baner_FBAnt
baner_FBAnt
Baner (1200 x 200 px) (1)
Confidance_baner
wszystkie_wiadomosci

Znamy program 65. Kaliskich Spotkań Teatralnych – sprawdź, co dzieje się w tym roku!

Tegoroczna, 65. edycja Kaliskich Spotkaniach Teatralnych zapowiada się na jedyną w swoim rodzaju. Dyrektor Teatru im. Wojciecha Bogusławskiego podczas konferencji prasowej 25 marca ogłosił daty i szczegóły programu. Widzowie mogą liczyć na ponad dwa tygodnie intensywnych teatralnych emocji.

Prolog

Tradycyjnie festiwal zainauguruje prolog wyjazdowy. Tym razem 1 maja kaliska publiczność uda się do Krakowa, gdzie obejrzy dwa spektakle: „Latający Potwór Spaghetti” w Teatrze Łaźnia Nowa oraz „Wyspiański umiera” Agaty Dudy-Gracz w Teatrze im. Słowackiego.

Rekordowa liczba premier

Jak zaznaczył dyrektor Teatru Bartosz Zaczykiewicz, tegoroczna edycja jest niemal przeglądem prapremier: z 17 spektakli konkursowych, aż 7 to światowe prapremiery, a 3 kolejne to prapremiery polskie. Kolejne kilka to zupełnie nowe adaptacje znanych powieści. W sumie więc około 13-14 przedstawień nie było jeszcze nigdzie pokazywanych.

Spektakl w apartamencie i śląska kolacja

Jednym z najbardziej nietypowych punktów programu będzie pokaz spektaklu „Godej do mie” z Teatru Śląskiego. Będzie on grany w apartamencie prezydenckim Komoda Club Residence. Kameralna widownia (tylko 28 osób) nie tylko zobaczy przestawienie, ale po spektaklu weźmie udział w śląskiej kolacji.

Każdy dzień festiwalu będzie miał swoją nazwę (np. „Bez przebaczenia”, „Błędni rycerze”, „Lud”) i będzie reprezentowany przez przynajmniej dwa spektakle. Przedstawienia będą prezentowane nie tylko w Teatrze Bogusławskiego, ale również w Centrum Kultury i Sztuki.

Karnety i bilety

Ceny biletów wahają się od 39 do 170 zł, wejściówki od 20 do 60 zł. Łączony bilet na wyjazd na dwa spektakle do Krakowa 240 zł (z transportem), a karnet na wszystkie tytuły w Kaliszu – 1250 zł. Szczegółowy repertuar Festiwalu dostępny jest na stronie kaliskie.org oraz teatr.kalisz.pl. W środę 26 marca będzie można zakupić lub zarezerwować karnety na cały Festiwal, a w czwartek 27 marca – w Międzynarodowy Dzień Teatru – o godz. 10:00 zacznie się sprzedaż biletów na pojedyncze wydarzenia w kasie Teatru oraz online na stronie www.teatr.kalisz.pl.

Wejściówki na spektakle, sprzedawane będą na 15 minut przed rozpoczęciem przedstawień – dostępność będzie uzależniona od liczby wolnych foteli.

Lista spektakli konkursowych:

1.05 Prolog: Piekło albo raj

65. edycja Festiwalu już tradycyjnie rozpocznie się od Prologu. W czwartek 1 maja widzowie pojadą do Krakowa na dwa przedstawienia. „Latający Potwór Spaghetti” z Teatru Łaźnia Nowa to muzyczna farsa religijna napisana i wyreżyserowana przez Mateusza Pakułę, obsypanego podczas 63. KST nagrodami za spektakl „Jak nie zabiłem swojego ojca i jak bardzo tego żałuję”. W głównej roli zobaczymy Jana Jurkowskiego, twórcy Grupy Filmowej Darwin, a w Szatana wcieli się Szymon Mysłakowski, doskonale znany kaliskiej widowni. Tego samego dnia o 18:00, Teatr zaprosi na „Proszę Państwa, Wyspiański umiera”, widowiskowe, autorskie przedstawienie Agaty Dudy-Gracz w Teatrze im. J. Słowackiego w Krakowie. Kaliski Teatr organizuje transport autokarowy do Krakowa oraz powrót tego samego dnia wieczorem.

Stacjonarna część Festiwalu potrwa od 8 do 17 maja na kaliskich scenach.

8-10.05 Dzień I: Bez przebaczenia

Festiwal rozpocznie się czteroma pokazami unikatowego spektaklu „Godej do mie” autorstwa i w reż. Roberta Talarczyka z Teatru Śląskiego w Katowicach. Przedstawienie będzie zagrane aż cztery razy ze względu na wyjątkową przestrzeń gry – spektakl będzie prezentowany w hotelowym apartamencie w Komoda Club Residence, na widowni zasiądzie jednorazowo jedynie 28 osób, a po zakończonym przedstawieniu na widzów czeka śląska kolacja. Oficjalne rozpoczęcie 65.KST jest zaplanowane na sobotę 10 maja przedstawieniem „Polowanie na osy. Historia na śmierć i życie” wg Wojciecha Tochmana w reż. Natalii Korczakowskiej z Teatru Studio w Warszawie. W historii o jednej z najgłośniejszych morderczyń lat. 90-tych – Monice O. – zobaczymy m. in. Dominikę Ostałowską oraz laureatkę Grand Prix 63. KST Maję Pankiewicz.

11.05 Dzień II: Błędni rycerze

Festiwalowa niedziela rozpocznie się od „Tęsknię za domem” z Teatru Powszechnego w Radomiu, za którą autor Radosław B. Maciąg zdobył Gdyńską Nagrodę Dramaturgiczną. To wnikliwa i pełna czułości refleksja o rodzinie, dotkniętej skutkami transformacji ustrojowej.Wieczorem ponownie zobaczymy zespół Teatru Śląskiego w doskonałym „Don Kichocie” na motywach powieści Cervantesa w reż. Jakuba Roszkowskiego. Chodź bohaterów słynnej opowieści o szlachcicu z La Manchy poznamy współcześnie – na szpitalnym oddziale – to stawka będzie ta sama: poszukiwanie miłości i akceptacji.

12.05 Dzień III: Lud

Poniedziałek rozpoczniemy odważnym monodramem „Ifigenia ze Splott” Gary’ego Owena z Teatru im. Stefana Jaracza w Łodzi w wykonaniu Agnieszki Skrzypczak, która wciela się w pozornie wulgarną i nienawidzącą świata dziewczynę z blokowiska. Drugim spektaklem dnia będzie propozycja Teatru Ludowego w Krakowie – „Chłopi” w reż. Remigiusza Brzyka. W adaptacji powieści Reymonta na plan pierwszy wysuwają się kobiety, nie tylko Jagna, ale też Jewka, Hanka, Jagustynka, samotne matki, uwiedzione, wykorzystane dziewczyny, wyrzucone poza lokalna społeczność. Spektakl przybiera formę „śledztwa” referowanego z perspektywy świadka zbiorowego samosądu.

13.05 Dzień IV: Absolut

We wtorek czekają nas kolejne dwa tytuły. „Solaris” z Bałtyckiego Teatru Dramatycznego im. Juliusza Słowackiego w Koszalinie to monodram na podstawie powieści Stanisława Lema, w której bohaterka podejmuję się metafizycznej podróży w głąb siebie. „Czekając na Godota” z Teatru Narodowego w Warszawie to obsypany nagrodami powrót do klasycznej sztuki Samuela Becketta w reż. Piotra Cieplaka. W obsadzie zobaczymy wybitnych aktorów Teatru Narodowego – m.in. Mariusza Benoit i Jerzego Radziwiłowicza.

14.05 Dzień V: Robaki

Kolejnego dnia o 17:00 widzowie będą mieli drugą okazję, aby zobaczyć „Czekając na Godota”, a wieczorem na Dużej Scenie zobaczą Wrocławski Teatr Współczesny. W „Przemianie” reżyser Michał Kmiecik przenosi historię Kafkowskiego bohatera do świata współczesnej korporacji, a jego przemiana w robaka burzy dotychczasowy porządek i wymusza zmiany w każdym z bohaterów.

15.05 Dzień VI: One

Czwartkowy wieczór ster przejmą kobiety i ich opowieści. Najpierw zobaczymy offowy spektakl „To bitch or not to bitch” kolektywu Herz House, w którym performerki budują historię inspirowaną Szekspirowskim „Gwałtem na Lukrecji”. Następnie kaliski Teatr zaprezentuje „Córki Leara” Elaine Feinstein w reż. Darii Kopiec. To historia mocowania się z własnym losem każdego z bohaterów, wchodzenia w dorosłość, dojrzewania do własnego „ja”, historia uwalniania się z cienia silnego ojca, historia rozumienia swojej roli w świecie, buntowania się przeciw niej lub poddawania się przeznaczeniu.

16.05 Dzień VII: Ja i Ja

Przedostatniego dnia zobaczymy drugą propozycję organizatorów – „Trik Patricka” Kristo Šagora w reż. Katarzyny Hory. To widowiskowy popis aktorskich umiejętności dwóch młodych aktorów: Filipa Kempińskiego i Kamila Owczarka, debiutanta, niedawnego laureata Nagrody im. Nardellego. W piątkowy wieczór zobaczymy też „Iwonę, księżniczkę Burgunda” z Teatru Wybrzeże. Dramat Gombrowicza w adaptacji Adama Orzechowskiego, wykorzystując wiele interakcji z widzami, m.in. zadaje pytania o odpowiedzialność jednostki za wydarzenia pozornie od niej niezależne.

17.05 Dzień VIII: Linia życia

Nim finałowego dnia poznamy werdykt Jury, zobaczymy jeszcze dwa tytuły. Niespotykana i wyjątkowa „Helena” Magdaleny Dąbrowskiej, studentki Reżyserii Teatru Lalek w Białymstoku. Spektakl przedstawia prawdziwą historię dziadków reżyserki opowiedzianą głosem jej dziewiećdziesięciotrzyletniej babci. Podróż, w którą bohaterka zabiera widza jest autentyczna, zabawna i wzruszająca. Na zakończenie „Koniec czerwonego człowieka” w reż. Krystyny Jandy z Och-Teatru to spektakl oparty na znanej książce „Czasy Secondhand” Swietłany Aleksijewicz, noblistki, wybitnej pisarki białoruskiej, krytycznej w stosunku do rządów Łukaszenki. Adaptacja z wieloma porównaniami czy przywołaniami ze sztuk Czechowa stara się raz jeszcze zrozumieć duszę homo sovieticusa i umiejscowić ją w Nowej Rosji. Na scenie zobaczymy m. in. Dorotę Nowakowską, Agnieszkę Warchulską, Lidię Sadową oraz Grzegorza Warchoła. Aby wszyscy chętni widzowie mieli okazję obejrzeć spektakl, będzie on zagrany dwa razy.

Jak co roku, jury przyzna nagrody dla najlepszych aktorek i aktorów w kilku kategoriach – Grand Prix, indywidualne nagrody aktorskie, nagrodę za wybitną rolę epizodyczną, nagrodę dla młodej aktorki i młodego aktora oraz wyróżnienia aktorskie. Werdykt poznamy wieczorem w sobotę 17 maja na uroczystej gali zakończenia festiwalu.

Wydarzenia towarzyszące

Podczas KST zaprezentowany zostanie widowiskowy spektakl „Dziady”, przygotowany z młodzieżą z kaliskich szkół przez Kamę Kowalewską w Centrum Kultury i Sztuki w Kaliszu. Ostatniego dnia Festiwalu zapraszamy na specjalny pokaz znakomitego filmu „Sezony” w reż. Michała Grzybowskiego, byłego aktora Teatru Bogusławskiego. Po spektaklu spotkanie z reżyserem i aktorami.

Ponadto każdego dnia po spektaklach widzowie będą mieli okazję wziąć udział w spotkaniach z artystami, które poprowadzi Jacek Wakar – krytyk teatralny, dziennikarz, szef redakcji kultury w PAP. Po rozmowach z twórcami atrakcje czekają w Klubie Festiwalowym, mieszczącego się w Kontrabas Cafe Club w głównym budynku Teatru.

Festiwalowi towarzyszyć będą wydarzenia, organizowane przez zaprzyjaźnione instytucje plastyczne: Galerię Sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu, Ośrodek Kultury Plastycznej Wieża Ciśnień (wystawa o Jerzym Grzegorzewskim).

Podoba‚ Ci się materiał? Udostępnij go i komentuj - Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna! Chcesz by podobnych materiałów powstawało jeszcze więcej?Wesprzyj nas!

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Starsze
Najnowsze Najczęściej oceniane
Informacje zwrotne w treści
Zobacz wszystkie komentarze

Najnowsze