Baner (1200 x 200 px) (1)
Baner (1200 x 200 px) (1)
baner_FBAnt
ubezpieczenie
Baner AWS
wszystkie_wiadomosci

[WYWIAD] Dlaczego warto wziąć udział w konkursie Złota Apka?

Konkurs „Złota Apka” to ciekawa inicjatywa, która z lokalnego projektu szybko przerodziła się w ogólnopolski konkurs dla młodych programistów. W rozmowie z Panem Jackiem Wardęgą, nauczycielem Technikum im. św. Józefa, poznajemy kulisy powstania, napotkane wyzwania i perspektywy, jakie otwiera przed uczestnikami.

Skąd wziął się pomysł na konkurs „Złota Apka”?

– Konkurs rozpoczął się jako wewnętrzny projekt w naszej szkole, poświęcony pamięci tragicznie zmarłego ucznia, Jakuba Biernackiego. Z uwagi na duże zainteresowanie postanowiliśmy rozszerzyć go na skalę ogólnopolską. Przygotowania ruszyły pełną parą od września, dzięki zaangażowaniu uczniów i nauczycieli, którzy pomogli stworzyć stronę internetową i zorganizować zaproszenia do szkół średnich w całej Polsce.

Od września tego roku?

– Tak i wymagało to mnóstwo pracy. Opracowanie strony internetowej, pozyskiwanie patronów oraz wysyłanie zaproszeń do wszystkich szkół w Polsce, aby wzięły udział w konkursie. Nikt sobie nie zdaje sprawy, ile to wymagało wysiłku. Wraz z panem Dariuszem Ślawskim i uczniami spędziliśmy na tym wiele czasu. Wspierali nas również pan Mateusz Walczak i Szymon Wilk.

Udało się stworzyć stronę internetową, obecnie dostępną pod adresem zlotaapka.pl, na której można się rejestrować. Na dzień dzisiejszy zapisanych jest już ponad pięćdziesiąt zespołów z całej Polski, a zapisy trwają do marca. Ile aplikacji ostatecznie otrzymamy, okaże się dopiero do 15 maja, kiedy zamkniemy nabór.

Kto może wziąć udział w konkursie i jakie są główne obszary tematyczne?

– Konkurs jest skierowany wyłącznie do uczniów szkół średnich. Uczestnicy mogą zgłaszać aplikacje z różnych dziedzin, takich jak zarządzanie szkołą, aplikacje społeczne, zdrowie, ekologia, edukacja, technologia przyszłości, kultura, sztuka, oraz cyberbezpieczeństwo. Ważne jest, aby aplikacje miały praktyczne zastosowanie i były użyteczne dla lokalnej społeczności.

Co jest głównym celem konkursu?

– Przede wszystkim jest nim rozwijanie umiejętności programistycznych wśród młodzieży oraz promowanie innowacyjnych rozwiązań technologicznych. Chcemy również wspierać współpracę pomiędzy uczniami, nauczycielami i ekspertami branżowymi .

Nie można zapominać o pamięci Jakuba Biernackiego, który z pasją oddawał się technologii. Niestety, zginął w wypadku. Jego dziadek wspierał nas finansowo przy wręczaniu nagród w Złotej Apce. Jednak teraz, z racji tego, że konkurs jest ogólnopolski, nie możemy już nadawać mu imienia Jakuba Biernackiego, ze względu na regulamin i wytyczne. Wcześniej, gdy konkurs miał charakter wewnątrzszkolny, było to możliwe.

– W jaki sposób oceniane są zgłoszone projekty?

– Projekty oceniane są pod kątem funkcjonalności, zgodności z tematyką, praktyczności, innowacyjności, jakości kodu, estetyki oraz prezentacji projektu. Ważnym elementem jest zdolność uczestników do argumentacji wyboru technologii. Chcemy, aby komisja konkursowa była bezstronna, dlatego zapraszamy do niej przedstawicieli z uczelni wyższych i sponsorów. Nauczyciele z naszego Technikum nie będą brać udziału w jej pracach.

Jakie wsparcie mogą otrzymać uczestnicy podczas konkursu?

– Uczestnicy mogą zadawać pytania organizatorom za pośrednictwem strony internetowej, gdzie udostępnione są dane kontaktowe zespołu organizacyjnego. Chcemy, aby każdy miał możliwość skorzystania z pomocy, jeśli pojawią się trudności techniczne lub inne pytania związane z konkursem​.

Co czeka na uczestników podczas finału konkursu?

– Po ocenie prac przez komisję, zapraszamy najlepsze zespoły na galę finałową. Podczas tego wydarzenia uczestnicy mają okazję zaprezentować swoje projekty przed jury. Na zakończenie ogłaszamy wyniki i wręczamy nagrody. Gala finałowa to również doskonała okazja do spotkania z patronami i gośćmi honorowymi.

Chcemy, aby trzy najlepsze zespoły otrzymały wartościowe nagrody, na przykład laptopy. Zależy nam, aby zarówno uczniowie, jak i szkoły, z których pochodzą, zostały wyróżnione i nagrodzone.

Czy mógłby Pan podać przykłady projektów, które odniosły sukces w poprzednich latach?

– Oczywiście! Na przykład jeden z projektów dotyczył programu dla szkolnej biblioteki – tak zwany „paczkomat dla książek”. Była to zakodowana szafka, która otwierała się po wpisaniu odpowiedniego kodu. Projekt ten zrealizowali uczniowie obecnej klasy czwartej programistów.

Innym interesującym projektem była aplikacja dla pierwszoklasistów, która pomagała im odnaleźć się w szkole. Uczniowie mogli wpisywać numer sali, a aplikacja prowadziła ich do celu.

Jeszcze inny projekt zdobył wyróżnienie na KKI (przyp. red: Kaliski Konkurs Informatyczny) – była to aplikacja umożliwiająca turystom zwiedzanie zabytków w Kaliszu. Wystarczyło zeskanować kod QR, na przykład przy Baszcie Dorotce, aby poczytać o historii tego miejsca.

– Jakie największe wyzwania napotkała szkoła podczas organizacji konkursu?

– Przede wszystkim pozyskiwanie patronów – to nie było łatwe. Trzeba było przygotować mnóstwo pism. Nie da się tego zrobić w prosty sposób – każdy chce wiedzieć, jaki jest cel konkursu, czego od nich wymagamy i co oni mogą oczekiwać od nas. Było to czasochłonne, ale dzięki temu udało się zdobyć wielu patronów. Dodatkowo, nasza szkoła jest już dobrze znana w całej Polsce, co trochę ułatwiło sprawę.

Kolejnym wyzwaniem było stworzenie nowoczesnej strony internetowej. Nie korzystamy już z tradycyjnych metod, jak przesyłanie aplikacji e-mailem. Mamy nowoczesny system – uczestnicy rejestrują się i przesyłają swoje prace poprzez linki umieszczone na stronie.

Zajmuje się Pan pozyskiwaniem partnerów do tego konkursu. Jaką odgrywają oni rolę?

– Przede wszystkim, na początku pozwolę sobie wymienić wszystkich patronów i partnerów konkursu: Patronat honorowy objęli: Politechnika Poznańska, Miasto Kalisz, Wielkopolski Kurator Oświaty oraz Marszałek Województwa Wielkopolskiego. Patronem głównym wydarzenia został dGCS Biznesmen – producent oprogramowania. Nie możemy też zapomnieć o naszych cennych partnerach, którymi są: DCS, Educator L.B. Centrum Kształcenia, DN, oraz Centrum Wsparcia Rzemiosła, Kształcenia Dualnego i Zawodowego w Kaliszu.

Partnerzy określają, czego oczekują od nas. Najczęściej chcą, aby ich logo było umieszczone na naszej stronie internetowej oraz wspomniane w mediach, takich jak wywiady i relacje z wydarzeń. Partnerzy są również obecni na gali finałowej. Niektóre firmy, jak DGCS, są zainteresowane współpracą z naszymi uczniami, szczególnie z programistami, w ramach praktyk zawodowych. W zamian za to, oczekujemy, że partnerzy wesprą nas, na przykład, fundując wartościowe nagrody. Firmy zdają sobie sprawę, że partnerstwo to obopólna korzyść – nie tylko możliwość promowania się, ale także wsparcie naszej inicjatywy.

Na czym polega współpraca z DGCS?

– Prowadzę zajęcia online, gdzie współpracujemy z firmą DGCS. Firma ta oferuje nam wsparcie, a jej platformy, takie jak DGCS.net i DGCS Businessman, umożliwiają dodatkowe zajęcia dla uczniów kształcących się w zawodzie technika programisty.

Podczas tych zajęć uczniowie realizują własne projekty w wybranych aplikacjach. Dzięki temu mogą zobaczyć różnice między programowaniem w szkole, a programowaniem w zakładzie pracy. W firmach procesy te wyglądają inaczej – konieczna jest optymalizacja, testowanie projektów i dostosowywanie ich do potrzeb biznesowych.

To doświadczenie daje uczniom cenne umiejętności, które przydadzą się im w przyszłej pracy. Dzięki współpracy z firmami, będą lepiej przygotowani do wejścia na rynek pracy i zrozumienia wymagań, jakie stawia przed nimi środowisko zawodowe.

– Jakie są dalsze plany dotyczące rozwoju konkursu?

– Jesteśmy mile zaskoczeni zainteresowaniem w pierwszym roku i planujemy kontynuować konkurs w kolejnych latach. Chcemy się uczyć na błędach i stale ulepszać organizację, aby każdy kolejny rok był jeszcze lepszy.

Na koniec, czy ma Pan szczególne rady dla uczestników konkursu?

– Uczestnikom radzę dobrze przemyśleć temat aplikacji i nie zostawiać wszystkiego na ostatnią chwilę. Warto postawić na kreatywność i stworzyć coś, co rzeczywiście przyda się w praktyce. Współpraca w dwuosobowych zespołach również może przynieść lepsze rezultaty i wyższy poziom zaawansowania. projektu.

Dziękuje za rozmowę.

– Dziękuję.

Podoba‚ Ci się materiał? Udostępnij go i komentuj - Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna! Chcesz by podobnych materiałów powstawało jeszcze więcej?Wesprzyj nas!

Subskrybuj
Powiadom o
guest
2 komentarzy
Starsze
Najnowsze Najczęściej oceniane
Informacje zwrotne w treści
Zobacz wszystkie komentarze
Jacek

Jest super!!!

Kaliszanin

Wreszcie jest szkoła w Kaliszu która organizuje ogólnopolski konkurs. Gratulacje dla zaangazowanyc nuczycieli!!
Super szkoła!!!

Najnowsze