Baner AWS
2-Latarnik-1200x200-Zyczenia-Wielkanocne-Uniwersytet-Kaliski-baner-2024
Baner AWS
Baner 3D
Baner AWS
Stokado
baner_FBAnt
Baner AWS
baner_GM

Będzie dyskusja o miejskim systemie komunikacji!

Już w przyszłym tygodniu, 9 czerwca odbędzie się konferencja naukowa „Trasowanie miasta. Samochodowe arterie komunikacyjne a urbanistyczne otoczenie zabytkowe dawniej, dziś i jutro”. Uczestnicy wydarzenia będą rozmawiać m.in. o sposobach projektowania systemów komunikacji samochodowej w miastach z uwzględnieniem współczesnych problemów w tym zakresie.

Wpływ motoryzacji indywidualnej oraz transportu samochodowego na zarządzanie miastami, w tym teorię i praktykę urbanistyczną, są klasycznymi tematami historii urbanizacji w XX wieku. Samochód – po początkowych zachwytach i ciekawości – szybko zaczął budzić niepokój miejskich, szczególnie wielkomiejskich obserwatorów oraz mediów, mnożących doniesienia o katastrofach, wypadkach, chaosie panującym na ulicach. Punktem wyjścia dla konferencji jest tytułowe „trasowanie” przestrzeni miasta Kalisza w latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych XX wieku. W artykułach z tamtego czasu operowano takimi pojęciami jak „arterie”, „krwioobieg miasta”, „przepustowość”, czy też „zawalidrogi”. Wynalazek samochodu, a także fordyzm i tayloryzm w produkcji przemysłowej oraz zarządzaniu – zrewolucjonizowały dostępność komunikacyjną, postrzeganie czasu i przestrzeni, indywidualne style konsumpcji i wrażliwości oraz kształt przepływów gospodarczych i kulturowych na wielu poziomach życia społeczeństw XX i XX wieku. I nadal tak się dzieje, co dobrze widać w polskich realiach ostatnich lat.

„Interesuje nas przemyślenie sposobów projektowania systemów komunikacji samochodowej w miastach historycznych, zarówno w ich centrach, śródmieściach, jak i w obrębie przedmieść zabytkowych, nierzadko bezpowrotnie przekształconych w toku automobilowych rewolucji. Szczególną uwagę zwracamy na aspekt współczesnej istotności celów, kierunków i sposobów realizacji takich projektów. Interesuje nas bowiem historyczne przemyślenie współczesnych problemów konserwatorskich, wywołanych <trasowaniem> miast i pożądane z punktu widzenia ochrony dóbr kultury kierunki przekształcania wpływów samochodu na miasto historyczne.” – tłumaczą organizatorzy wydarzenia.

Prelegenci będą się zastanawiać w jaki sposób projektowanie arterii komunikacji samochodowej łączono z polityką urbanistycznej sanacji i przekształcenia rejonów zabytkowych. Ponadto przyjrzą wpływowi budowy arterii komunikacyjnych, szczególnie obwodnic śródmiejskich, tras i parkingów, na postrzeganie walorów przestrzeni zabytkowych. Wśród kluczowych zagadnień pojawią się takie wątki jak: samochód i masowa turystyka miejska; samochód i konsumpcja przestrzeni zabytkowych; samochód i postrzeganie przestrzeni, panoram, kadrowanie widoków i węzłów, dominant; wpływ motoryzacji na funkcjonowanie miasta zabytkowego w teorii i praktyce urbanistycznej; szanse, zagrożenia w przebudowie zespołów zabytkowych, ale też skutki „trasowania” dzielnic XIX-wiecznych. Nie zabraknie także wspomnianych nawiązań do współczesności. Jakie są obecne trendy i standardy w zakresie polityki konserwatorskiej w zakresie wpływu komunikacji samochodowej na zabytki urbanistyczne? Jakie wnioski z sytuacji historycznych mogą ułatwić planowanie przekształceń przestrzeni zdegradowanych przez operacje „trasowania” w przeszłości? Między innymi na te pytania będą starali się odpowiedzieć uczestnicy wydarzenia.

W ramach konferencji zaplanowano szereg sesji referatowych. Jedną z nich jest sesja na temat arterii komunikacyjnych w przestrzeni miasta historycznego, którego prowadzącą będzie prof. Jadwiga Roguska. Uczestnicy kaliskiej konferencji porozmawiają także o trasowaniu miasta – jego celach, projektach i skutkach. Tę część poprowadzi prof. Piotr Marciniak. W trakcie dyskusji nie zabraknie także miejsca na kaliskie akcenty w temacie trasowania, a jednym z nich będzie m.in. wykład dr Makarego Górzyńskiego pt. „Trasowanie miasta zabytkowego: kaliskie uwarunkowania historyczne i perspektywy zmian”.

W komitecie naukowym wydarzenia znaleźli się: prof. Hanna Grzeszczuk-Brendel (Politechnika Poznańska), prof. Sławomir Gzell (KAiU PAN, Politechnika warszawska), prof. Danuta Kłosek-Kozłowska (Politechnika warszawska), prof. Piotr Marciniak (Politechnika Poznańska), prof. Maciej Nowak (Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie), dr Izabela Rącka (Akademia Kaliska), prof. Jadwiga Roguska (KAiU PAN), prof. Jan Salm (Politechnika Łódzka), prof. Krzysztof Walczak (Akademia Kaliska, Kaliskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk), prof. Jacek Wesołowski (Politechnika Łódzka). Wydarzenie odbędzie się 9 czerwca (czwartek) w Collegium Novum Akademii Kaliskiej im. Prezydenta Stanisława Wojciechowskiego przy ul. Nowy Świat 4 (sala błękitna). Konferencja organizowana jest przez Ośrodek Badań Regionalnych Akademii Kaliskiej oraz Pracownię Historii Sztuki i Kultury Artystycznej Kaliskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk. Patronat honorowy nad konferencją objął Rektor Akademii Kaliskiej, prof. dr hab. n. med. Andrzej Wojtyła, Komitet Architektury i Urbanistyki Polskiej Akademii Nauk oraz Prezydent Miasta Kalisza.

 

Link do pełnego programu wydarzenia: 

https://kaliszconference2022.files.wordpress.com/2022/05/kalisz_2022_trasowanie-miasta_program-1.pdf

Podoba‚ Ci się materiał? Udostępnij go i komentuj - Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna! Chcesz by podobnych materiałów powstawało jeszcze więcej?Wesprzyj nas!

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Zobacz wszystkie komentarze

Najnowsze