Kolej Dużych Prędkości ominie zabudowania! Wybrano kaliski wariant inwestorski
Spółka CPK ogłosiła wariant inwestorski Kolei Dużych Prędkości na trasie Sieradz – Kalisz – Poznań Główny. Jest to skorygowana wersja wariantu nr 9, którego przebieg przez Kalisz został pierwotnie zaproponowany przez kaliskich społeczników: Jacka Kłokockiego i Jarosława Pawlickiego, a także równolegle Romualda Wróblewskiego. Uległ on lekkim korektom w porównaniu do tej społecznej propozycji, w której niebagatelną rolę odegrali użytkownicy forum Inwestycje Kaliskie oraz facebookowy fanpage Mój Kalisz. Wybrany wariant jest modyfikacją wariantu nr 1 i zakłada ominięcie zabudowań na kaliskim Rypinku.
Kiedy Kolej Dużych Prędkości w Kaliszu?
Pierwotnie zakładano, że odcinek zostanie zrealizowany do 2030 roku. Dziś na konferencji prasowej mówiono jednak o 2031 roku. Budowa ma rozpocząć się w II połowie 2027 roku. Zrealizowane ma zostać wówczas bezpośrednie połączenie między Poznaniem, Kaliszem i Sieradzem. Odcinek Łódź-CPK-Warszawa ma powstać do 2027 roku. Zgodnie z planami spółki CPK, infrastruktura przystosowana będzie dla pociągów poruszających się z prędkością do 350 km/h, lecz na początku przewidziano ruch z prędkością do 250 km/h. Podróż Koleją Dużych Prędkości z Kalisza do Poznania trwać ma ok. 35 minut (dziś 1,5-2 godziny), do Łodzi również 35 minut (dziś 1:40-1:50), do Pleszewa 15 minut (dziś ok. 30 min.), do Warszawy niecałe 1,5 godziny (dziś ok. 3h), z kolei do CPK ok. 1 godziny.
Zgodnie z informacjami przekazanymi podczas konferencji prasowej przewiduje się, że pociągi zatrzymywać się będą na istniejącej obecnie kaliskiej stacji PKP. Układ peronowy zostanie jednak rozbudowany. Spółka CPK przedstawiła także Horyzontalny Rozkład Jazdy na 2050 rok. Zakłada on kilkadziesiąt połączeń kolejowych między Kaliszem a największymi miastami Polski z prędkością co najmniej 250 km/h. Więcej na ten temat w analizie Macieja Antczaka.
Który wariant wybrano?
Wariant 9 popierali mieszkańcy protestujący w lutym 2023 roku przed dworcem kolejowym. – Trasa numer „3” i „4” przechodzi w najgorszym z możliwych miejsc, ponieważ do wyburzenia byłoby najwięcej – ponad 100 domów. Pojawiła się koncepcja trasy „9”, która omijałaby nasze domy i to ta byłaby najlepsza – mówiła podczas protestu jedna z mieszkanek Kalisza. Życzenie protestujących mieszkańców ziściło się. Poniżej prezentujemy mapę przebiegu KDP przez Kalisz.
Jak widać na mapie poniżej, linia kolejowa w wariancie 9 ominie zabudowania, które pierwotnie przecinał wariant 1.
Inwestycja potrzebna czy niepotrzebna?
Odcinek Sieradz-Kalisz-Poznań zakłada budowę 155 km nowej linii kolejowej, a także 72 km łącznic zapewniających dostęp mniejszych gmin do przystanków KDP. W ramach konsultacji nad kształtem wariantu odbyło się 107 spotkań z mieszkańcami. Zdaniem Marcina Horały, pełnomocnika rządu ds. CPK, „95-97% obaw zgłaszanych przez mieszkańców zostało rozwiązanych”. Obecny podczas konferencji był także poseł PiS Jan Mosiński. – Pamiętam, kiedy nasi poprzednicy mówili o kolejach dużych prędkości. Oni jednak tylko mówili – wbijał szpilkę obecnej opozycji kaliski parlamentarzysta.
Krytycznie do inwestycji odnosi się członek zarządu powiatu kaliskiego z PSL Robert Łuczak z gminy Opatówek. – Wariant W9 CPK przebiega przez większość terenów , gruntów rolnych przez naszą gminę . Bardzo niedobra informacja dla naszych mieszkańców !!!!! [pisownia oryginalna – przyp. red.] – pisze na swoim Facebooku Robert Łuczak, któremu nie podoba się poprowadzenie linii kolejowej przez pola. Jego zdaniem inwestycja nie jest potrzebna.
Odszkodowania dla właścicieli nieruchomości, przez które przebiegnie kolej
Marcin Horała podczas konferencji informował, że w II połowie 2024 roku planowane jest uzyskanie decyzji środowiskowej, która otworzy etap Programu Dobrowolnych Nabyć. Program oferuje odszkodowania w wysokości 120% wartości rynkowej w przypadku gruntów i 140% w przypadku budynków. Na terenie przyszłego Centralnego Portu Komunikacyjnego, który powstanie w gminie Baranów, do Programu Dobrowolnych Nabyć przystąpiła już większość właścicieli terenów, co pozwoli na rozpoczęcie inwestycji bez wywłaszczeń.
Jakie przewidziano dalsze kroki?
Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe, tzw. studium wykonalności, sfinansowane jest ze środków Unii Europejskiej (50 mln zł). Kolej Dużych Prędkości wpisana jest w unijną sieć priorytetów transportowych TEN-T. Wykonano już trzy etapy STEŚ, trwa etap IV (prace geologiczno-inżynierskie i przygotowanie map do celów projektowych) – jego koniec przewidziano na listopad 2023 roku. CPK złożył też wniosek o dofinansowanie na dokumentację projektową na odcinku Sieradz – Poznań. Wartość dokumentacji projektowej, której stworzenie ma sfinansować Unia Europejska, to 325 mln zł.
Plany CPK:
Wybór wykonawcy dokumentacji projektowej: II połowa 2023 r.
Uzyskanie decyzji środowiskowej: II połowa 2024 r.
Opracowanie projektu budowlanego: I połowa 2026 r.
Uzyskanie decyzji lokalizacyjnej: II połowa 2026 r.
Rozpoczęcie robót budowlanych: II połowa 2027 r.
Uzyskanie pozwolenia na dopuszczenie do eksploatacji: 2031 r.
AKTUALIZACJA: Mamy komentarz Prezydenta Krystiana Kinastowskiego do wybranego przez CPK wariantu. Dostępny jest TUTAJ.
fot. Zrzut ekranu z transmisji konferencji prasowej na fanpage’u Marcina Horały