FinalFour
Bryłka
Stokado
baner_FBAnt
Baner AWS

Kontrola RIO – opozycja wskazuje nieprawidłowości Miasta

Radni Rady Miasta z kaliskiej opozycji z Polski 2050, Platformy Obywatelskiej oraz Lewicy omówili dziś kontrolę finansową, która została przeprowadzona przez Regionalną Izbę Obrachunkową w sprawie gospodarki finansowej Miasta w latach 2021 oraz lat wcześniejszych. Stwierdzono w niej liczne nieprawidłowości.

Wspomniane nieprawidłowości mają różną rangę, ponieważ dotyczą takich rzeczy jak błędne księgowanie czy ewidencjonowanie wydatków i dochodów, opóźnienia w wypłacaniu odpraw emerytalnych lub nagród jubileuszowych. Mamy również uwagi dotyczące opóźnień w wypłacaniu pieniędzy przedsiębiorcom, które leżały w kasie Miasta z tytułu wadium albo już zakończonej gwarancji należytego wykonania umów. Występowały też błędy przy przenoszeniu sald – wymienia radna Barbara Oliwiecka – Te wszystkie rzeczy wskazują na bałagan, jaki jest w urzędzie i na to, że faktycznie w pewnych resortach brakuje kontroli. Bardzo ważna jest tutaj uwaga RIO odnośnie rzetelności w sprawdzaniu wymagalności podatków, czy to od nieruchomości, czy od środków transportu. Natomiast są dwa bardzo ważne elementy, które mogą mieć również konsekwencje idące dalej, niż tylko nieprawidłowości i zalecenia.

Skala bałaganu, jaką wykryła RIO jest ogromna. Na podstawie lektury tego raportu pytania „czy leci z nami pilot?” są całkowicie bezzasadne, bo wiemy, że nikt niczego nie pilotuje. Niekompetencja, która przerosła nasze największe obawy, powoduje ogromne obszary niegospodarności i strat. Tracimy my wszyscy, mieszkańcy miasta Kalisza, zarówno w aspekcie społecznym, jak i konkretnym finansowym – rozpoczął radny Dariusz Grodziński.

Radny wskazał, że wyniki kontroli wykazały nieprawidłowości i uchybienia, które zostały opisane w protokole, a spowodowane są nieprzestrzeganiem obowiązujących przepisów prawa. RIO stwierdziła poważne nieprawidłowości w gospodarce odpadami komunalnymi, w zakresie zawierania umów i faktur oraz rozliczania się z firmami. – Kontrola dokumentacji wykazała brak akceptacji finansowej, tzw. kontrasygnaty Skarbnika Miasta lub osoby przez niego upoważnionej, co najmniej 3 aneksów do umów śmieciowych na odbiór i zagospodarowanie odpadów. Brak kontrasygnaty powoduje brak zapewnienia, że w budżecie są zabezpieczone środki finansowe na realizację danej umowy – tłumaczył Dariusz Grodzińki.

Stwierdzono przypadki braku określenia w zawartych umowach wartości ogółem zamówienia bądź maksymalnej jego wartości w zakresie świadczonych usług. Dotyczy to umów na prowadzenie przez podmioty zewnętrzne tzw. PSZOK, czyli miejsc, gdzie możemy wywieźć swoje odpady wielkogabarytowe. – Po prostu zawarto umowy, które niezgodnie z przepisami prawa, nie były określone co do ich ostatecznego kosztu – skwitował radny. – Prezydent w ocenie RIO podpisał coś, co nie wiadomo ile ostatecznie wszystkich nas mieszkańców będzie kosztować. Brak określenia wartości tych umów uniemożliwia ustalenie, czy zobowiązania wynikające z umów mieszczą się w planach finansowych jednostki w okresie ich realizacji. To bardzo silnie koresponduje z brakiem kontrasygnaty skarbnika lub innej osoby upoważnionej. RIO stwierdza wyraźnie, że przez 2 miesiące miasto opłacało faktury za odbiór naszych odpadów bez zawartych umów, zatem nawet nie było co kontrasygnować – dodał.

Dariusz Grodziński poruszył również kwestię kontroli prawidłowości dokonywania wydatków. Regionalna Izba Obrachunkowa w Poznaniu stwierdziła przypadki dokonywania w 2021 r. wydatków ponad limit ustalony w budżecie Miasta Kalisza. Odpady komunalne transportowane były do Mirosławca nad morzem, niezgodnie z obowiązującymi umowami. – Wciąż według RIO aktywna była umowa z Orlim Stawem, ponadto w gotowości do odbioru naszych odpadów komunalnych była instalacja jarocińska.
Ten bezmiar niekompetencji i niegospodarności jest ogromny. Nakłada się na to nasza walka polityczna o profesjonalizację pracy Urzędu Miasta i przeciw podwyżkom za śmieci. Mieliśmy rację bardziej, niżbyśmy chcieli ja mieć. Smak gorzkiej satysfakcji politycznej przykrywa jednak uczucie złości wobec strat, jakie wszyscy ponosimy
dodawał Grodziński.

Im szybciej pożegnamy prezydenta Kinastowskiego z jego luksusowego gabinetu, tym lepiej dla nas wszystkich. Wiceprezydent Kulawinek i naczelnik Bąkowski, do natychmiastowej dymisji. We wszystko to umoczony jest klub radnych PIS, któremu prezydent służy i pomaga, w zamian za co są bezrefleksyjnymi maszynkami do głosowania. Jedyna radna PIS, Agnieszka Konieczna, chciała walczyć z tymi nieprawidłowościami, za co została politycznie stłamszona i spacyfikowana – podsumował swoją wypowiedź Dariusz Grodziński.

Jak wskazuje radna Magdalena Walczak, z protokołu wynika, że prezydent Krystian Kinastowski przyznał wiceprezydentom Grzegorzowi Kulawinkowi i Mateuszowi Podsadnemu dodatki specjalne. Zgodnie z przepisami ustawy można je przyznać czasowo, w okresie, gdy następuje zwiększenie zakresu obowiązków. – Według prezydenta zwiększenie okresu obowiązków panom prezydentom rozpoczęło się 22 listopada 2018 roku i trwało w zasadzie nieprzerwanie do końca roku 2021. W tym okresie panowie wiceprezydenci otrzymali dodatki specjalne z tytułu „powierzenia dodatkowych zadań polegających na pełnieniu nadzoru nad funkcjonowaniem jednostek organizacyjnych Miasta we wskazanym przez prezydenta zakresie” w wysokości 1850 zł. Zgodnie z analizą, dodatki były przyznawane wbrew przepisom ustawy, ponieważ nabrały one cech dodatku stałego – tłumaczyła radna Magdalena Walczak.

Nie wiemy, na czym polegało zwiększenie obowiązków i w jaki sposób wiceprezydenci zostali teraz zwolnieni z ich części, ponieważ nikt nie omówił tego z nami. Zastanawiamy się, jakie obowiązki im odpadły, skoro już w trakcie kontroli, pismem z 10 stycznia 2022 roku, dodatek został im cofnięty, skoro wcześniej uzasadnione było to, aby go otrzymywali. Grzegorz Kulawinek i Mateusz Podsadny pobierali wspomniany dodatek przez 37 miesięcy, co daje łączną dla każdego z panów kwotę około 68 450 zł. Apelujemy o to, żeby te pieniądze, które zostały wypłacone wiceprezydentom z naruszeniem przepisów ustawy o pracownikach samorządowych, zostały zwrócone do kasy miejskiej – mówiła Magdalena Walczak.

ODPOWIEDŹ MIASTA

Szanowni Państwo,

w odniesieniu do podanych na dzisiejszej konferencji prasowej wiadomości przez radnych Rady Miasta Kalisza informuję, że w poprzedniej kadencji również wypłacane były dodatki specjalne dla wiceprezydentów Miasta. Wcześniejsza kontrola Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu (wystąpienie pokontrolne z 3.06.2019 r.) nie wskazała na nieprawidłowości w tym zakresie.

Zaznaczam, że pisma o wycofaniu dodatków specjalnych dla wiceprezydentów Miasta Kalisza zostały podpisane w styczniu 2022 r., a zatem na kilka miesięcy przed rozpoczęciem kontroli Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu (ta rozpoczęła się 5 września 2022 r.).

Przesyłam cytat z wystąpienia pokontrolnego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu z 24 marca 2023 r.:

„12. Kontrola wydatków budżetowych z tytułu wynagrodzeń pracowników Urzędu Miasta Kalisza w badanej próbie, wykazała że Prezydent Miasta Kalisza przyznał dodatki specjalne z naruszeniem przepisu art. 36 ust. 5 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r.

o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1282, ze zm.), a mianowicie:

1) Wiceprezydentowi Panu M.P.; pismem WO.2122.0310.2018, D2018.11.02397 z dnia 22 listopada 2018 r. „Na podstawie art. 36 ust.5 ustawy z dnia 21 listopada 2018 r. o pracownikach samorządowych z tytułu powierzenia dodatkowych zadań polegających na pełnieniu nadzoru nad funkcjonowaniem jednostek organizacyjnych Miasta wskazanych przez Prezydenta Miasta Kalisza, w okresie od 22 listopada 2018 r. do czasu pełnienia ww. zadań przyznaję Panu dodatek specjalny do wysokości 1.850,00 zł”.

W trakcie kontroli przedłożono pismo WO.2122.0004.2022, D2022.01.00331 z dnia 10.01.2022 r. Prezydenta Miasta Kalisza, z którego wynika, iż „(…) z dniem 31 grudnia 2021 r. cofa się przyznany pismem WO.2122.0310.2018 z dnia 22 listopada 2018 r.dodatek specjalny (…)”.

2) Wiceprezydentowi Panu G.K., pismem WO.2122.0324.2018, D2018.12.00370 z dnia 3 grudnia 2018 r. „Na podstawie art. 36 ust.5 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych z tytułu powierzenia dodatkowych zadań polegającychna pełnieniu nadzoru nad funkcjonowaniem jednostek organizacyjnych Miasta wskazanych przez Prezydenta Miasta Kalisza, w okresie od 3 grudnia 2018 r. do czasu pełnienia ww. zadań, dodatek specjalny do wysokości 1.850,00 zł”.

W trakcie kontroli przedłożono pismo WO.2122.0004.2022, D2022.01.00330 z dnia 10.01.2022 r. Prezydenta Miasta Kalisza, z którego wynika, iż „(…) z dniem 31 grudnia 2021 r. cofa się przyznany pismem WO.2122.0324.2018 z dnia 3 grudnia 2018 r.dodatek specjalny. (…).”

Podoba‚ Ci się materiał? Udostępnij go i komentuj - Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna! Chcesz by podobnych materiałów powstawało jeszcze więcej?Wesprzyj nas!

Subskrybuj
Powiadom o
guest
2 komentarzy
Starsze
Najnowsze Najczęściej oceniane
Informacje zwrotne w treści
Zobacz wszystkie komentarze
Basia

Porządki zacznijcie od siebie. Co wyprawia Wasz kolega w szpitalu przy Poznańskiej jest niczym w porównaniu ze śmieciami Kalisza…. Powodzeni

Łukasz

Jak zwykle bicie piany przez Dariusza Grodzińskiego. Wystarczy spojrzeć w jaki sposób ludzie z PO żerują na stanowiskach „okołomiejskich”, aby wiedzieć, po co Dariusz Grodziński jest radnym.

Najnowsze