
Wyniki egzaminu ósmoklasisty 2025. Jak w skali kraju wypadły kaliskie placówki?
Centralna Komisja Egzaminacyjna tuż po godz. 9 opublikowała szczegółowe wyniki majowych egzaminów ósmoklasisty. Uczniowie zdobyli średnio 64% możliwych punktów z języka polskiego, 50% z matematyki i 70% z języka angielskiego.
Dyrektor CKE Robert Zakrzewski nazwał tegoroczne rezultaty „bardzo dobrymi”, zwracając uwagę na wzrost odsetka najwyższych osiągnięć. Ponad piętnaście tysięcy uczniów uzyskało w języku polskim wynik na poziomie 90–100 %, prawie czterdzieści siedem tysięcy osiągnęło taki pułap z matematyki, a aż sto dwadzieścia siedem tysięcy – z angielskiego. Kompletny komplet wyników w najwyższym przedziale (90–100 %) zdobyło 8252 ósmoklasistów, co stanowi 2,5 % wszystkich zdających.
Średnie wyniki z języków obcych
Język obcy | Średni wynik | Odsetek zdających |
---|---|---|
Angielski | 70 % | 97,3 % |
Niemiecki | 61 % | 1,8 % |
Rosyjski | 65 % | 0,5 % |
Francuski | 87 % | 0,1 % |
Hiszpański | 67 % | 0,2 % |
Włoski | 60 % | 0,1 % |
Najpopularniejszy angielski, wybrany przez blisko 98% zdających, przyniósł przeciętny rezultat 70%. Warto jednak podkreślić imponujący średni wynik 87% z francuskiego – choć egzamin z tego języka pisała zaledwie garstka uczniów.
Jak kształtowały się wyniki w Kaliszu?
Wszystkie wyniki możecie sprawdzić, przechodząc pod tutaj – Mapa Egzaminów
Co sprawiło uczniom największą trudność?
W arkuszu z języka polskiego najlepiej wypadło rozpoznawanie związków frazeologicznych, natomiast najwięcej problemów przysporzyło poprawne użycie znaków interpunkcyjnych. W matematyce uczniowie najsprawniej poradzili sobie z zadaniem dotyczącym obliczania czasu przy znanej drodze i prędkości, przy czym geometryczne zadanie o polu wielokąta okazało się zdecydowanie najtrudniejsze. W angielskim najwyższe noty przyniosło zadanie zamknięte na rozumienie tekstu pisanego, a największe wyzwanie stanowiło napisanie odpowiedzi w zadaniu otwartym wymagającym bogatego słownictwa.
Struktura egzaminów – krótkie przypomnienie
Arkusz z języka polskiego liczył dziewiętnaście zadań, w tym obszerną część otwartą z wypracowaniem do wyboru: przemówieniem lub opowiadaniem. Z matematyki uczniowie rozwiązywali dwadzieścia jeden zadań, z których sześć wymagało pełnego wyprowadzenia ciągu myślowego. Arkusz językowy obejmował czterdzieści sześć zadań, a w drugiej części zdający musieli napisać e-mail po angielsku (lub innym wybranym języku), pokazując praktyczną znajomość środków językowych.
Porównanie z rokiem 2024
Przedmiot | 2024 | 2025 | Zmiana |
---|---|---|---|
Język polski | 61 % | 64 % | ▲ 3 pp |
Matematyka | 52 % | 50 % | ▼ 2 pp |
Angielski | 66 % | 70 % | ▲ 4 pp |
Widać wyraźną poprawę w języku polskim i angielskim, natomiast matematyka zanotowała nieznaczny spadek.
Indywidualne wyniki i znaczenie dla rekrutacji
Od godz. 8:30 absolwenci mogą logować się do systemu ZIU, aby sprawdzić swój wynik procentowy i centylowy. Zaświadczenia papierowe rozdawane w szkołach pomagają określić, jak uczeń wypada na tle rówieśników w skali kraju. Przypomnijmy, że punkty z egzaminu stanowią połowę maksymalnej puli w rekrutacji do szkół ponadpodstawowych; drugą połowę tworzą oceny i osiągnięcia na świadectwie.
Fot. PAP/Lech Muszyński