życzenia
baner_FBAnt
Baner AWS
wszystkie_wiadomosci
Obwodnica Kalisza

Wybrano preferowany wariant obwodnicy Kalisza! Jak będzie przebiegać?

Jesteśmy bliżej ostatecznej decyzji dot. przebiegu obwodnicy Miasta Kalisza. Redakcja Latarnika Kaliskiego dotarła do pisma rozesłanego przez GDDKiA do lokalnych polityków, w którym to informuje ona o zarekomendowaniu przez ZOPI tzw. wariantu numer 6, czyli wariantu proponowanego przez burmistrza Nowych Skalmierzyc. Jak przebiegać będzie obwodnica Kalisza?

Wariant (prawie) wybrany

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), a konkretnie Zespół Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (ZOPI), w ostatnich miesiącach pracowała nad trzema wariantami przebiegu obwodnicy Kalisza. Wariantem nr 1, który miał biec przez granice Miasta, wariantem nr 5 znajdującym się całkowicie poza granicami Miasta, a także korektą wariantu nr 5, czyli wariantem nr 6, który powstał po głosie sprzeciwu ze strony burmistrza Nowych Skalmierzyc. To właśnie wariant nr 6 jest rekomendowany przez GDDKiA jako preferowany do realizacji.

Na poniższej mapie kolorem czerwonym zaznaczono wariant nr 1, kolorem fioletowym oznaczono wariant numer 5, a także kolorem różowym propozycję zmiany przebiegu trasy według koncepcji burmistrza Nowych Skalmierzyc (wariant numer 6). Obwodnica Kalisza ma zostać poprowadzona na odcinku od Kokanina do Biskupic Ołobocznych. Każda z propozycji, zgodnie z założeniami GDDKiA, kosztować ma powyżej 800 mln zł. Dla wariantu 1 jest to ok. 826 mln zł, dla wariantu 6 ok. 829 mln zł, a dla wariantu 5 ok. 831 mln zł.

WszystkieWarianty
Źródło: https://umap.openstreetmap.fr/pl/map/dk25_w5_518213#12/51.7624/17.9853

Który wariant najlepszy?

Każdy z trzech wariantów poddany został analizie wielokryterialnej: technicznej, środowiskowej, ekonomicznej oraz społecznej. Zgodnie z protokołem z posiedzenia ZOPI najwięcej punktów uzyskał… wariant numer 5.

OcenaWariantów
Źródło: Protokół nr 1/2022 z posiedzenia ZOPI w Oddziale GDDKiA w Poznaniu w dniu 28.04.2022 r.

GDDKiA w trakcie posiedzenia ZOPI zdecydowała jednak o preferowaniu w ostatecznym wyborze wariantu numer 6. – Mimo minimalnej przewagi w przeprowadzonej analizie wielokryterialnej wariantu 5, z uwagi na opór społeczny i poparcie władz samorządowych większości gmin dla wariantu 6, jako preferowany wskazany został wariant 6 – czytamy w protokole z posiedzenia ZOPI. Ostateczny wariant wybrany zostanie podczas posiedzenia Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych, a następnie będzie on poddany ocenie w zakresie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU). Zarówno wariant nr 5, jak i wariant nr 6, uzyskały akceptację Miasta Kalisza. W przypadku Nowych Skalmierzyc i powiatu ostrowskiego poparcie uzyskał tylko wariant nr 6.

Zgodnie z założeniami, węzeł dla wariantu 6 nadal ma znajdować się w gminie Nowe Skalmierzyce, lecz nie w miejscowości Skalmierzyce, a w Gniazdowie. Wraz ze zmianą, część obwodnicy przebiegać ma przez granice Miasta Kalisza, choć poprzednia wersja drogi, czyli wariant nr 5, biegła całkowicie poza granicami Kalisza.

Analizie ZOPI poddany został także wariant numer 1, którego trasa miała biec w okolicach osiedla Dobrzec, przecinając teren Kalisza. Zdaniem niektórych komentatorów (w szczególności na forum Inwestycji Kaliskich) był to wariant najkorzystniejszy z punktu widzenia szybkiej komunikacji pomiędzy Kaliszem a Ostrowem Wielkopolskim – obecnie aż 80% ruchu na trasie Konin-Ostrów Wielkopolski to ruch między Kaliszem a Ostrowem, stąd obwodnica blisko skomunikowana z miastem odciążyłaby inne arterie Miasta Kalisza i przyspieszyła dojazd do obwodnicy Kalisza przez mieszkańców. Z drugiej strony pojawiały się głosy, iż obwodnica nie powinna przebiegać przez miasto ze względu na komfort życia mieszkańców przygranicznych osiedli, a jej podstawowym celem jest całkowite pozbycie się tranzytu z terenu Kalisza, a nie ułatwianie komunikacji lokalnej. Wariant numer 1 nie był także preferowany przez władze Miasta Kalisza, które wyrażały się o nim w sposób negatywny.

Kiedy powstanie obwodnica Kalisza?

– Po wypełnieniu ustaleń z posiedzenia ZOPI, kolejnym krokiem będzie przeprowadzenie w III kw. br. posiedzenia Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI), podczas którego komisja przyjmie wariant przebiegu inwestycji, jaki zostanie wskazany we wniosku o wydanie DŚU. Termin uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przewidywany jest w połowie 2023 roku – czytamy w liście GDDKiA skierowanym do lokalnych polityków, do którego udało się dotrzeć redakcji Latarnika Kaliskiego.

Zanim jednak wydana zostanie decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU), zorganizowane zostaną konsultacje społeczne. Przeprowadzone one będą także w trakcie uzgadniania warunków realizacji przedsięwzięcia na etapie wydawania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). – Przed ogłoszeniem przetargu na realizację inwestycji w systemie projektuj i buduj, dla wariantu zatwierdzonego decyzją Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, zostanie opracowana koncepcja programowa (KP), będąca ostatnim etapem trwającego procesu przygotowawczego. Zakończenie prac studialnych przewidywane jest na 2023 rok – pisze w liście Wojciech Furmaniak, p.o. Zastępcy Dyrektora Oddziału GDDKiA w Poznaniu.

Zgodnie z założeniami projektowymi, obwodnicą Kalisza będzie można poruszać się z prędkością 100 km/h dwoma pasami ruchu w obie strony. Będzie ona miała charakter drogi głównej ruchu przyspieszonego. Jej powstanie szacowane jest na 2028 rok – oczywiście o ile kaliscy politycy wykażą się zdolnościami lobbingowymi i obwodnica ostatecznie zostanie wybudowana.

Podoba‚ Ci się materiał? Udostępnij go i komentuj - Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna! Chcesz by podobnych materiałów powstawało jeszcze więcej?Wesprzyj nas!

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Starsze
Najnowsze Najczęściej oceniane
Informacje zwrotne w treści
Zobacz wszystkie komentarze

Najnowsze