasta w kierunku centrów tych miast. Szacuje się na przykład, że w centrum Warszawy jest to aż 90%.
Konsekwencje
Głównym problemem wzmożonego ruchu samochodowego są efekty uboczne spalania benzyny lub ropy w dieslach. W spalinach zawarte są tlenki azotu i węglowodory, które przedostają się do otoczenia, do powietrza i utrzymują tam dzięki wysokiej temperaturze. Poddane działaniu światła słonecznego przekształcają się w szkodliwy do oddychania ozon. W ten sposób tworzy się smog fotochemiczny.
Kiedy nie ma wiatru, natężenie takiego smogu może być naprawdę bardzo wysokie. Ruch samochodowy pierwotnie powoduje głównie zanieczyszczenia powietrza.
Problem jednak w tym, że powietrze, gleba i woda są ze sobą w stałym kontakcie. Powietrze cyrkuluje i woda ma swój obieg, więc cząsteczki zanieczyszczeń przenikają swobodnie między wszystkimi wspomnianymi elementami środowiska w mieście.