Stanowisko ZNP przy UAM w sprawie Uniwersytetu Kaliskiego
Związek Nauczycielstwa Polskiego w Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu wystosował stanowisko dotyczące pomysłu połączenia Filii UAM z Akademią Kaliską.
Związek Nauczycielstwa Polskiego w Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza wyraża zdecydowane poparcie dla społeczności akademickiej Wydziału Pedagogiczno-Artystycznego w Kaliszu w jej dążeniu do zachowania suwerenności naukowej i dydaktycznej, a w tym samym w jednoznacznym braku zgody na połączenie kaliskiej Filii UAM z Akademią Kaliską.
Celem Związku Nauczycielstwa Polskiego, jako związku zawodowego, jest obrona interesów Pracowników Wydziału i działanie na rzecz poprawy ich sytuacji ekonomicznej i społecznej. W zaistniałych okolicznościach oczywiste są realne obawy Pracowników Wydziału związane ze skutkami prawnymi i ekonomicznymi oraz utratą korzystnych warunków socjalnych (m.in. system motywacyjny premiowania i nagradzania).
Dla nauczycieli akademickich byłaby to także niepowetowana strata w postaci zerwania współpracy ze środowiskiem akademickim, którą przez lata tworzyli Pracownicy nauki i dydaktyki. Nie bez znaczenia byłby rozpad dyscyplin naukowych oraz utrata w programach badawczych.
Z kolei dla Studentów Wydziału, którzy podjęli studia w nadziei ukończenia znamienitego Uniwersytetu badawczego oznacza to z pewnością obniżenie rangi dyplomów ukończenia studiów i atrakcyjności na niezwykle wymagającym obecnym rynku pracy.
Pragniemy podkreślić, że plan odłączenia Wydziału Pedagogiczno-Artystycznego w Kaliszu od Almae Matris to również, wg. naszej opinii, strata dla historycznego miasta Kalisza, które utraci cząstkę znamienitego Uniwersytetu, będącego w czołówce ośrodków naukowych w kraju.
Wierzymy, że gos społeczności kaliskiej jednostki zostanie wnikliwie wysłuchany. Wszystkie Wydziały naszego Uniwersytetu stanowią nierozerwalną jedność, która świadczy o historii i mądrości naszej Uczelni. Tę historię i jedność powinniśmy nada tworzyć i chronić z korzyścią dla całej społeczności Uniwersytetu, a szczególnie dla przyszłości młodego pokolenia.