Czy szybka kolej pojedzie przez Rypinek?

Mieszkańcy ulic kaliskiego Rypinka spotkali się dziś, żeby zaprotestować przeciwko planowanej budowie kolei dużych prędkości pod ich oknami. Ponad 100 budynków ma iść do rozbiórki, bo ktoś sobie linie narysował – komentują.

Kalisz znalazł się na trasie kolei dużych prędkości – systemu magistrali kolejowych, które połączyć mają polskie miasta z Centralnym Portem Komunikacyjnym. Przez nasze miasto przechodzić ma linia kolejowa nr 85, która będzie częścią szprychy kolejowej nr 9 – umożliwić ma ona komunikację CPK między innymi z takimi miastami jak Warszawa, Wrocław, Poznań czy Szczecin. Na stronie internetowej spółki odpowiedzialnej za jej budowę pojawiły się plany jej przetrasowania z licznymi wariantami. Dwa prowadzące przez Kalisz wzbudziły protesty mieszkańców kaliskiego Rypinka.

Mieszkańcy zwracają uwagę, że dotychczas trasa przebiegu przez Kalisz nie dotyczyła ich osiedla. Zmieniło się to jednak w sierpniu, kiedy zaprezentowano nowe warianty:

Dotychczas była wersja żółta i zielona, teraz urodziła się wersja niebieska i czerwona. Nie wiemy z jakiej przyczyny, komu zależy na rozbiórce naszych domów – mówi jedna z mieszkanek

Nie brakuje również komentarzy, że nikt ze spółki CPK nie konsultował z mieszkańcami nowych przebiegów:

Nowe wersje powstały bez konsultacji z mieszkańcami. Na stronie internetowej Centralnego Portu Komunikacyjnego jest informacja, że konsultacje odbywały się dwustronnie – pomiędzy samorządem a pomiędzy CPK. Mieszkańcy nie byli w ogóle informowani o przebiegu nowych tras w wariancie 1 (niebieski) i 2 (czerwony). Warianty prezentowane rok temu (wariant 3 – zielony oraz 4 – żółty) nie obejmowały przebiegów przez Rypinek i Zagorzynek – mówi jeden z mieszkańców

Mieszkańcy dodają, że tak przetrasowana linia wymusi wyburzenie wielu domów, które położone będą w jej przebiegu:

Warianty te rozdzielają miasto na dwie części. Konieczne będzie wyburzenie części domów i dotyczy to także głównych arterii Kalisza – linia przetnie ulice Częstochowską, Polną oraz fragmenty ulic Zdrojowej i Chłodnej. Nie rozumiemy skąd się wzięły koncepcje na taki przebieg, czym to jest uargumentowane i dlaczego kolej ma rozcinać najstarsze miasto w Polsce i zaburzać relacje społeczne, a nie można było tego projektować po obrzeżach miasta.

Na spotkaniu obecny był między innymi Radny Rady Miasta Kalisza z ramienia Polski 2050 Eskan Darwich:

Dostaliśmy informację z mediów, że będą konsultacje z mieszkańcami. Przyjechałem tutaj na prośbę mieszkańców, żeby wysłuchać argumentów mieszkańców i co my jako radni możemy zrobić. Nie kojarzę, żeby informacja o przebiegu linii przez Rypinek do nas dotarła

Mieszkańcy zwrócili także uwagę, że wczoraj na ulicy Chłodnej łódzka firma wykonywała pomiary na osiedlu. Zorganizowali oni zbiórkę podpisów oraz wystosują petycję do Zarządu Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jej treść zamieszczamy poniżej:

W sprawie planowanych przebiegów na oficjalnej stronie internetowej Centralnego Portu Komunikacyjnego trwa głosowanie.

Szerzej o planowanej budowie linii mieszkańcy Kalisza będą mogli dowiedzieć się już 14 września. O godzinie 18:00 w hali OSRiR zaplanowane jest spotkanie informacyjno-konsultacyjne z przedstawicielami spółki Centralny Port Komunikacyjny.

Podoba‚ Ci się materiał? Udostępnij go i komentuj - Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna! Chcesz by podobnych materiałów powstawało jeszcze więcej? Wesprzyj nas!

Subskrybuj
Powiadom o
guest
1 Komentarz
Starsze
Najnowsze Najczęściej oceniane
Informacje zwrotne w treści
Zobacz wszystkie komentarze
Robert AB

Najlepszym wariantem dla Kalisza jest W1. 

Modyfikacje mogą zmniejszyć ilość wyburzeń (wszystkie cztery) i zwiększyć prędkość przejazdu przez Kalisz (W1-C). 

Wariant W1-C (v(max) 160 km/h) (autor: Robert AB): 
inwestycje.kalisz.pl/viewtopic.php?p=150912#p150912
 

Inne warianty (v(max) 100-120 km/h): 
* wariant W1-A (autor: ww): inwestycje.kalisz.pl/viewtopic.php?t=66&start=2920#p150884
* wariant W1-B (autor: jp): inwestycje.kalisz.pl/viewtopic.php?p=150814#p150814
* wariant W1-D (autor: filip): inwestycje.kalisz.pl/viewtopic.php?t=66&start=2920#p150875

Dlatego jest takie ważne, aby przejście przez Kalisz miało możliwie łagodne łuki (=łuki o dużych promieniach).
Ważne jest też, aby w miejscach wrażliwych (gdzie są domy, inne cenne lokalizacje) były estakady, dzięki którym SZEROKOŚĆ zajętości terenu pod linię jest znacznie MNIEJSZA.
Szerokość pasa zajętości jest szczególnie duża w miejscu wysokich nasypów kolejowych lub wkopów. Dlatego zastosowanie estakad i płytkich tuneli może pomóc.

Przy takich modyfikacjach liczba domów do wyburzenia będzie nie większa niż 20-30, a w niektórych modyfikacjach żaden dom nie zostanie zburzony.

Więcej dyskusji na forum INWESTYCJE KALISKIE / SUPERSZYBKA KOLEJ Z KALISZA DO WROCŁAWIA, POZNANIA, ŁODZI – Y