Uczniowie z Gminy Opatówek poznali „Apteczkę pierwszej pomocy emocjonalnej”
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Opatówku w I semestrze roku szkolnego 2023/2024 skoordynował realizację programu wychowawczo – profilaktycznego „Apteczka pierwszej pomocy emocjonalnej”.
Warsztaty zostały przeprowadzone na terenie Szkół Podstawowych w Rajsku, Tłokini Wielkiej, Chełmcach w trzech grupach, w wymiarze 15 godzin dydaktycznych dla każdej grupy.
Zajęcia przeprowadziły Marlena Dryka, Bogumiła Włodarska i Paulina Piekarska – kadra pedagogiczna posiadająca uprawnienia do realizacji programu zajęć wychowawczo – profilaktycznych „Apteczka pierwszej pomocy emocjonalnej”.
Cel główny: rozwijanie u uczniów w wieku 8-12 lat umiejętności radzenia sobie ze stresem i trudnościami, a także kształtowanie postaw optymizmu, empatii, wytrwałości i wiary w siebie.
Cele szczegółowe: budowanie poczucia własnej wartości i prawidłowej samooceny na podstawie świadomości własnych uczuć i potrzeb, uczenie koncentracji i uważnego, świadomego podejścia do otaczającej rzeczywistości, do siebie i do innych, kształtowanie umiejętności nawiązywania i utrzymywania bliskich relacji z innymi, rozwijanie kompetencji poznawczych i kreatywności.
Dbałość o zdrowie psychiczne uczniów jest równie ważne, jak ich sukcesy w nauce. Często to właśnie wewnętrzne rozterki i lęki uniemożliwiają dzieciom rozwijanie swoich talentów z emocjami i trudnościami.
Program opiera się na założeniu, że ukształtowane na wczesnych etapach edukacji szkolnej umiejętności społeczne i emocjonalne, a także poczucie własnej wartości w znacznym stopniu mogą przyczynić się do zapewnienia zdrowia psychicznego, dobrostanu oraz osiągania sukcesów w szkole i w życiu. Najważniejsze w programie jest więc dążenie do rozwoju takich postaw i cech charakteru dzieci jak: uważność, ciekawość, wytrwałość, życzliwość, wdzięczność i optymizm.
Efekty:
- redukcja stresu poprzez stosowanie ćwiczeń uważności,
- zbudowanie pozytywnych przekonań, wiary w siebie i rozumienia innych,
- zmiana nastawienia dzięki umiejętności stosowania szyfru WPS (wydarzenie – przyczyna – skutek),
- dzieci wiedzą, jak należy się zdrowo odżywiać, utrzymują sprawność fizyczną, biorą odpowiedzialność za wypowiadane słowa, rozróżniają prawdę od kłamstwa, rozpoznają uczucia innych, dostrzegają dobro i szczęście w codzienny życiu, okazują wdzięczność, budują poczucie sprawczości i postawy odpowiedzialności za podejmowane działania, potrafią marzyć (wiedzą, że marzenia maja pozytywny wpływ na życie).
Źródło: Gmina Opatówek